Avatar billede petersen7913 Forsker
04. oktober 2021 - 16:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

GitHub eller andre veje til en portfolio?

Det nye sort som udvikler er at have en GitHub konto, hvor man kan 'vise' sine programmer frem....
Jeg er absolut begynder mht GitHub og håber at nogen kan rådgive mig lidt.

Så vidt jeg kan se er det lavet med det formål at man kan vise websider o.lign. Kan jeg bruge GitHub til f.eks. at vise demoer i Excel eller Access? Eller kan jeg lave noget i C# og køre det som en demo?

Hvis GitHub kun kan bruges til websider, findes der noget tilsvarende hvor jeg kan lægge demoer i Excel - Access VBA, C# og tilsvarende?

Og helt generelt vil jeg blive glad for newbie-link, der måske kan hjælpe mig videre

Tak
Avatar billede arne_v Ekspert
04. oktober 2021 - 17:00 #1
Github er grundliggende et source code repo.

Og dit primære fokus bør være på at skrive noget kode som er noget værd for andre.

At få koden på Github er det mindste problem.
Avatar billede petersen7913 Forsker
04. oktober 2021 - 23:42 #2
arne_v - tak for dit svar. Mit 'problem' er at kunne vise eksempler på kode, som kan vise andre, at jeg stadig er værd at investere i. det kan jeg gøre hvis jeg et eller andet sted kan vise eksempler på min kode.

Hvis GitHub mest er til selve koden og samarbejde om kode - OK, men jeg mangler stadig et sted hvor jeg kan lægge demoer ud.

Har du konkrete forslag vil jeg meget gerne høre om dem eller få links

Pfh tak
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2021 - 00:46 #3
Umiddelbart tror jeg at dem der ansætter udviklere er interesseret i at se kildekoden og ikke at køre koden - og vil de køre koden så henter de den, bygger den og kører den lokalt.
Avatar billede petersen7913 Forsker
05. oktober 2021 - 08:22 #4
Måske - men findes der et sted, hvor jeg kan lægge demoer i de sprog. Det er sådan set det vigtigste spørgsmål
Avatar billede bvirk Guru
05. oktober 2021 - 23:47 #5
Hvis demoer er uddybende billeder og office dokumenter så kan det fint komme på et github repository. Til hvert repository hører en README.md som beskriver evt med billeder.
Man opretter en konto, hedder den f.eks petersen7913 optræder links til en delmænge af oploadede repositories på siden github.com/petersen7913.
Bag et repository er indholdet af mappe (med evt. undermapper) - altså en samling filer som man synkroniserer Github's repo med det på egen computer vha programmet git. Der er lidt mere i det, når 'man', som tiltænkt, er en gruppe - men det kan man lære senere. Alle kan hente fra et public repo.

To ting skal man lære:
- markdown (til husbehov, det sjovt og der er mange online prøvesteder)
- git (f.eks fra https://git-scm.com/docs/gittutorial )

Det sidste er det sværeste.

Når man opretter et repo får man mulighed for at skrive i README.md. Det kan man så gøre i første version - men resten foregår, sådan som jeg kender det, IKKE på webinterfacet, men med programmet git på egen computer.

Prøv det. Prøv 'search github' øverst til højre på github.com - 'ms-access' og lur hvilke folk ligger hvad op.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2021 - 01:17 #6
Det er almindeligt med dokumentation på Github.

Du kan også uploade binary releases på Github.

Men hvem pokker vil downloade en .NET EXE eller en XSLX/ACCDB fil med aktiv kode og køre????
Avatar billede bvirk Guru
06. oktober 2021 - 13:35 #7
Eksempel på eksponering af lillle access database (som næsten ikke er en database):

https://github.com/bvirk/betonblanding

Git er et godt versions kontrol instrument, også blot på et solo projekt. Det er faktisk noget rod med manuelt udførste sikkerhedskopier af tidligere versioner af en given access app - Git kan anbefales når man udvikler.