Avatar billede steen_hansen Forsker
08. august 2021 - 13:12 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Rookie spørgsmål ang. publishing m.m.

Jeg skal i gang med ASP.Net (VB.Net), og er fra start stødt på nogle udfordringer:

1.
OPRETTELSE AF NYE *.aspx FILER:
Når jeg har oprettet en default.aspx, bliver den lagt lokalt på min PC i C:\Users\[MIT BRUGERNAVN]\source\repos\PROJEKTNAVN\App_Start. Jeg går ud fra, at den bare kan uploades til den rigtige mappe på mit webhotel?

1a.
Skal de øvrige filer og mapper fra C:\Users\[MIT BRUGERNAVN]\source\repos\PROJEKTNAVN, som Visual Studio har dannet, også uploades, og i givet fald - hvor? Jeg antager de skal ligge i /public_html, sammen med startfilen default.aspx (simply.com). Her ligger filen Web.config også, og det er jo den fil, der bl.a. skal skabe forbindelse (connection string) til MS SQL.

2. Kan man blande C# og VB? Jeg er faldet over nogle fede funktioner lavet i C#, men jeg ved ikke om man kan lave en eller flere filer i C#, og resten i VB
Avatar billede softspot Forsker
17. oktober 2021 - 11:44 #1
Simply understøtter Web Deploy, hvilket betyder, at du fra Visual Studio, når det er sat op, kan offentliggøre dit projekt med et enkelt klik (cirka).

Du skal, i Visual Studio, højreklikke på opstartsprojektet og vælge "Publish..." i kontekstmenuen. Dette bringer dig til opsætning af en publishing profil, hvor du skal vælge at oprette en ny profil.

Derefter skal du indtaste de oplysninger som forbinder til dit Simply-hostede site.

Simply har lavet en usandsynlig uengageret vejledning til dette her: https://www.simply.com/dk/support/faq/asp/236/
Denne vejledning fortæller helt basalt, hvilke oplysninger fra din konto, der skal indsættes hvor, men desværre intet om, hvordan du kommer igennem opsætningen.

Så det det du skal starte med i Publish-dialogen (i VS 2019, men vil også virke i tidligere versioner) er, at vælge "Connection"-fanen til venstre og der angive "Web Deploy" som "Publish method".

I "Server" angiver du navnet på din webserver hos Simply.com, f.eks. https://nt32.unoeuro.com:8172/msdeploy.axd.

I "Site name" angiver du det navn som Simply har oplyst for dit site. Dette er typisk det samme som dit sitenavn.

I "User name" angiver du brugernavnet som Simply har oplyst.

"Password" skal indeholde dit kodeord og hvis du vil undgå at skulle indtaste dette hver gang du publicerer, afkrydser du "Save password". Dette krypterer og gemmer kodeordet i en separat user-fil ved siden af din publishprofil på disken. Denne bør ikke gemmes i dit versionsstyringssystem. Hvis du bruger en standard .gitignore er denne type filer typisk allerede ekskluderet.

"Destination URL" er den url som VS automatisk åbner efter du har publiceret, så du kan se, at din publicering virker.

Det er en god idé, at validere om din opsætning fungerer inden du gemmer. Dette gøres ved at klikke på "Validate Connection"-knappen. Du skulle gerne få vist et grænt flueben, hvis det spiller.

Skift dernæst over på "Settings"-fanen og sikr dig, at "Configuration" anvender "Release", så du udgiver den kodeoptimerede version af dit site. NB: Configuration-management er et kapitel for sig, så det dækker denne lille guide ikke.

De andre indstillinger burde fungere i sin standard-indstillinger, så tryk på "Save" for at gemme publiceringsprofilen.

Nu skulle du gerne have en profil i dit projekt og næste gang du skal udgive projektet til din Simply-host, højreklikker du blot på dit opstartsprojekt og vælger "Publish..." i kontekstmenuen og dernæst "Publish"-knappen i øverste højre hjørne. Dette skulle lægge dit webprojekt på Simply.com til offentlig adgang for alle...

Mht. at blande sprog, så mener jeg kun du kan anvende et sprog pr. projekt, men du kan referere andre projekter fra dit opstartsprojekt. Disse projekter kan være implementeret i andre sprog som f.eks. C#, F# eller VB.NET. Så hvis du vil anvende andre sprogs fortræffeligheder, kunne dette være en måde at gøre det på.
Avatar billede steen_hansen Forsker
18. januar 2022 - 09:59 #2
Softspot, du skal have 1000 tak, det er brugbart. Og undskyld den sene besvarelse. Det er helt rart at se at du stadig er på E :)