Avatar billede lurup Ekspert
03. december 2021 - 21:01 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Tune en pc med win 10

Hej

Hvad er de bedste råd til at få lidt fart på en 5 år gammel win 10 maskine.

Den er opdateret med windows update

Findes der 5-10 gode tips til det
Avatar billede milter Ekspert
03. december 2021 - 21:31 #1
Windows 10 lider ikke af den slags problemer sammenlignet med tidligere systemer, men her er noget at kigge på:

https://www.windowscentral.com/tips-tricks-increase-pc-performance-windows-10
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2021 - 07:33 #2
Man har jo nok over år fået installeret programmer som man ikke lige bruger mere. Disse kan have elementer i start fanen. som tager tid på opstarten. Så disse start elementer skal fjernes fra opstart. Det gøres i joblisten under start fanen.
Der kan ophobe sig filer og opdateringer der tager unødig plads på system drev C. Og bliver pladsen for trang så arbejder Windows langsommere og har man ssd forringer men holdbarheden. Brug her lager assistenten eller disk oprydning hvor men rydder op i systemfilerne for at få tyndet ud i disse filer.
Og personligt så rydder jeg altid op i de pre installerede apps som Windows kommer med. Der er et utal af dem man ikke har behov for. Jeg fjerner disse med PowerShell.
Løser diverse tips ikke det helt må man så nok ty til at installere den om, hvilket tager noget længere tid.
04. december 2021 - 13:24 #3
Det er fordel at kende de standard værktøjer som er i et operativ system, og komme til at kende dem.

#1, godt link.
Dog i Anbefaler de en sluk/tænd som det første.
Men for en standard Windows 10, hjælper det ikke, da den gemmer sin hukommelse på disken.
Så du skal lave en genstart, i første omgang.

Men først. prøv at undersøge hvor mange resourcer maskinen bruger i "tomgang"
tryk alt+ctrl+del og vælg jobliste.
Vælg fanen - Processer. - vent 30 sek. kik på CPU og hukommelses forbrug.
Noter forbruget.
Vælg fanen - yde evne - Under grafen, kan du nederst se oppetid, målt i dage:timer:minutter:sekunder.
Bemærk oppetiden.
genstart maskinen, og check igen.

Jeg slukker min maskine når jeg ikke bruger den, det er en gammel kasse med 4 GB RAM, jeg har ikke slået ret meget fra.
Inden jeg genstartede en i dag, havde den været oppe i 9 dage.
CPU forbrug i tomgang var 2%
RAM forbrug var 58%
Efter genstart var mit:
CPU forbrug 2%
RAM forbrug 43%

Under fanen start kan du se hvilke App's (Programmer) der bliver startet ved opstart.
Alle programmer der bliver startet ligger i hukommelsen (resident).
Hvis Hukommelsen løber fuld, begynder den at gemme programmer den ikke bruger på disken, den swapper. Det bliver kaldt en page file, swap file, og virtuel hukommelse, på en mekanisk disk tager det tid, og på en SSD slider det lidt mere.

Følg guiden i #1
Fjern overflødig programmer i opstart.
Eks. CCleaner er meget populær på eksperten (undtaget hos mig). Det er et ok program.  Men det kører nu som en service, så det bruger opstarts tid og hukommelse = fjern det, du har ikke brug for det, og det kan ikke noget du ikke kan med de værktøjer der er i Windows, og det det kan som Windows ikke kan, har du ikke brug for, og det er grunden til jeg ikke bruger det, og brokker mig over det.

@#2 powershell er fint hvis man har et script man kan fyre af, hvis man har installeret eller opdateret.

Har du en mekanisk disk (HDD) så skift den ud til en solid state (SSD).
Hvis du ikke vil betale for en SSD, så reinstaller Windows, fjern alt overflødigt, og reinstaller de programmer du har behov for.
Du kan sætte mere RAM i, så skal den ikke swappe så ofte.

Hvis du har en NVMe disk, er det næsten ligegyldigt.
Bemærk du kan både bruge SATA og NVMe i de fleste M.2. slot, og NVMe er meget hurtigere end SATA.
Avatar billede kurtba Ekspert
04. december 2021 - 22:57 #4
Jeg er så modsat #3 angående ccleaner.
Det er et glimrende program til at fjerne div. ophobet snavs, og alene det at du spørger , siger mig, at Powershell og lignende nok ikke er et sted du bevæger dig til daglig.
Så ind med Ccleaner og lad den rense.
Dog skal du først have fulgt de øvrige råd og have fjernet programmer, som du ikke bruger.
Efter installation af Ccleaner kører du først en rensning af midlertidige filer, cookies osv. Hvis den har været brugt af en, som er meget aktiv på internettet, kan der være rigtig mange filer at rense, og de kan i den grad sløve maskinen - ikke mindst når man er på nettet, idet den så hele tiden står og søger i disse filer for at se, om de findes i forvejen eller skal hentes på ny. Jeg har haft pc.er til rensning, hvor der lå over 100.000 midlertige filer, således at den dårligt kunne trække sig selv.
Derefter skal du rense registreringsdatabasen, hvilket du også kan gøre med ccleaner. Den finder garanteret en masse. Slet det hele. Undervejs spørger den om du vil tage en kopi af registreringsdatabasen inden den sletter. Det siger du ja til, og så ligger kopien i dokumenter mappen. Derefter sletter du.
Genstart pc.en og se, om ikke det har hjulpet.
Skulle der mod forventning være blevet slettet noget fra registreringsdatabasen, som gør at noget er blevet ustabilt, så er det bare i dokumenter mappen og dobbeltklikke på backup filen, så læses hele den gamle base ind igen.
Jeg har gjort det hundredvis af gange på mange forskellige maskiner, og kun een gang har jeg oplevet, at noget i registreringsdatabasen gav problemer efter rensningen. Ellers har det kun været succes.
Når du er færdig med at rense, så afinstallerer du Ccleaner igen, idet der ingen grund er til, at den ligger og kører i baggrunden hele tiden. Næste gang du mener at have brug for det, så installerer du bare igen og får dermed også nyeste version.
Du kan sagtens klare dig med den gratis version.
Måske skulle du også lige lade malwarebytes rense for diverse snavs, som kan have sneget sig ind gennem årene. Brug også her den gratis version.
https://www.ccleaner.com/ccleaner/download
https://www.malwarebytes.com/mwb-download
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2021 - 19:35 #5
Mit anbefalinger vil være: At have påføret nyt kølepasta til din CPU (processor), eksempel ved at åbne op for din PC. Om det så er bærbar eller stationær PC.

Eller du kan indlevere den til din nærmeste IT-leverandør som kan hjælpe dig med service for rensning og påførelse af nyt kølepasta.

1. Start Diskoprydning som administrator.
Gå til "Flere indstillinger". Fjern dine tidligere "Systemgendannelsespunkter og øjebliksbilleder".
-Hvorfor? Ja, det skyldes hvis du opgraderet fra eks. Windows 10 20H2 til Windows 10 21H1 eller Windows 10 21H2. Så er tidligere afbildninger redundant, medmindre du bruger andre systemgendannelsesprogrammer.
Vend tilbage til "Diskoprydnings"-oversigt. Indsæt flueben til alt og slet dem ved at trykke på "OK" derefter "Slet".

2. Efter Diskoprydningen slet alle dine Windows opdateringer ved at gå til stien:

C:\Windows\SoftwareDistribution\Download

-Slet alt derinde, så kan det være at den pludselig installere Windows opdatering på den første genstart, fordi det måske har ventet med at have Windows opdatering ryddet op for filer.

3. Du kan slette dine midlertidigt filer ved at indtaste %temp% på dit startmenu. Her kan du slette alle der ligger derinde, medmindre det bliver benyttet af ressourcen ligesom forevist på videoen, benyttet af Microsoft Edge.

4. Indstil dit strømstyring til højydeevne.
-Eller indfør nye strømstyringsplan "Ultimativ ydeevne" ved hjælp af dette script til dit PowerShell ved at kopier det og overføre det:

powercfg -duplicatescheme e9a42b02-d5df-448d-aa00-03f14749eb61

-Indstil dit HDD til at slukke for, så det hurtigt kan vende tilbage fra dvale/slumring (dvale er bedst fordi den ligger arbejdet på HDD og slumring ligger arbejdet på RAM) og at dit USB selektiv afbrydelse er deaktiveret, så du ikke oplever musen ikke reagerer efter dvale eller efter slumring. Og dit mindst processor er sat til 100 som maksimum processor tilstand.

5. Defragmenter gerne hyppigt, om det så er hver dag, én gang om ugen eller én gang om måneden, bare defragmenter.

Auslogic Disk Defragmentation 8.0.24.0
https://gofile.io/d/KRjIfS

6. Indtil dit RAM virtuel hukommelse så du har bedre bruger oplevelse på dit eget PC. Jeg trækker normal efter hvad der ligger på RAM kapacitet deduktere den med 1GB for maksimum værdi og deduktere 1 GB hvad der skal benyttes størrelse ved start.

7. Indstil de programmer som du benytter ofte hvad der skal benyttes for grafik indstillinger ved at gå til "Indstillinger", til "Sytem" og derefter gå til "Skærm". Derinde kan du finde "Grafikindstillinger". Derinde kan du manuelt tilføje programmer ved at finde dem på Programmer (installeret mappe) og rette den til "Høj ydeevne".

8. Gå til dit Systemkonfiguration ved at starte "msconfig" og ved "Boot" tryk på "Avanceret indstillinger". Og ved "Antal processorer" indsæt flueben og marker den højeste antal tråde der skal benyttes for dit system.

-Husk, endelig en oprette nyt genoprettelsespunkt efter den er færdig med Diskoprydningen fra startmenu (og trykke på) "Indstillinger", tryk på "System", ned til "Om" og ved "Systembeskyttelse" og lave nyt gendannelsespunkt.
Gør det gerne ved hver ændringer at oprette gendannelsespunkt før du gør noget, såsom før du installerer et program, men dette plejer at gøre det for dig.

https://youtu.be/CI3u57k0vxU
Avatar billede lurup Ekspert
05. december 2021 - 23:05 #6
Tak for hjælpen....brugte de sidste 2 svar og godt tilfreds med det