Avatar billede Filholm Seniormester
13. november 2021 - 17:16 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Opslag

Jeg har brug for en måde at lave opslag på hvor det, der slåes op kan forkomme flere gange. Her er det navnet "Jens" der skal søges på.

Navn                Antal
Jens                  4
Erik                    5
Egon                  3
Jens                  6

Hvis jeg bruger lopslag, så vil den retunere kun den første gang der står Jens (antal 4). Jeg har brug for at den rykker ned til næste gang Jens optræder på listen (Jens 6), når jeg trækker formlen ned.

Det er noget med RÆKKER (1:1), "ROW", RÆKKE +1 eller sådan noget.

Jon
Avatar billede kim1a Ekspert
13. november 2021 - 18:02 #1
Måske med en støttekolonne der laver en nummerrækkefølge på Jens. Jeg tænker en formel i stil med dette. Vi forudsætter navn er kolonne A og Antal B:
=count(A2;A2:$A$100) 100 skal være sidste række i dine data. PÅ den måde vil du have et nummer for hver af Jens - startende med flest.
Nu kan du lave en kombination at slå op fra.

Det kan dog være det ikke passer til dine data, men det kan være du kan uddybe?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. november 2021 - 19:45 #2
Med Jens i A1 og dine data i øvrigt i A4:B7, prøv følgende:

=HVIS.FEJL(INDEKS($B$4:$B$7;MINDSTE(HVIS($A$1=$A$4:$A$7;RÆKKE($A$4:$A$7)-MIN(RÆKKE($A$4:$A$7))+1);RÆKKER($1:1)));"")

Hvis du ikke har Microsoft 365 så husk at indtaste som matrixformel, det vil sige hold Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter.
Avatar billede Filholm Seniormester
14. november 2021 - 11:57 #3
xl-Enthusiast

Lige nøjagtigt sådan....:-)

Jon