Avatar billede fpen2015 Juniormester
28. januar 2022 - 19:30 Der er 17 kommentarer

ekstern usb harddisk problem

Hejsa jeg har min ekstern usb harddisc på knap 900 GB.
Det sidste stykke tid når jeg ligger filer overpå på den (som er over 4 gb) får jeg, at vide der ikke er plads på disken. Jeg har slettet filer omkring 15 - 20 filer som er 4 gb pr fil så der burde være plads.
Når jeg højre klikker på egenskaber siger den forsat kun der 3 gb tilgængelig :( Er der nogen der har nogle råd udover, at formattere den?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. januar 2022 - 19:55 #1
Som du har luret, er der noget med 4GB

FAT32 - er filsystemet som du har fået formateret disken i, da den var ny. Eller måske blev den leveret sådan. Filerne kan højst være 4GB store.

Du skal have omformatteret disken til NTFS eller exfat filsystemet - de kan begge håndtere filer over 4GB i størrelsen.
Avatar billede kurtba Ekspert
28. januar 2022 - 20:48 #2
Vil du være sikker på ikke at miste data, kopierer du alt væk fra den eksterne inden du ændrer den til ntfs, men der findes faktisk flere metoder, hvor der ikke burde ske tab, selv om man konverterer mens der er data på disken. Jeg har selv brugt den indbyggede mulighed i windows flere gange uden at miste noget som helst.

I søgefelt skriv
cmd
Når du kan se kommandoprompt, højreklikker du på  den og vælger ”kør som administrator”
Når du står i kommandoprompten skriver du
convert <drevnavn> /FS: NTFS
Hvis din eksterne harddisk hedder G bliver det altså følgende kommando:
convert g: /FS: NTFS
Avatar billede fpen2015 Juniormester
28. januar 2022 - 21:05 #3
Jeg får beskeden "Invalid Parameter - NTFS"
Avatar billede kurtba Ekspert
28. januar 2022 - 21:11 #4
Jeg fik vist sat et mellemrum for meget så kommandoen skal se sådan ud
convert_g:_/FS:NTFS
Så nu har jeg sat _ hvor der skal være mellemrum.
Avatar billede fpen2015 Juniormester
28. januar 2022 - 21:21 #5
Hmm nu får jeg beskeden "Syntaksen i filnavnet, mappen eller diskenhedsnavnet er forkert." men det er et g drev min eksterne er?
Avatar billede kurtba Ekspert
28. januar 2022 - 22:52 #6
Øh G var et eksempel. Du skal jo se i stifinder, hvilket bogstav dit eksterne drev har, og hvis det ikke er G, skal du udskifte med det bogstav, som den har.
Avatar billede fpen2015 Juniormester
29. januar 2022 - 08:34 #7
Altså den eksterne harddisk hedder "TOSHIBA EXT (G:)"
Avatar billede Uvanga Ekspert
29. januar 2022 - 11:43 #8
Prøv at frakoble dit eksterne drev.
Derefter tilslut det igen mens Stifinder er åben.
Så kan du se hvilket drev-bogstav den får tildelt.
Drev-bogstav kan variere for samme enhed.
Avatar billede kurtba Ekspert
29. januar 2022 - 21:20 #9
Jeg forstår godt nok ikke, hvorfor kommandoen ikke virker.
Men så prøv det på en anden måde.
Højreklik nede på win ikonet nede i venstre hjørne og vælg Powershell admin
Så kommer du ind i en boks, som ligner cmd meget, men det er i et lidt andet miljø.
Prøv så samme kommando igen
convert G: /fs:ntfs
når bare vi er enige om, at dit drev stadig hedder G.
Evt. kopier kommandoen her, så vi er sikre på, at mellemrum osv er de rigtige steder.
Avatar billede kurtba Ekspert
29. januar 2022 - 21:29 #10
I powershell kan du forresten også sikre dig, at det er det rigtige drevbogstav, som du vil arbejde med.
Skriv kommandoen
get-volume og tryk på enter.
Så dukker dine drev op med drevbogstav, hvordan er det formatteret, helbredstilstand, hvor meget  ledig plads er der og hvor stort er drevet.
Når du forlader powershell (og også cmd) bør du bruge kommandoen
exit
og ikke bare trykke på krydset i hjørnet.
Avatar billede falster Ekspert
30. januar 2022 - 00:27 #11
Højreklik på drevbogstavet (G) i Stifinder og vælg "Egenskaber" - typisk nederste punkt i højrekliksmenuen.

Navnet står ved siden af netværksenhedsikonen, der kommer frem i boksen.

Prøv at bruge det - "Volumenlabel".

Et stykke nede her:

https://www.diskpart.com/articles/enter-current-volume-label-for-drive-0310.html
Avatar billede fpen2015 Juniormester
30. januar 2022 - 10:05 #12
Hej igen jeg lagde lige mærke til en detalje. Da jeg højre klikkede på min eksterne harddisc står den faktisk som "Filsystem --> NFTS" ved ikke om det har en betydning?
Avatar billede fpen2015 Juniormester
30. januar 2022 - 10:06 #13
Jeg får også beskeden når jeg bruger powershell "Drive G: is already NTFS."
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. januar 2022 - 10:27 #14
Hvilken ekstern harddisk er der tale om? - mærke/model. - og hvor har du købt den?

Der var nogle fuskere ude og lave fup-hardware for nogle år siden - solgt som alt fra USB-sticks til harddiske, men hvor det reelle lager var mindre end det de var solgt som.

En anden ting er, at du kunne starte fra kommandoprompten med at tjekke disken - det bør man også gøre før en evt. konvertering:

chkdsk g: /f /r
Avatar billede kurtba Ekspert
30. januar 2022 - 10:28 #15
Ja, så er det derfor du ikke kommer nogen steder.
Den kan selvfølgelig ikke konvertere til noget, som den allerede er.
Den har det rigtige filsystem, så det er ikke derfor, at du har problemer med filer på 4 GB og derover.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. januar 2022 - 10:29 #16
Ang. NTFS - er det i øvrigt ikke specielt foretrukket til eksterne harddiske. Mange har måske en forventning om at kunne læse den i en MAC, på et TV el. lign. - men NTFS er rimelig målrettet Windows. Her ville ExFAT være langt bedre, da det kan læses af mange flere enheder.
Bruger du den kun på din Windows PC, er det dog helt som det skal være. Ingen grund til at lave om.
30. januar 2022 - 11:00 #17
"Jeg har slettet filer omkring 15 - 20 filer som er 4 gb pr fil så der burde være plads.
Når jeg højre klikker på egenskaber siger den forsat kun der 3 gb tilgængelig "

Har du tømt papir kurven?