Avatar billede Lars Knudsen Praktikant
15. januar 2022 - 08:08 Der er 1 kommentar

Billed ruller på billedrør

Hej, jeg roder med et gammel afbalanceringsaparat fra 91 som har et billederørsskærm.
Den virker ikke mere, så jeg vil have det til at fungere igen. Jeg har haft en radio mekaniker ude, og han har fundet signalet, og har lavet et stik som vi satte i hans fladskærm, der var billede, men det rullede. Han mente det var fordi at skærmen var for ny, og at jeg skulle finde en ældre.
Nu har jeg et gammel fjernsyn sluttet til fra ca. 96, men nu ruller det endnu hurtigere?
Kan man ikke bygge noget i mellem der kan justere det?
Jeg har set en model magen til min med fladskærm bygget på, men det var en i Schweiz der havde det, og han havde solgt den og kunne ikke huske til hvem, så der kom jeg ikke videre.
Nogen herinde der er så gammel og kender dette gamle teknik?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. januar 2022 - 08:13 #1
er det ikke en sort bjælke, der ruller ned over billedet. Så er det signalets opdateringshastighed, der ikke passer med skærmens. Prøv at finde en skærm, hvor du kan justere opdateringen fra 30 til 120Hz, så findes den rigtige nok i det interval.