Avatar billede 1Dorte Guru
28. juli 2021 - 22:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Video hvor ruten bliver tegnet

Hej
Nogle gode ideer til at lave en video, hvor min kørte rute vil blive vist på et kort. Det vil være super (men måske ikke muligt), hvis du kunne laves i Google Maps efter den rute, man rent faktisk har kørt.

Jeg har fundet en tilfældig video
https://www.youtube.com/watch?v=ZYYFNRsjVlo
Se fra 2:18  - 2:43.

Mvh
Avatar billede eurositi Ekspert
29. juli 2021 - 11:21 #1
Google Earth Studio (gratis - men kræver, at du registrerer dig - og det kører kun i Chrome-browseren) kan generere en 3D-video, der viser en animation af ruten. Du kan downloade det her: https://www.google.com/earth/studio/

Men der findes helt sikkert også simplere værktøjer. Du kan google "create animated route" video for at se, hvad der findes. Jeg faldt dog ikke over nogle bedre alternativer i min første søgning.
Avatar billede 1Dorte Guru
29. juli 2021 - 21:19 #2
Tak eurosti. Jeg har set lidt youtube video - det skal da prøves. Nu afventer jeg, at jeg får adgang. Og det kan også tage lidt tid, inden jeg får gjort noget ved det.

Så vidt jeg kan se, er det kun google earth og ikke map (standard vejkort) - er det korrekt?
Avatar billede eurositi Ekspert
30. juli 2021 - 13:29 #3
Funktionen findes kun i Google Earth, ja. Men hvis du gerne vil have et "Maps-agtigt" udseende på kortet, Earth kan du bare vælge et af de grafiske kortlag i Earth i stedet for satellitkortet, som vistnok vises som standard.

Google Maps havde tidligere en indbygget rute-animations-funktion, der faktisk kunne afspille hele ruten som en slags film (dog uden at gemme noget som video). Men denne funktion forsvandt formentlig over i Earth for 5-6 år siden.
Avatar billede 1Dorte Guru
17. august 2021 - 21:45 #4
Jeg har kigget både på Google maps Earth studio – og det kan helt vildt meget, men er også lidt svære at bruge pga. de mange muligheder.

Jeg er endt med at bruge Routegenerator (downloades på  http://www.routegenerator.net/). Vejledning kan evt. ses på https://www.youtube.com/watch?v=CqPZ3EDxGP8
Det er simpelt, og selvfølgelig savner jeg et par funktioner, men det er ok.

Min lille – og helt sikkert ikke ufejlbarlig vejledning:
1.    Lav en rute i Google maps. Hvis jeg er uenig i Googles forslag, indsætter jeg nogle flere punkter undervejs (fx ”Indre Ringvej, Viborg”, hvis Google skal køre ind igennem byen i stedet for at følge Googles forslag om at køre med ringvejen rundt om byen). Begrænsningen er de 10 punkter, man kan evt. tegne videre i Routegenerator.
I google maps’ øverste venstre hjørne – på de 3 streger – vælger jeg ”Del eller integrer et kort” – og jeg kopier linket – eller bare bruge url’en
Jeg indsætter linket på https://mapstogpx.com/ og trykker ”let’s go” – og der bliver downloaded en gpx-fil.

Eller

GPX-fil fra mit Garmin smartwatch (gid, jeg havde vidst det inden min ferie 😊):
connect.garmin.com  - og login  (jeg kan ikke gøre det via app’en)
Ude i venstre side-menu – vælg ”alle aktiviteter”
Vælg den ønsket aktivitet
Tryk på tandhjul i øverste højre hjørne.
Vælg ”Eksporter til GPX”.
Når jeg igangsætter en aktivitet, venter jeg ikke på at min Garmin ur har fundet GPS, men det afsløres når, jeg eksporter til GPX, da det første stykke ikke er med.
Jeg har endnu ikke afprøvet min bils Garmin GPS, om den kan det samme. Det ville være smart, så selv om jeg oftest blot bruger Google Maps til at finde vej, kunne det være smart at bruge bilens GPS.

Eller

App’en ”Relive” – jeg har brugt den gratis version og altså heller ikke den gratis første måned
Jeg har kun brugt den lidt.
Jeg installerer app’en og vælger ”optag”. Vær opmærksom på, at den er forudindstillet til at gå standby og ikke registrere ruten, hvis batterieniveauet er under 60% (jeg er lidt usikker på antal %)
I app’en kan man gemme en lille video, og det kunne jo være fint.
På pc går jeg til relive.cc og logger ind.
Under ”Mine data” kan man se aktiviteterne, og man kan downloade gpx-filen.

2.    Jeg åbner programmet “Routegenerator” og vælger at ”import route points from gpx file”
Den grønne ramme på kortet – er vist det område, min rute er inden for.
Jeg ændrer resolutionen til 1536x864 (gemmes til næste gang), hvilket er 80% af 1920x1080=video. Jeg kan på den måde se hele kortet, der kommer med i videoen uden at scrolle.
Jeg laver stor skærm, så jeg kan se, hvilket kortudsnit, der kommer med i videoen.
Jeg zoomer og flytter kortet, så jeg er tilfreds.

3.    Jeg gemmer et png-billede af kortet.

4.    Ved den grønne play-pil, ser jeg, om jeg er tilfreds med hastigheden. (jo flere sekunder, jo længere tid tager det at lave ruten, men tilgengæld nemmere at styre i et videoredigeringsprogram)

5.    Det grønne flueben og pil til højre færdiggør vej-videoen. – Det er nemmest at gøre til en tom mappe. Jeg gemmer kun avi-filen.
Man kan inden færdiggørelsen vælge Edit – Preference – og sætte flueben i ”Delete image frames”.
Avatar billede eurositi Ekspert
18. august 2021 - 09:02 #5
#4: Tak for din meget fine opfølgning på denne tråd. Det har givet mig selv lyst til at afprøve RouteGenerator.
Avatar billede 1Dorte Guru
18. august 2021 - 11:41 #6
Selv mange tak eurositi. Jeg har fået utroligt meget hjælp på denne side, her i blandt dig. Jeg er glad for at kunne give lidt tilbage.
Avatar billede 1Dorte Guru
18. august 2021 - 11:42 #7
Det er lidt noget rod med 2 tråde (undskyld) - men jeg har også lige lavet en lille vejledning til at få en GPX-fil fra en allerede kørt rute, hvor min bil-gps (Garmin Drive 50) har været tændt.
Se https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1037823?k=8384335