Avatar billede ErikHg Ekspert
23. januar 2022 - 21:28 Der er 7 kommentarer

Hvorfor "s" bagerst i bynavne i nogle få tilfælde.

Tilfældigt så jeg på Kraks Kort i dag at der er en vej i Helsingør der hedder Helsingørsvej, og ikke Helsingørvej.
En sådan findes til gengæld i Vejle. Der findes også en Helsingørsgade - denne findes i Hillerød.
Vedr. vejnavne der får et ekstra s indsat er Frederikshavnsvej, Frederikssundsvej og Københavnsvej.
Anderledes er det jo med f.eks. Århusvej, Århusgade, Randersvej og Randersgade, da disse bynavne jo ender på et s.
En anden ting der også kan undre er at det hedder "Københavns Kommune, f.eks nabokommunen hedder Frederiksberg Kommune.
Det er som sådan ikke et spørgsmål, men jeg synes at det virker underligt.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede eurositi Ekspert
23. januar 2022 - 23:49 #1
Jeg kan ikke forestille mig, at der er nogen egentlige regler for dén slags. Dybest set handler det om, hvad der er mundret at udtale, og hvad der bliver for "kantet".

I en del tilfælde gør det ingen forskel, men generelt vil man - i hvert fald når det gælder gadenavne opkaldt efter steder - så vidt muligt prøve at undgå s'et, da udeladelsen får navnet til at fremstå mere rent/klart.

Det samme gælder gader opkaldt efter "ting", dyr eller planter. Stednavnet fremstår renere uden s'et.

Men der vil være forskel på f.eks. gader ift. pladser. Israels/Palæstinas Plads lyder mundret, hvorimod det ikke ville være med i et gadenavn, da det hér netop ville lyde kantet. Men det afhænger af navnet. "SverigeSgade" lyder mere mundret end "Sverigegade".

I forhold til gader og pladser opkaldt efter PERSONER vil s'et derimod oftest være med. Faktisk nok nærmest altid, fordi ejefaldet hér er en slags logisk nødvendighed.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. januar 2022 - 10:05 #2
Du nævner Sverigesgade som eksempel. Der ligger en sådan på Amager, men denne har en lidt alternativ stavemåde: Sverrigsgade.
I det hele taget ligger der mange gade på Amager med landenavne og område i lande:
Hallandsgade, Värmlandsgade, Jämtlandsgade, Uplandsgade der alle har fået tilføjet et "s". Dette gælder derimod ikke Skånegade og den nok så berømte Blekingegade.
Andre eksempler på Amager hvor der er tilføjet et "s" er: Italiensvej, Frankrigsgade, Belgiensgade. Men i vejnavnene Kretavej, Formosavej, Javavej og Japanvej er der ikke noget s tilføjet.
Avatar billede milter Ekspert
24. januar 2022 - 12:25 #3
Heldigvis skal vi ikke slås med bynavne som det her:
Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

https://da.wikipedia.org/wiki/Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. januar 2022 - 12:48 #4
Ja, det er lidt avanceret det bynavn😉😉
Men sikkert ikke for irerne - i hvert fald ikke efter 5-6 store glas med irsk Guinness øl.
Jeg har prøvet irsk øl tre gange, nemlig første, eneste og sidste gang.🤢🤢🤢
Avatar billede falster Ekspert
24. januar 2022 - 12:56 #5
Interessant emne :-)

En entydig generel forklaring på, hvorfor den enkelte gade/vej/plads er stavet som den er, findes vist ikke. Men #1 giver gode bud.

I øvrigt kaldes de to navngivningsmetoder (vist nok) sammensætning (f.eks. Blekingegade) eller sammenbinding med ejefald (f.eks. Sverrigsgade).

ad #2: Heri er en forklaring på den gamle form i Sverrigsgade på Amager:

https://danmarksadresser.dk/media/2919511/ds-vejledning-retskrivning.pdf
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
01. februar 2022 - 02:22 #6
#3 Milter
Ha-ha, ja den kunne jeg genkende fra min Dansklærers eksempel, for 45 år siden.
Jeg vil kalde det en by "man let glemmer" :-D
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. februar 2022 - 10:02 #7
#5 - Det er en interessant liste linket fører til👍