Avatar billede emil123 Juniormester
05. februar 2022 - 14:34 Der er 5 kommentarer

Fra København til Hamburger

Hej folkens. Jeg har bare et hurtigt spørgsmål som jeg håber i kan svare på fordi det er vigtigt. Kan man godt rejse ind i Hamburger (fra København) med bare sygesikring og/eller permanent opholdstilladelse? Mit fremmedpas er nemlig udløbet tilbage i 2018 og ved ikke rigtig om jeg kan nå at forny den.
Avatar billede Peter Forsker
05. februar 2022 - 14:38 #1
Desværre nej, du skal have et pas, sygesikringskort eller kørekort vil ikke virke ved kontrol
Avatar billede emil123 Juniormester
05. februar 2022 - 14:46 #2
Hvad med permanent opholdskort? Virker det heller ikke eller?
Avatar billede Peter Forsker
05. februar 2022 - 16:49 #3
Desværre nej, de forlanger pas ved evt kontrol
Ikke at jeg vil anbefale det, men det er meget sjældent at man bliver kontrolleret, men der er altid en risiko for at blive kontrolleret, og det vil koste 1000 kr i bøde
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
05. februar 2022 - 19:28 #4
Tilbage i 2005, stod jeg i KBH lufthavn, og opdagede mit pas var udløbet.
I selve lufthavnen, var der Dansk paskontor, der udstedte et nyt på ca. 4 timer.
Ring til et Paskontor og spørg dem, hvor hurtigt de kan lave det, samt om der evt. er andet kontor (størrer kontor), der kan gøre det hurtigere.
Avatar billede Erik K Ekspert
06. februar 2022 - 01:01 #5
I 2005 var det politiet der stod for udstedelse af pas.

Sådan har det ikke været i en del år - nu er det borgerservice i hjemkommunen, der udsteder pas.
Man kan få udstedt nødpas hos borgerservice i hjemkommunen  eller politiet i lufthavnen
Der kan evt også lade sig gøre, at få forlænget gyldigheden på det pas man har.

Borgerservice kan evt. også lave en hastebehandling, så tager det ca 4 dage at få et nyt pas.
Om de muligheder også kan bruges, når man ikke tidligere har haft et almindeligt dansk pas, ved jeg ikke.

Så ring til borgerservice og hør, hvad de kan gøre.