Avatar billede Casper T Novice
26. januar 2022 - 15:16 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Udtræk af celleværdi ved opslag i flere ark med flere kriterier

Hej
Jeg har oprette flere planlægningsark med en måned på hvert ark
Med datoer vandret og navne ned lodret i første kolonne (A)

Jeg skal hver dag kunne trække en styrkeliste med angivelse af hvad der er registreret på hver person.

Jeg har derfor behov for en formel der kan søge i flere ark og ud fra et navn og en dato finde et match udlæse indholdet af cellen
Så jeg på dagens styrkeliste kan nøjes med at ændre datoen, så opdaterer den selv værdierne.
Avatar billede ebea Ekspert
26. januar 2022 - 17:50 #1
Det er meget lidt info at levere, for at kunne komme med en formel, som kan dække det du formentlig ønsker.
Prøv at uploade et eks. på det du ønsker. Brug evt.    www.dropbox.com
Avatar billede Juul Forsker
27. januar 2022 - 07:29 #2
Jeg vil nok også anbefale et eksempel, da det er lidt svært at se. Det kunne dog tyde på at du skal have gang i noget INDIREKTE - prøv evt. at smid en formel som virker i dag, så kan vi se hvad vi har at arbejde med
Avatar billede claes57 Ekspert
27. januar 2022 - 08:52 #3
Excel kan meget - Access kan mere. Brug tiden på at lære at bruge databaser rigtigt.
Avatar billede Casper T Novice
09. februar 2022 - 13:49 #4
Beklager den lange responstid.. :-)

Jeg har nu lavet et forslag til hvordan en opstilling kan se ud
https://www.dropbox.com/scl/fi/2zdwi7n3k2hwemsymclfh/Styrkeliste_forslag.xlsx?dl=0&rlkey=9kp38q46ie0mycu1vuzlir9xu

Min udfordring er at få lavet en styrkeliste med data fra de forskellige månedsark
I månedsarkene vil der stå forskellige tal eller bogstaver der angiver forskellige ting.
Styrkelisten skal kigge på hvilken person og hvilken dato og slå det op i de forskellige måneder og vise resultatet ud for personen.

Håber stadig på at nogen af jer kan hjælpe
Avatar billede ebea Ekspert
09. februar 2022 - 15:07 #5
#4 - Hvordan havde du tænkt, at du skulle samle dine enkelte måneder i arket "styrkeliste", da du har 12 måneder du vil have "tilbagemelding" fra, men i arket "styrkeliste", har du kun lavet for januar!
Avatar billede Casper T Novice
09. februar 2022 - 15:20 #6
#5 - Det skal fungerer sådan at jeg ændre startdatoen på arket "styrkeliste", så skifter den rækken med datoer øverst for en uge frem.

Arket "styrkeliste" skal herefter selv kunne gennemsøge de 12 månedsark og finde det match hvor "person x" krydser med "datoen" i øverste række og vise resultatet for den celle i arket "styrkeliste"

Arket styrkeliste har jeg i forslaget sat til at starter d. 31/1 og fortsætter ind i februar
for at vise den skal kunne søge hen over månedsskift.

Jeg vil altså gerne kunne nøjes med at skifte datoen øverst på arket styrkeliste og så skal arket hente resten selv for en ugen frem
Avatar billede ebea Ekspert
09. februar 2022 - 18:19 #7
#6 - Her er en opstilling, som laver det du efterspørger. Den eneste forskel er, at der i arket "styrkeliste", vises en måned hen.
Du vælger måned, ved at bruge en Dropdown i B4, hvorved datoer også ændres, efter måneden du vælger. Du skal ikke skrive nogen dato, nogen steder.

Hvis det skal laves med ugevisning i arket "styrkeliste", bliver det et sammenrod af formler, som ikke er optimalt.
Ellers skal du lave dine faneblade som uger, så vil det virke uden problemer.

https://www.dropbox.com/scl/fi/cfpf6r55l8jysz7utiy79/Styrkeliste_forslag.xlsx?dl=0&rlkey=9amsjkdxh1ogr6zge6v2q7l9d
Avatar billede Casper T Novice
09. februar 2022 - 20:54 #8
#7
Tak for det fremsendte.
Det er dog ikke præcist det jeg eftersøger, da jeg så vel egentlig bare kunne have printet den enkelte måned ;-)

Jeg vil netop gerne have mine planlægningsark som hele måneder og min styrkeliste som uger.

Så jeg eftersøger derfor en kode som ud fra 1 forudsætning i en række og 1 forudsætning i en kolonne, kan gennemsøge flere områder/ark og give resultatet når de samme 2 forudsætninger findes.

Dog en lækker løsning med måned valg som liste.
Kan man lave noget tilsvarende med en kalender til at vælge startdato?
Avatar billede ebea Ekspert
09. februar 2022 - 21:44 #9
#8 - Til det første! Hvis du blot ville kunne printe hver måned, så havde du jo intet samlet overblik på ét ark, hvilket var det du efterspurgte.

Arkene er som måneder, blot ikke som uger, hvilket jeg skrev i #7 årsagen til.

Det med en kode, som ud fra det du angiver, er stadig hvad eksemplet gør. Den søger på personen, og den søger på den måned som er valgt, og den returnerer ved at kigge alle ark igennem.

Så bortset fra at det er måned i "styrkeliste", i stedet for uger, ser jeg kun at det var det du efterspurgte.
Avatar billede Casper T Novice
09. februar 2022 - 22:05 #10
#9
Det har du naturligvis ret i, det handler nok også meget om hvordan jeg får mig formuleret ;-)
(LÆS: hvis beskeden modtages forkert, så findes grunden oftest hos afsenderen)

Det giver desværre ikke mening for mig at have planlægningen på uge ark, hvorfor jeg desværre ikke kan anvende den løsning du foreslog i #7

Jeg kunne jo netop godt tænke mig at styrkelisten ikke var pr. måned, men pr. uge, hvorfor der skal kunne søges i flere ark.. såfremt en uge berører 2 måneder.

Styrkelisten skal altså kunne vise 1 uge ad gangen
Søge på 1 person og vise hvad vedkommende laver den pågældende dag, ud fra de data der fremgår af månedsarkene.

Jeg kan ud fra dit svar i #7 udlæse at det nok bliver en kompliceret formel, hvilket jeg (desværre) nok også forventede lidt.

Kan du dog se nogen måde hvorpå jeg kan løse min udfordring?
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
10. februar 2022 - 06:05 #11
Du burde kigge på en database løsning istedet. Noget i stil med filemaker!
Blot en tanke, efter at have fulgt denne tråd ...
Avatar billede Casper T Novice
10. februar 2022 - 07:47 #12
#11
Når du anbefaler en database, er det så fordi Excel ikke kan / har svært ved at søge i flere tabeller på 1 gang?

Vil helst have det til at køre i Excel, da jeg ingen erfaring har med databaser, så hvis jeg selv skal kunne administrerer det bagefter, ville det være langt nemmere.
Det skal samtidigt køre på et lukket system, hvor jeg ikke har mulighed for at installerer andre programmer.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
11. februar 2022 - 08:53 #13
Excel kan gøre det. Men det vil aldrig blive præcist, det du efterspørger.
Her skal/bør du kigge på en database løsning

Adgangs rettigheder kan også sættes i databaser ;-)

Prøv at Google lidt på Filemaker og se youtubes med, et hav af løsninger.

Jeg har benyttet databaser, både til ordrestyring, apps, kalkulations modeller osv, siden 1999.

Mine foretrukne databaser er lavet med Filemaker ...
Avatar billede ebea Ekspert
11. februar 2022 - 18:37 #14
Jeg har sendt dig en privat besked, med en løsning, som er baseret på én uges visning, som du efterspurgte.
Ellers ender tråden her, med at blive meget lang.