Avatar billede Sander Novice
10. januar 2022 - 20:30 Der er 17 kommentarer

Hvordan forbinder jeg 4 stk 12 volt batterier?

Jeg har 4 stk. 12 volt batterier, med hver 180 amp. Nu vil jeg gerne forbinde dem, så jeg får 24 v ud, til en enverter..?
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2022 - 20:48 #1
Prøv at kigge på tegningen i eksemplet "How to connect 4 x 12 volt batteries in series parallel"

http://www.ledsunlimited.co.nz/how-connect-two-12-volt-batteries-together
Avatar billede Sander Novice
10. januar 2022 - 21:00 #2
Tak for hurtigt svar. Når nu amp bliver på 1200, skal jeg så have kraftigere kabler..??
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2022 - 21:26 #3
Velbekom. Hvad skal du omforme de 24 volt til? Og hvorfor vil du have 24 volt og ikke 12?

Og før jeg går videre, må jeg indrømme, at jeg nok ikke kan give dig et fornuftigt svar, dertil rækker min viden ikke. Jeg ved, at du skal være forsigtig mht. hvilken omformer, du vil bruge, men derudover ...?

Der kommer sikkert andre bud fra eksperter, som ved mere om emnet end jeg :-)
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. januar 2022 - 21:35 #4
Jeg tror du roder i begreberne ampere versus amperetimer.

Batterierne bør forbindes med Kraftige kabler være ens og samme alder.

Du får 24V 0g 360 amperetimer hvis min første formodning er rigtig..

Et typisk bilbatteri er 12V og 40-60 amperetimer.

Kablernes dimission afhænger af den strømstyrke der max løber i dem og det spændningtab du kan acceptere.

https://solcelle.dk/wordpress/produkt/kabel-dimensionering-for-12v-24v-og-48v-systemer/
Avatar billede Sander Novice
10. januar 2022 - 21:56 #5
Tak for svar. Jeg ved ikke en dyt om strøm... så jeg spørger meget.. Jeg har som sagt 4 stk  12 v batterier. En vindmølle der kan leverer 600w  24 v og en der kan leverer 1200w, 24 v.. Jeg har købt en Green Cell, enverter, der tager 24 volt ind, og ca 3000-6000 ud. Har lavet et eksperiment, med 2 fuldt opladede batterier forbundet til enverteren. Satte en 2000w varmeblæser til. Den kørte i 3 timer.. ( batterier er forbundet så de giver 24 volt )... Kunne mærke at kablerne blev lidt varme.. Er det sådan, at når amp er høj, skal man så bruge tykkere kabler ( ledninger) ?
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. januar 2022 - 22:37 #6
Du skal have noget lade regulator mellem møllerne og batteriet.

Ja højere strøm jo tykkere ledninger - kører du 2000watt på en kabelrulle skal den rulles ud - ellers risikerer du kablerne smelter sammen og kan udløse en brand. Nogle ruller har derfor en termosikring der afbryder.

Bruger du batterierne på den måde bør det være forbrugsbatterier og ikke startbatterier som i en bil. Forbrugsbatterier kaldes også marine batterier. Startbatterier er lavet til en kortvarig kraftig startstrøm og tåer ikke megen afladning. I en bil i OK stand er batteriet næsten fuld ladet heletiden.
Avatar billede Richard Thune Forsker
11. januar 2022 - 10:10 #7
Grundlæggende el viden:
U=spænding måles i volt, I=strøm måles i ampere, P=effekt måles i watt, P=U*I
Som sagt i #6 kan du ikke bare koble møllerne til batterierne så det vil jeg ikke komme nærmere ind på.
Din inverter har en effekt på 3000/6000W
Det betyder at den kan levere 3000W kontinuerligt og op til 6000W i stød f.eks. ved start af en motor, så ledningerne skal dimensioneres til 3000W, plus lidt tab i inverteren.
3300W/24V=137,5A på 24V siden, ifølge tabellen fra #4 skal ledningerne ved 1meters længde være 10mm^2
Avatar billede fase Professor
11. januar 2022 - 11:12 #8
Den grundlæggende el viden har #7 gjort rede for. Det går lidt galt i beregningen af ledningsdimensionen, idet der ud fra tabellen fra #4 regnes på 2% spændingsfald. Det er ikke nok at beregne spændingsfaldet. Der skal ved dimensionering af ledninger tages hensyn til den førte strøm, som i dette tilfælde er beregnet til 137,5 A. det betyder at der skal bruges en 35 mm^2 ledning.
Avatar billede Richard Thune Forsker
11. januar 2022 - 13:28 #9
#8
Kunne du ikke oplyse mig om hvor du får det fra.
Mine gamle tabeller fra stærkstrøm giver 70mm^2 hvis det er 230V.
Jeg har ikke ledt voldsomt så jeg har ikke fundet dimensioneringtabeller for jævnstrøm.
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. januar 2022 - 15:00 #10
Inverter bør være tæt på batterierne - derefter er det 230 V~.

Lade regulator bør også være tæt på batterier.

24V  1200Watt giver 50Ampere mellem den største mølle og  lade regulator.

læs  https://myboatelectronics.com/vaelg-de-rigtige-ledninger/
Avatar billede claes57 Ekspert
11. januar 2022 - 16:48 #11
ring til en elektriker, og få det lavet prof. Hvis du flikker noget sammen, og der går ild i meget. så har du ingen forsikring, der dækker...
Avatar billede Sander Novice
11. januar 2022 - 19:18 #12
1000 tak for jeres svar. ( bliver dog lidt forvirret ) Tror jeg fik lidt lidt styr på dette.. Nu kommer så næste spørgsmål : Har tænkt mig at monterer møllerne, ca 20 meter fra lade konsollen,og batterier og inverter... !!!  er det muligt.. ( skal de medfølgende lade konsol, være tæt på møllerne. ?? ) Hvbor meget vil jeg evt. miste i ydelse.??
Avatar billede Sander Novice
11. januar 2022 - 19:20 #13
1000 tak for jeres svar. ( bliver dog lidt forvirret ) Tror jeg fik lidt lidt styr på dette.. Nu kommer så næste spørgsmål : Har tænkt mig at monterer møllerne, ca 20 meter fra lade konsollen,og batterier og inverter... !!! er det muligt.. ( skal de medfølgende lade konsol, være tæt på møllerne. ?? ) Hvbor meget vil jeg evt. miste i ydelse.??
Avatar billede fase Professor
11. januar 2022 - 20:52 #14
Jeg har fundet strømværdierne i linket herunder.
http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/stroemvaerdier_pvc.php
Der er ingen forskel på strømværdier til AC og DC.
Strømværdierne er vist for værdier til brug ved installationer i bygninger.
Til #13
Jeg ville placere ladekonsollen fra møllen tæt på batterierne for af undgå spændingsfaldet mellem konsol og batteri.
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. januar 2022 - 21:05 #15
googlede efter en sådan mølletype og fandt

https://www.amazon.com/Windmill-Generator-Controller-Automatic-Installation/dp/B07PKFS5F1

Den side har heller ikke styr på begreberne ampere og amperetimer.

De skriver 24V mølle 48V batteri under at forklare det - ladeboksen kan muligvis fikse det - men så skal batterierne forbindes anderledes.

Har lige liket #11.
11. december 2022 - 12:01 #16
hvordan får jeg lavet 4 stk 12 volt batterier 100 ah til et stk 12 volt 400 ah.
og hvor skal jeg sætte solfangeren på det store batteri.Skal det være minus på batteri 1 og plus på batteri 4 ???
Avatar billede fase Professor
11. december 2022 - 13:22 #17
#16 Hvis du vil have 12V og større kapacitet, skal du forbinde plus på alle fire batterier og minus på alle fire batterier.  Altså parallelforbinde. Solfangerens plus forbindes til batteri plus. Solfangerens minus forbindes til batteri minus. Du skal vel have en ladeboks mellem solceller og batteri. Solceller plus og minus til tilgang på ladeboks plus og minus. Afgang ladeboks plus og minus til batteri plus og minus.