Avatar billede DanishBear Seniormester
13. august 2021 - 20:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

2 PCer med 2 netkort i

Har 2 PCer med 2 netkort i, i øjeblikket kører den ene netkort på hver PC over routeren/switch.

Vil gerne bruge det ene net kort i hver PC til kun at connecte til den anden PC uden at skulle igennen router/switch, hvordan kan jeg gøre det?

PC#1.1 Netkort 1, Lan & Wan
PC#1.2 Netkort 2, direkte til PC#2.2

PC#2.1 Netkort 1, Lan & Wan
PC#2.2 Netkort 2, direkte til PC#1.2

Så jeg kan flytte filer uden at skulle igennem router/switch.

Mvh, DanishBear
Avatar billede kurtba Ekspert
13. august 2021 - 22:23 #1
Avatar billede wise Seniormester
13. august 2021 - 23:14 #2
Med en ordentlig switch vil du ikke kunne mærke forskel. Men opsætningen vil kræve en del kompleksitet. For pc’er skal jo være opsat så den direkte forbindelse er “billigere” i brug
14. august 2021 - 16:56 #3
@#1. Godt råd.
Men det er ikke nødvendigt med et kryds kabel længere.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_crossover_cable

men for at sikre at trafik går via kablet, skal man forbinde via IP Adressen på #2 kort, ellers er man ikke herre over ruten.
Hvis man gerne vil have en større båndbredde, skal man have drivere der understøtter NIC teaming med load balancing, og så skal netkortene være fra samme leverandør, dvs. Asus, Dell, HP m.fl. og ikke Intel, Boadcom m.fl.
Det bliver brugt i server verdenen, men ikke rigtigt på PC.
Der er måske nogle specielle løsninger, som udnytter flere netkort.
14. august 2021 - 17:17 #4
Og endeligt.
Hvis du vil sikre en direkte forbindelse, skal du give en statisk IP til begge NIC.
og du skal dele din "share" til f.eks. IP adressen på den anden maskine.
mens den anden maskine skal forbinde til din share.

Din share, er den folder du gerne vil have kopieret din data over i.
F.eks. jeg har en lille NAS. Her har jeg flere shares, et til hvert medlem i familien.
Mit eget share er mit fornavn.
Min NAS har en fast IP, som vi alle kan tilgå vi routeren.
Et eks kunne være 192.168.1.1.\rogerrabbit så hvis du var på det netværk, og ville have adgang til Rogerrabbit, skulle du have fat i 192.168.1.1\rogerrabbit.

Hvis du har 2 netkort i hver PC.
Kan du lade NIC 1, får en IP fra DHCP i din router.
Hvis du forbinder PC1 med PC2 via et direkte kabel, skal du give de net porte en statisk IP.
lad os sige du bruger 126.xxx.xxx.10 og 126.xxx.xxx.11 og dit share hedder rogerrabbit. og rogerrabbit ligge på x.x.x.11
Så skal du forbinde til  126.xxxx.xxx.11\rogerrabbit.
Og så kopiere fra den lokale (PC1) folder til din share.
På PC2, sal du dele (share) din folder (Den du gerne vil kopiere til).
Avatar billede nfssister Forsker
15. august 2021 - 16:47 #5
Det kan sagtens lade sig gøre.

Du sætte netkort 2 op på hver PC til f.eks. 10.10.10.2 på den ene og 10.10.10.3 på den anden.
Hvis de netkort du har understøtter det der hedder Jumbo frames, så slå dette til - så kan du overfører hurtigere og større pakker.

Netkort 1 lader du stå på DHCP eller hvad de nu står til i dag. Bare deres IP scope ikke er det samme som på netkort 2