Avatar billede mads375 Juniormester
11. december 2021 - 21:21 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kabling af access point

Hejsa

Jeg er noget i tvivl om hvordan jeg kabler mit ny indkøbte Accesspoint op.

Jeg bruger Aura fibernet 500mBit, og har dertil en Icotera i4850 router fra dem. Som jeg kan læse mig til, så skal man sætte en router til Bridge mode, når man bruger access points?

Som jeg yderligere kan læse mig til, så kan Icotera i4850 fra Aqura ikke dette?

Når jeg kører trådløst inde i huset, oplever jeg ofte en hastighed på ca. 50mBit på trådløse enheder. En person rådede mig til at udskifte Auras medfølgende trådløse acces point, da det ville forbedre hastigheden markant.

Jeg har lige sat det nye Access Point op, og opnåede en hastighed på ca. 60mBit. Så enten gør jeg noget galt, eller var det så overhovedet ikke nødvendigt at købe nogle bedre Access Point.

Hvis i ser på følgende setup, er det så korrekt sat up?

https://www.proshop.dk/Access-Point/Ubiquiti-Unifi-UAP-NanoHD/2674406

Mvh Mads
Avatar billede mads375 Juniormester
11. december 2021 - 21:22 #1
Beklager jeg fik ikke lige linket med til min opsætning:

https://pasteboard.co/5vwdZ1q3mmJ6.png
Avatar billede jk45 Forsker
11. december 2021 - 22:15 #2
Du skal stadig bruge din router som en router. Unifi kan ikke andet end leverer trådløst net. Jeg ville nok sætte dem til i din switch.
Avatar billede mads375 Juniormester
11. december 2021 - 22:20 #3
Tak for svaret.

Ville det kunne give en bedre hastighed ved at udskifte routeren også?

Skal routeren sættes til bridge mode?

mvh Mads
Avatar billede jk45 Forsker
11. december 2021 - 22:24 #4
Det gør ikke den store forskel. Hvis man virkelig ønsker at købe sig fattig er det altid muligt men til normalt brug burde dit setup være fint nok. Det er som regel på trådløst udbyderens udstyr halter
Avatar billede mads375 Juniormester
11. december 2021 - 22:27 #5
Ok mange tak for det. Så er jeg dælme godt nok skuffet over Unifi. Når jeg bruger dette Access Point er hastigheden langsommere, end når jeg bruger udstyret fra Aura.

Men så blev jeg jo så det klogere, og 1200 kr fattigere :)
Avatar billede jk45 Forsker
11. december 2021 - 22:31 #6
Jeg kører selv med unifi og det fungerer fint. Men hav aldrig flere forskellige trådløse netværk aktiveret samtidigt for de kan forstyrre hinanden. Så prøv evt at flytte unfi over på nogle andre kanaler.
Avatar billede mads375 Juniormester
11. december 2021 - 22:35 #7
Selve routeren er også trådløs, så skal den sættes til Bridge mode... ? Hvis routeren ikke kan sættes til Bridge Mode skulle jeg så overveje at købe en anden?
Avatar billede jk45 Forsker
11. december 2021 - 22:42 #8
Nej men det vil være bedst at slå den trådløse del fra. Unifi er uden router funktion
Avatar billede INK Ekspert
12. december 2021 - 10:22 #9
Har kikket lidt på Aura's hjemmeside. I nogle tilfælde er der indbygget wifi i selve fiberboksen. Det må betyde, at der er en DHCP server (altså routerfunktion) i denne?
Hvis du har tilknyttet en router som vist i dit skema, så har du måske (?) 2 DHCP servere kørende.
DHCP serveren skal slås fra (bridge mode) i enten fiberboksen eller i din router.
I dit diagram er fiberboksen vist med flere LAN-porte, hvilket også indikerer en routerfunktion.
Avatar billede wjens Guru
13. december 2021 - 10:56 #10
Som du tegner det i #1 kan jeg kun se at din egen router er overflødig (og forsinkende led). Fiberboksen har router-funktion når den har 4 LAN-stik. Jeg har præcis det samme setup uden den ekstra router. Min switch og Unify går direkte til de gule stik på fiberboksen.

Du har lige nu sikkert dobbelt router-funktion og så bør der tilpasses (DHCP, bridge, ..) som de øvrige er inde på. Men du har ikke gavn af det.

Enig vedr. Unify. Den er ren wifi og skal bare skrues op passende centralt i huset.