Avatar billede Daniel Praktikant
12. februar 2022 - 07:30 Der er 11 kommentarer

USB-C til Thunderbolt 2

Hej Alle

Jeg har en Mac med Thunderbolt 2 (Mini Display) porte og en harddisk med USB-C indgang.
Jeg kan sagtens finde en konverter fra USB-C han til Thunderbolt 2 hun... men jeg skal jo bruge det omvendte for at tilslutte harddisken med det kabel der fulgte med.
Nogen der ved hvor man kan købe en sådan eller selv har løst problemet på anden vis?

Mvh
Daniel
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2022 - 08:07 #1
hvorfor sætte en displayport (det er udgang typisk til ekstra skærm) til en harddisk? har du ikke andre tilslutningsmuligheder?
Avatar billede Daniel Praktikant
12. februar 2022 - 08:10 #2
Det er hurtigere end usb2 som ellers er i den computer jeg sidder med.
Avatar billede Daniel Praktikant
12. februar 2022 - 09:13 #3
Hvis nu man stikker denne USB-C (https://mackabler.dk/thunderbolt-3-usb-c-til-thunderbolt-2-mellemstik-399.html?q=thunderbolt%202%20usb-c) i harddisken og kører en han/han Thunderbolt 2 mellem konverter og computer...

... vil det virke??
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2022 - 09:33 #4
Jeg er stadig ikke sikker på, om mac vil kunne snakke frem/tilbage til harddisk den vej. Hvis du spørger mackabler i forbindelse med ordre, så har du jo 8-10 dage (14, men lade være med at sende sidste dag) til at returnere hvis det ikke virker, og de har sagt god for det.
Avatar billede Daniel Praktikant
12. februar 2022 - 10:29 #5
Altså Lacie har flere harddiske med Thunderbolt 2 (Mini Display) fastmonteret kabel, som jeg også tidligere har brugt til samme computer. Så jeg tænker det er helt som det skal være :-)

Men spørgsmålet er hvad den bedste løsning er når nu jeg har en harddisk der kun har USB-C, og jeg skal videre til computerens Thunderbolt 2 (Mini Display) indgang?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2022 - 12:48 #6
Giv dit link i #3 en chance, og start med at teste læse/skrive-hastighed på disken. Hvis den (sammenlignet med usb2 til disk) er ca samme, så ville jeg droppe den idé, men er der reel forbedret hastighed, så bare fortsæt.
Avatar billede Anders Seniormester
13. februar 2022 - 12:04 #7
USB-c og tb er ikke det samme. Og du kan ikke lave usb-c om til tb uden et board imellem, den adapter koster nok mere end din harddisk.
Kan du finde en adapter fra usb-c til tb2 så brug den, jeg har set den en gang og den kostede 3000kr i Kina, men der sker jo noget hele tiden.

Har harddisken tb? Så er det bare en adapter, og de virker frem og tilbage uden nogen problemer.
Avatar billede Anders Seniormester
13. februar 2022 - 12:58 #8
Glemte noget:) Hvis den har USB-C har den også USB 3.0 det er op til 600MB/s gætter på det er nok? Hvis det ikke er en SSD er det i hvert fald.

Du kan få en adapter som virker ved dog ikke om de alle gør. De skal nok have strøm fra den rigtige side - måske virker sådan noget her? Bare sikre dig det faktisk understøtter USB 3.0
https://mackabler.dk/usb-c-kabel-usb-31-126.html
Avatar billede Daniel Praktikant
13. februar 2022 - 13:29 #9
Ok... har lige fundet ud af at det sagtens kan lade sig gøre at bruge en adapter frem og tilbage mellem USB-C og Thunderbolt 2 :-)

En adapter fra USB-C (han) til Thunderbolt 2 (hun)
https://www.computersalg.dk/i/3174298/apple-thunderbolt-3-usb-c-to-thunderbolt-2-adapter-thunderbolt-adapter-usb-c-han-til-mini-displayport-hun-for-imac-imac-pro

Et stykke Thunderbolt 2 han til han
https://www.computersalg.dk/i/719839/apple-thunderbolt-kabel-mini-displayport-han-til-mini-displayport-han-50-cm-hvid-for-imac-mac-mini-midt-2011-sen-2012-sent#specsarea

Dette kan ifølge beskrivelsen det jeg gerne vil :-)

@Anders du har ret i at det koster lidt men 3000 har jeg dog ikke set :-)
Mon der findes et billigere alternativ en Apples originale?
Avatar billede Jesper Praktikant
21. oktober 2022 - 17:51 #10
Har netop brugt 3 timer på det samme problem, og er nået frem til samme løsning. Men den er da ikke særligt delikat. En LaCie 2 TB HD koste rundt 800 kr inkl. transport. De to adaptere koster hhv 290 og 470 kr plus transport, der hvor jeg fandt dem. Og Mini Display er altå så IKKE det samme som Thunderbolt der kan levere strøm til HD'en derfor navnet og lynet. Så omkring 1.500 postet på en i mit tilfældet to Mac's fra 2012 og 2014? Hmmm. 3.000. Are you kidding me.
Avatar billede Søren BX Praktikant
07. april 2023 - 17:02 #11
Hej Daniel
En gammel tråd - men virkede det at kombinere de to kabler, altså en USB - C til Thunderbolt (2) og så et thunderbolt H - H ind til computeren. Jeg har samme problem men det (ikke Apple)thunderbolt kabel jeg har virker ikke - altså det sender ikke strøm.
jeg har en Mac Pro late 2013, der løber tør for USB men har 6 thunderbolt porte.

Mvh
Søren