Avatar billede Maj-Britt Novice
16. december 2021 - 15:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

kan jeg validere en kolonne

Nogen der kan hjælpe?

Jeg har en kolonne hvor der samlet i området fra e4-e22 ikke må indtastes højere end 8 timer. Dvs. medarbejderen indtaster alt fra 0,5 til 8 i en eller flere af felterne. Men summen af de felter må ikke sammenlagt give mere end 8 (jeg har dog IKKE et felt hvor jeg summerer!).

De arbejder f.eks. 2 timer i driften, 2 timer på telefonen og 4 timer med test :-)
De tre rækker står så under hinanden.

Jeg vil så i de felter lave en valideringsregel som fortæller dem at sammenlagt kan disse felter ikke giver mere end 8.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. december 2021 - 16:40 #1
Brug følgende formel i Data Validation:

=($E$4:$E$22>=0,5)*($E$4:$E$22<=8)*(SUM($E$4:$E$22)<=8)
Avatar billede ebea Ekspert
16. december 2021 - 16:45 #2
Under datavalidering, vælger du "Bruger defineret", og indsætter formlen her:
=(SUM($E$4:$E$22)<=8)
Avatar billede jens48 Ekspert
16. december 2021 - 17:09 #3
#1 Giver ikke advarsel hvis indtastning er under 0,5. Prøv med

=(MIN($E$4:$E$22)>=0,5)*(SUM($E$4:$E$22)<=8)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. december 2021 - 17:33 #4
@Jens48
Hvis du havde påpeget at #1 indeholder et overflødigt led, nemlig ($E$4:$E$22<=8) så havde du haft en pointe, men ellers ikke. Den giver advarsel for <0,5. Til gengæld indeholder din en overflødig MIN funktion.
Avatar billede Maj-Britt Novice
16. december 2021 - 19:38 #5
0, 5 var bare et eksempel .....det vigtigste var at den ikke tillader at det samlede antal bliver over 8 for flere timer arbejder de ikke
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
17. december 2021 - 14:22 #6
I virkeligheden burde testen gå på, at man ikke indtaster et negativt tal (i stedet for 0,5), da man ellers kan "snyde" systemet.