Avatar billede Emma Seniormester
04. februar 2022 - 14:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg vælge af CMS eller andre gode forslag.

Jeg håber på råd fra en, med kendskab til CMS systemer.
Jeg håber der er en der kan svare, med de oplysninger jeg har givet.
Selv har jeg ikke meget forstand på CMS-systemer, har nok sammenlagt  kun brugt 3 timer på det.

[i] Hvorfor benytte et CMS-system.(/i)
Jeg har brug for et system der er opbygget således at jeg kan vælge hvilke rettigheder brugeren har. Dette tror jeg de fleste har. Wpress har i hvert fald efter det jeg har læst, og et der passer godt til mit formål og ide.

[i] Hvorfor så ikke benytte Wpress(/i)
Det jeg har kunnet læse om Wpress "på den tid jeg har brugt" kører Wpress
i temaer, som passer meget dårligt til mine sider.

[i] Hvad vil du lave(/i)
Jeg vil gerne lave nogle  programmer. Problemet er at mine sider langt fra ligner almindelige standardsider. Jeg har lavet en almindelig demo side / 7 sider + 3 sider til print).
Jeg vil gerne lægge dem ud på nettet, hvor der kan indlægges værdier som den enkelte bruger kan benytte og udprinte.
Jeg vil ikke gøre det til åben source, derfor havde jeg tænkt at bruge et CMS system, til at ligge det på, hvor brugeren kun har mulighed for at indtaste rette og slette egne indtastninger.
Da jeg ikke kender særligt meget til CMS systemer, og skal skal lære et, kan jeg lige så godt lære et, der kan benyttes til formålet første gang.

[i] Nogle ting programmet gerne skal kunne håndtere(/i)
CMS må gerne være stærk i PHP og JavaScript. Der er mange ting der er er overført med Post og der er mange beregninger med JS. Mange af beregningerne bliver lagt over i celler "Document.getElementById". Dette gør Post for øvrigt også. Altså lagt i celler.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
04. februar 2022 - 15:18 #1
Det var godt nok en lang "smøre"! uden egentligt at komme til dit behov.
Som jeg forstår det.

Du ønsker at sælge programmer/digitale ydelser
Det skal helst være et CMS der er stærkt i PHP
Du tvivler lidt på, om du kan få et tema/design, der passer til dit behov

Samtidigt skriver du, at du kun har brugt sammenlagt ca. 3 timer på, at kigge på CMS systemer. Vil tro det nok er samme tid du har brugt på at stille dit spørgsmål ;-)

Men svaret herfra er helt klart WordPress og WooCommerce!

Jeg kan kontaktes, hvis du ønsker hjælp. OSV - alt det andet bullshit salgssnak .......
Avatar billede ejvindh Ekspert
04. februar 2022 - 15:27 #2
Jeg synes det er lidt svært at give dig klare råd på baggrund af ovenstående.

Men helt overordnet kan jeg sige, at CMS kun giver mening, hvis der er nogle standardopgaver, som du gerne vil slippe for selv at programmere. I ovenstående tænker jeg særligt at "brugerhåndtering" kan være en grund til at bruge et CMS, da det er meget kompliceret at programmere dette selv på en måde, der er sikkert. På den anden side, er ulempen ved at bruge et cms jo også, at "skidtfolkene" jo tit sætter ind overfor sider, der er lavet på baggrund af standardløsninger -- hvilket WordPress jo er. Men jeg oplever nu at WP er gode til at opdatere ofte, og derfor er det nok i langt de fleste tilfælde mere sikkert at bruge dem til at håndtere brugere, fremfor at programmere det selv.

Wordpress kan bruges på mange niveauer, men det kræver naturligvis at man bruger noget tid på at sætte sig ind i det, hvis ikke man bare vil bruge det på "standardmåderne". Derfor kommer du nok under alle omstændigheder til at skulle bruge noget tid på det, hvis du har en side, der ikke må ligne WP alt for meget.

WP er bygget på PHP og javascript, så det er ikke noget problem. Og ja, i udgangspunktet er det tematisk layout. Men man kan jo lave sit eget layout, hvis man ikke er tilfreds med de allerede eksisterende løsninger. Men hvis man alligevel gør det, skal man jo være helt sikker på, hvad årsager man så har til at bruge CMS'et alligevel.

Så, som jeg ser det, står du nok overfor at skulle bruge noget tid på at lære at håndtere brugerlogin selv. Eller bruge noget tid på at se, hvordan du kan passe dit indhold ind, så det ser ordentligt ud i wordpress.
Avatar billede Emma Seniormester
04. februar 2022 - 15:52 #3
Jeg kan så godt begynde at sætte mig ind i WordPress eller WooCommerce. Jeg ville bare ikke bruge 100 timer på at finde ud af, at det jeg lærte var forgæves, da programmet ikke kunne bruges til formålet. Jeg skal nok få det op at køre. Det er så tredje gang jeg laver programmet. 1 gang lavede jeg det med margin-left og margin-right auto. Det gav forskellig opsætning på hver sin pc.
Jeg har så gået over til grid her står det ens på næsten alle pc.
Nu skal det så lægges ind i en af de to cms systemer vil sætte mig ind i dem herefter.
Ja jeg vil håbe at det er noget der kan bruges, det jeg laver.
Jeg har desværre ikke råd til at betale for hjælp, og jeg håber på, at kunne tjene lidt ved at tilpasse det den enkelte kunde programmet i sig selv regner jeg ikke med at ret tjene synderligt på.
Jeg kører med 900px bredt side i midten og 2 auto kolonner, således at det er til I- pad og lignende. Det vil blive for småt på en tlf. og derfor vil jeg ikke overveje det.
Tak for rådet.
Avatar billede Emma Seniormester
04. februar 2022 - 16:13 #4
Undskyld ejvindh
Jeg var nok for hurtig til at give svar på første indlæg. Jeg er faktisk helt tilfreds med min opsætning i grid. Den eneste grund til, at jeg vil sætte det op i et CMS system er, at jeg har brug for at kunne give rettigheder og at brugeren skal kunne skrive i programmet. Jeg fik 2 CMS systemer, der kan bruges jeg tænker uden at kende til det
at WordPress er det bedste, da der er videoer om det Nemprogrammering har lavet nogle på dansk. Jeg skal jo nok bruge den version til 299 kr. Men det er jo nok nødvendigt.
Avatar billede Emma Seniormester
04. februar 2022 - 16:24 #5
Hej a3-soe.dk I første omgang var jeg for hurtig jeg lader lige dette spørgsmål køre til i morgen i mellemtiden sætter jeg mig ind i Wordpress. Som der står i et svar skal det nok give nogle hovedbrud, at få siderne til at ligne mine sider, men det må og skal lykkedes,
Avatar billede claes57 Ekspert
04. februar 2022 - 17:50 #6
Man behøver ikke et færdigt tema i WP - du kan bare bruge WP-motoren, og lave dit eget system omkring den.
Bare start med at tegne og forklare for dig selv, hvad sider skal kunne så du er sikker på dine krav. Derefter lav nogle af siderne, og det fælles kan du så løbende samle i dit eget tema så du ikke skal gentage kode på de enkelte sider.
Håndtering af brugere (inkl den sikkerhed, der skal til) er bedst at låne fra nettet - det er en meget stor opgave at styre det 100% selv.
Avatar billede Emma Seniormester
04. februar 2022 - 22:04 #7
Er det ikke lidt overvældende,at skulle til at beskrive hver side, når jeg praktisk talt allerede, har lavet systemet, Systemet blev faktisk lavet for at sikre, at alle krav i forhold til virkeligheden blev opfyldt, og medtaget. Disse ting opnåede jeg faktisk i første udgave som tidligere beskrevet. Jeg fandt så ud af, at siderne skulle opsættes på hver pc for at få et pænt resultat. Jeg gik så i gang med udgave 2, hvor siderne praktisk talt er ens på alle PC. (Grid metoden)
Jeg fandt så ud af, at det ikke kun er mig, der kan bruge det, men at det vil være til glæde for mange små firmaer og lign. som f.eks håndværkerfirmaer.

Her er så grunden til at bruge WPress, at firmaet skal have mulighed, for at rette i det. Her tænkes på tekst og andet.. Den anden grund er, at WP  har et godt system hvad angår rettigheder.
Jeg er godt klar over at det er en stor mundfuld.

Min fordel er, at jeg har det komplette system, "men bare" skal lægge det ind i WordPress. Jeg skriver bare for det er nok ikke ligetil. Det kræver nok mindst 100 timers arbejde at lære WP, og endnu 100 timer eller mere, at få systemet til at acceptere mit system.

Men hvis det kan lade sig gøre kan jeg også lave det. Efter hvad andre har skrevet er det muligt, at lave sider, der passer mit behov og krav.

Jeg startede bare dette indlæg for at sikre mig, at jeg ikke sidder og arbejder med at lære systemet (WP), at kende og når jeg kan det, at finde ud af at jeg ikke kan lave en døjt, af det jeg havde tænkt mig.

Jeg har lært mig selv JS og PHP og jeg kan nok også lære WP.

Der er 3 krav til at jeg kan lave det.

1. Lave Beregninger i JS eller PHP der indsættes i felter som i dokument getElementById

2 At sende data mellem de forskellige sider

3  At få sider der er viser ens opsætning på alle PC, her er Grid nok løsningen.

Resten er tabeller og inner Grid der sættes op.på siderne..
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
07. februar 2022 - 10:25 #8
Der findes flere Themes til WP, som giver mulighed for at opbygge sine sider vha. "blokke". Adava er en af de mest brugte Themes til WP, som har denne funktion (PageBuilder eller noget). Søg på google eller se mere på themeforest.net
Elementor er en udvidelse til WP, som også give dig mulighed for at opbygge siderne som du vil - og du er så ikke "låst" til et tema.

Google "WP shortcode"
Shortcodes i WP giver dig mulighed for at indsætte din egne kode på en WP-side. Enten som JavaScript, PHP eller er eksternt dokument - som f.eks. dine formularer. De bliver så en del af siden (ikke en iframe), og man kan derfor også bruge WP's egne indbyggede funktioner til f.eks. af sende data til email.
Avatar billede Emma Seniormester
07. februar 2022 - 15:20 #9
Jeg har arbejdet for at sætte mig lidt ind i WP og har fundet ud af at jeg kan bruge grid til at opbygge mine sider. Jeg har samtidig opbygget mine sider i blokke. Måske skal jeg opdele dem yderligere. Det lyder heller ikke til at være så svært, at lave ændringer i WP, især hvis man bruger nyeste version.Men alt begyndelse er svær.
Jeg takker for de indlæg der er indkommet. Det er svært at vurdere hvilket indlæg jeg skal sige er det bedste. Men jeg vælger det første fordi det var det første.