Avatar billede VC1 Seniormester
14. juli 2021 - 10:15 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan det programmeres?

Jeg arbejder på en vagtcentral, hvor at vi henter profildata fra ét dataprogram, og skal taste videre i et andet ID-kortprinter program samt på en hjemmeside til en database.

Jeg tænker her, uden at have erfaring på programmering endnu, er det muligt at kode et program til at automatisere processen - Når nu man faktisk ikke har adgang til andet end programmernes ''frontend/UI''?

Eller kan dette ikke gøres medmindre man får direkte adgang til de forskellige koder?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. juli 2021 - 14:00 #1
der skal lige en tredie ind over, men min start-idé er, at <Ctrl><A>  på dataprogrammet, så alt tekst ligger i udklipsholder (der ligger også andet, der skal pilles fra).
Og så en 'makro' der piller de rigtige felter ud og kopierer ind på kortprinter og hjemmesiden - evt med brugervalg af, hvilken side, der er åben - så man kan starte kortprint, og så vælge dens data, og derefter hjemmesiden og den kører de data ind..
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
14. juli 2021 - 15:37 #2
Det afhænger af "import/eksport"-faciliteterne i programmerne. Mit gæt er, at det nu om stunder er muligt at løse opgaven. Jeg tager gerne et kig på det.
Avatar billede VC1 Seniormester
17. juli 2021 - 14:33 #3
Tak for jeres besvarelser, jeg ser dog umildbart et par problemer.

I første program, som data skal hentes fra 'ID studio'
Her er det muligt for mig at søge en medarbejder/profil frem vha. forskellige kriterier
fx. navn, medarbejder nr. osv.
Men når medarbejderen er fundet, så er det ikke muligt at lave en copypaste af data direkte fra programmet, dette skal skrives >manuelt< ind i kortprinter programmet samt på hjemmesiden 'AEOS'.

Netop pga. ovenstående er jeg derfor også i tvivl om det overhovedet kan lade sig gøre?
Avatar billede ejvindh Ekspert
17. juli 2021 - 15:21 #4
Det afhænger jo af mange ting, men i bund og grund burde det være muligt at trække data ud af de filer, som de ligger i på forhånd. Men så fortsætter det, at man enten kan læse disse data i nogenlunde klar tekst, eller at der findes en form for API, som man kan arbejde med.

Mao: hvilket program/format ligger dataene i for nuværende. Og hvilket format skal de ende i?
Avatar billede ejvindh Ekspert
17. juli 2021 - 15:22 #5
Fortsætter = forudsætter
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
17. juli 2021 - 23:08 #6
Det er nødvendigt at se, hvordan du gør, f.eks. over teamviewer, teams eller andet. Hernæst må vi så tale med dem, som har lavet systemerne, og så håbe, at de har programmeret det i nogle pæne databaser. Måske har de allerede faciliteten liggende et sted.
Avatar billede prox1 Forsker
26. januar 2022 - 22:43 #7
Er markeret som 'løst' -Er det?
OOP skrev:
" når medarbejderen er fundet, så er det ikke muligt at lave en copypaste af data direkte fra programmet, dette skal skrives >manuelt< ind i kortprinter programmet samt på hjemmesiden 'AEOS'. "

Her kan der tages et skærm-dump, og den fotograferede tekst kan derefter omdannes til almindelig tekst (ASCII) med såkaldt "
Optical character recognition" OCR.
Det kan ikke gøres 100% automatisk, for der vil af og til være fejl i OCR output, typisk ved Æ Ø Å og umlaut såsom Ö eller Ã, men det er ingen absolut forhindring at data kun foreligger som 'fotos', det kan man omgå med OCR. Derefter er det forholdsvis simpel felt-aflæsning, det aller vigtigste i den proces, er at der er absolut konsistens i data, eller at data bliver marked med et tag, som felt-aflæsningen så skal afhænge af.
Avatar billede VC1 Seniormester
28. januar 2022 - 04:50 #8
Det blev semi løst.

Vi kunne ikke få adgang til kodningen af databasen mm., men der fandtes åbenbart en måde at hente dataudtræk fra ''databasen'' vha. query i excel. Dog leder jeg stadig efter en måde at automatisere input til hjemmesiden ''AEOS'', en hjemmeside vi kun har interface på og ikke får adgang til mere end dette.

Men dit svar omkring OCR vækker virkelig en nysgerrighed, er dette ikke super avanceret og svært at skulle sætte op?