Avatar billede jcr18 Professor
08. august 2021 - 12:49 Der er 4 kommentarer

defekt harddisk sektorer

Jeg benytter mit udmærkede HDD generator program til reperation og kontrol af mine harddiske.
Den er i gang med at scanne et af mine drev og har fundet fejl. https://easyupload.io/4zjfji
Den skriver nu: USD INTERFACE HANG-UP! CONNECT THE DRIVE AS INTERNAL!
Hvad betyder dette og hvordan gør jeg?
08. august 2021 - 13:42 #1
Det betyder du mister forbindelsen på dit USB stik.

Men, at køre "test" programmer på en disk er overflødigt.
Du skal blot have et program der læser S.M.A.R.T data, disken chekker sig selv hele tiden.
læs evt. om smart på wikipedia, men på engelsk.

Mht. at din USB "falder ud", USB kan være slidt.
Dårligt kabel.
Og da det er en USB disk, kan det være dine disconnects der bliver logget
Dit test program læser måske blot SMART, uden at kunne læse dem korrekt.
Avatar billede jcr18 Professor
08. august 2021 - 13:59 #2
Ok tak for input. Mit usb kabel til disken er ret ny og der er fin forbindelse.
Programmet her har faktisk en SMART funktion. Se her: http://www.dposoft.net/hdd.html
Når jeg klikker på SMART i programmet får jeg dette her billede https://easyupload.io/8hdi8h som dog ikke viser drevet der har de dårlige sektorer som der åbenbart er mange af som jeg kan se det. Den scanner i hvert fald mange fejl.
08. august 2021 - 14:17 #3
Jeg kan ikke se dine screenshots på easyupload :(

SMART er i disken, på/i alle diske.
SMART analyserer disken hele tiden. Alle fejl bliver logget.
Problmet er at finde det program der kan læse alle data korrekt. Det er desværre firmware afhægigt :(
Og der er ikke nogle gratis programmer der læser alt korrekt :(

Som udgangs punkt bør en sund disk viser nul i de fleste parametre, dog undtaget Læsning, skrivninger og spinups.
Der er en græseværdig (sat af producenten), for hvor mange fejl der må være før, disken er "defekt", og kan byttes under evt. garanti.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. august 2021 - 15:03 #4
Hvad siger den helt almindelige windows disk-fejlsøgnings rutine? - højreklik på disken i stifinder, vælg egenskaber, funktioner, "Undersøg" under "Fejlsøgning".

Til helt almindelig overfladescanning er dette værktøj helt tilstrækkeligt.

Men beskeden om at "USB INTERFACE HANG-UP! CONNECT THE DRIVE AS INTERNAL!" skyldes formentlig at ikke alle fejlsøgningsfunktioner understøttes af den controller, der sidder i USB-kabinettet. Derfor bør man altid tilslutte en disk til en intern controller i PC´en (noget svært, hvis ikke det er en stationær PC :-)

SMART er i min værktøjskasse kun informativ - ikke noget man skal stole 100% på. Der kan sagtens gemme sig fejl på drevet, som disken endnu ikke er stødt på. Har man en mistanke om en problematisk disk, gælder det altid: Backup. Dernæst en fuld scanning med windows eget værktøj, og findes der fejl, kan man prøve at lave en fuld formattering (altså ikke en "Hurtig" formattering). Findes der stadig fejl efter dette, vil man aldrig kunne stole på disken, så ud med den.

Dit billede to viser både en Samsung EVO SSD og en Seagate disk. Husk at en SSD fungerer helt anderledes end en traditionel harddisk, og du kan ikke bruge generelle fejlsøgningsværktøjer på sådan en. Men den ser også ud til at indeholde dit Windows systemdrev, så jeg antager det er Seagate disken du har problemer med - eller at USB-disken slet ikke vises på billedet, som du antyder. I så fald, så vær selv opmærksom på om det er en SSD disk, for så skal du kun benytte producentens egne fejlsøgningsværktøjer.