Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
11. oktober 2021 - 08:40 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Sikkerhedskopi af en .GMAP fil på Google Drev

På en særlig Googlekonto har vi nogle kort liggende i Google Drev som .GMAP filer og vi har også her nogle andre dokumenter liggende. Ved højreklik på de andre filer (ex. .docx) får man muligheden for 'Download', men for .GMAP filerne gives ikke den mulighed. Jeg kan ikke lide tanken, at der ikke er en backup af vores .GMAP filer, selvom jeg godt ved, at en fejlsletning af filen på Google Drev let kan fortrydes med en gendan fra papirkurven. Jeg har forsøgt diverse måder at få en kopi af .GMAP filen fra Google Drev til min lokale pc, men kan ikke finde måden at gøre det på. Jeg har også prøvet at synkronisere indholdet af Google Drev med min egen pc, men her insisterer Google på at synkronisere indholdet af min 'gamle' Google konto og ikke af den specielle konto, hvor vi har kortfilerne liggende (?).
Kan I hjælpe?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. oktober 2021 - 09:51 #1
Hvad med at logge på den særlige konto, og så prøve at hente filerne? Hvis det er ok, så er alt jo fint... Google beskytter måske brugerens data mod kopiering.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
11. oktober 2021 - 11:42 #2
Det er i netop denne situation (logget på med den særlige konto), at Google ikke giver en downloadmulighed for .GMAP filen.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. oktober 2021 - 12:28 #3
den findes så muligvis også på den lokale pc endnu, og så skal den jo ikke synkronisere noget?
Mine filer på Drev ligger fx i C:\Users\[brugarnavn]\Google Drev - og kan ikke ses på g:\ - men jeg kan se filerne online også.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
07. december 2021 - 09:38 #4
Når man har åbnet kortet i MyMaps, kan man klikke på de tre prikker øverst til højre over listen af steder, der er indtegnet på kortet. Her er der et menupunkt, der hedder 'Eksporter til KML/KMZ': dette kan bruges til at lave backup af kortet. 'KML' er kortfilen og 'KMZ' er den kompilerede kortfil.
Hvis man ønsker at ekstrahere kortdata fra KML-filen, kan dette gøres i Google Earth appen.