Avatar billede Onkel I Seniormester
17. september 2021 - 01:41 Der er 5 kommentarer

Hvordan finder jeg ethernet kabel der passer mit internet?

Jeg overvejer at købe et nyt ethernet kabel, men kan se der er hundredvis af forskellige med forskellige funktioner.
Jeg ved ikke hvor meget information i har brug for, men mit internet jeg har derhjemme er en 300/300, hvad for et kabel understøtter denne hastighed?

Jeg tror jeg har problem med mit nuværende kabel får ikke den fulde hastighed får det sådan cirka 1/20 gange måske, og det sker hvis jeg lige har slukket/genstartet for internettet eller har taget kablerne ud og ind, men efter noget tid, det kan være dagen efter så den tilbage til det gamle igen, hvor jeg ikke får den fulde hastighed. Når jeg har fuld hastighed og laver speedtest ligger den på 315/315~ og når jeg ikke har fuld hastighed ligger den altid på 93-96~. Det må nok være mit kabel der er galt tænker jeg, men så tænker jeg også, hvordan får jeg så 315 i starten, så burde jeg jo slet ikke få det overhovedet, men hvad ved jeg selvfølgelig...
Avatar billede thomas_bk Ekspert
17. september 2021 - 07:34 #1
Hvis du køber et "cat 6" kabel og der i varebeskrivelsen står noget ala "understøtter op til 1 gbit" så må det være fint.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
17. september 2021 - 08:10 #2
Lidt flere informationer ville være dejligt.
Hvilket udstyr anvender du? Tester du over Wifi? Hvad tester du med?
Hvis du anvender PC med kabel i. Der kunne det også være dit netkort som driller.
Derfor. Hvad for noget udstyr anvender du?
Avatar billede Onkel I Seniormester
17. september 2021 - 08:12 #3
#1
Så hvis der står 10 gbit/s er det mere end rigeligt, rigtigt? Jeg fandt lige en cat 6 med 10 gbit nemlig. Og hvad er det med båndbredde for noget, er det vigtig eller har det en stor betydning? Der står den er på 250MHz
Avatar billede Onkel I Seniormester
17. september 2021 - 09:01 #4
#2
Ja det PC med kabel. Fandt faktisk den korrekte kabel, men det kunne selvfølgelig også være som du siger
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
17. september 2021 - 09:29 #5
Når du køber kabler, skal lige tænke over, hvor dit kabel skal ligge; Ligger det i nærheden af strøm-kabler, eller stikkontakter, kan de påvirke hastigheden i net-kablet. Det er derfor der er flere type, og nogle der "skærmet". Skærmet net-kabler er mere modstandsdygtige for "støj" fra andre kabler, magnetfelter, m.m.
Da du ikke har vildt hurtigt Internet (300/300) er det ikke absolut nødvendigt med de aller nyeste kabel-typer, men du burde købe et skærmet. Jeg har selv købt S-FTP CAT6 kabler, fordi mine kabler var nød til ligge i nærheden af strømkabler. Da de forskellige ledninger inde i kablet også er svøbt i folie, er de lidt hårdere end andre kabler, men de kan komme rundt i hjørnerne, hvis man er forsigtig med at bukke det - Buk på kabler kan nemlig også være med til dårligt signal.