Avatar billede Claus Novice
12. juli 2021 - 08:21 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Tendenslinje

Hej.
Jeg har oprettet en graf der skal vise et resultat pr. uge over et år. I den linje som viser tallet, der skal stå i grafen, har jeg indsat en hvisformel.
Hvis jeg tilføjer en tendenslinje regnes der på de formler hvor der endnu ikke står et tal som nul, det giver mig en forkert tendens.
Problemet kan løses ved at slette formlerne, så får jeg vist den rigtige tendens, men så skal jeg opdatere dem hver uge.
Er det en fiks måde at undgå dette problem på så jeg slipper for at skulle opdatere formlerne hver uge?

På forhånd tak.
Claus
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. juli 2021 - 10:24 #1
Lav det område hvor du har dine data til en Excel Tabel.
Avatar billede Claus Novice
12. juli 2021 - 11:58 #2
Tak for svar, men det hjælper ikke rigtigt, jeg har jo stadig formlerne til at stå.
Det data jeg skal bruge bliver hentet fra et andet ark
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. juli 2021 - 11:59 #3
Kan du så ikke uploade din fil til Dropbox (annonymiseret om nødvendigt)?
Avatar billede Claus Novice
12. juli 2021 - 12:16 #4
Nej, det er et arbejdsdokument som skal opdateres af andre en gang om ugen
Avatar billede kim1a Ekspert
12. juli 2021 - 12:48 #5
Et trick husker jeg som at du sætter en hvis = 0 så ""
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. juli 2021 - 13:08 #6
Hvis du er interesseret i hjælp må du da kunne lave et eksempel, hvor du viser data og dine formler.
Avatar billede Claus Novice
12. juli 2021 - 13:24 #7
=HVIS(D8>0;D8;"")
Det er bare en simpel hvis formel, mit problem er jo at når formlen står der, får jeg vist en forkert trend, hvis jeg sletter formlen er trenden korrekt, men så skal formlerne opdateres hver uge.
Avatar billede Claus Novice
12. juli 2021 - 14:17 #9
Du får samme problem hvis du har en formel (der ikke er konverteret om til tal) til at stå fra uge 21 og ned til uge 52.
Formlen gør at der kommer til at stå 0 i grafen og derved giver det dig en forkert trend
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. juli 2021 - 14:19 #10
Er det mig du skriver til?
Har du overhovedet set det jeg uploadede i #8?
Avatar billede Claus Novice
12. juli 2021 - 14:33 #11
Ja, hvis du prøver at sætte en hvis formel ind i kolonne B fra uge 21 og ned der skal hente et tal som endnu ikke er skrevet vil du se, at når der står en formel som ikke er konverteret om til et tal, så vi der stå 0 i grafen fra uge 21 og frem til uge 52
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. juli 2021 - 14:40 #12
Jeg opgiver.

Den fil jeg har uploadet den virker hvis du indtaster nye tal for uge 21 og nedefter.
Hvis ikke det er det, du mener og du ikke vil være mere oplysende om, hvordan din fil er bygget op eller lave en eksempelfil, så kan jeg ikke hjælpe dig.
Avatar billede Claus Novice
12. juli 2021 - 15:37 #13
https://www.dropbox.com/scl/fi/wmewjp7yiezvfi55418yb/Tendens.xlsx?cloud_editor=excel&dl=0&force_role=personal&rlkey=8624lgxs1d5fjxnewj5kame0l

Kan denne hjælpe.
I kolonne C har jeg skrevet nogle tilfældige tal ind, forstil dig at de bliver hentet fra et andet ark hvor der bliver indtastet data op til kolonne DD, altså de bliver plukket ud mellem en mængde af data, det har jeg valgt at gøre for at kunne oprette et diagram.
Avatar billede kim1a Ekspert
12. juli 2021 - 16:48 #15
Ah, det var NA() du skal bruge.

Jeg kan dog ikke få det til at virke i dit ark, selv på dansk med "ikke.tilgængelig()"
Avatar billede Claus Novice
12. juli 2021 - 19:09 #16
Lige præcis, det virker som jeg har tænkt mig :-)
Tusinde tak for hjælpen