Avatar billede bvk Juniormester
19. februar 2022 - 15:17 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Find en dato

Jeg skal i et feltområde finde en dato som ligger imellem dags dato og 60 dage ud i fremtiden, hvis der findes en dato, skal feltet have farven rød.
Dagsdat er i A1
Dags dato er i B1
Feltområdet hvor datoen skal findes og evt. farves rød er felterne F3;Q51
Avatar billede bvk Juniormester
19. februar 2022 - 16:38 #1
Det skal lige siges, at jeg har nedennævnte formel i celleområdet, hvor alle datoerne er beregnet.
Den nedennævnte formel er fra celle F3 (beregner 30 fra celle C3
=HVIS(C3="";"";DATO(ÅR($C3)+F$1;MÅNED($C3);DAG($C3)))

Den efterlyste formel til at farve feltet rød, skal kombineres med ovennævnte formel.

Håber det giver mening....;-)
Avatar billede ebea Ekspert
19. februar 2022 - 16:54 #2
Marker området F3:Q51 og indsæt formlen her i F3.  =F3<IDAG()+60
Avatar billede bvk Juniormester
19. februar 2022 - 16:59 #3
ebea - Hmm se lige min tillægsbemærkning for 17 minutter siden.....
Obemærk at feltet skal farves rød, hvis feltets dato er større end i dag og mindre en idag + 60dage.
Avatar billede ebea Ekspert
19. februar 2022 - 17:18 #4
#2 - jeg forholdte mig til din formel, som kigger fra dags dato, og 60 dage frem, og farver cellerne i det område du nævnte.
Hvordan du vil kombinere de 2 formler, står ikke klart for mig.
Avatar billede ebea Ekspert
19. februar 2022 - 17:29 #5
#3 - Og så var det noget vrøvl jeg skrev i #2 - Formlen skal naturligvis ikke indsættes i F3, men under "Betinget formatering", som formel, og så farvelæg dit område.
Avatar billede bvk Juniormester
19. februar 2022 - 17:34 #6
ebea - ikke forstået.
Jeg kan ikke se, at din løsning skulle farve en celle, hvis betingelserne er opfyldt.....
Avatar billede ebea Ekspert
19. februar 2022 - 17:48 #7
#6 - Så må jeg spørge, om du rent faktisk har prøvet.
Formlen kigger på dags dato, og så datoer som ligger op til 60 dage ud, i det markerede område som du definerer under betinget formatering.
Avatar billede bvk Juniormester
19. februar 2022 - 18:00 #8
Avatar billede ebea Ekspert
19. februar 2022 - 19:15 #9
#8 - Ja, jeg ved ikke rigtig om det giver mening. Er det du spurgte om, ikke at have markeret, hvis der er 60 dage til en begivenhed.
Hvis en person har en mærkedag, om mindre end 60 dage, vil cellen blive farvet.
Avatar billede ebea Ekspert
19. februar 2022 - 19:52 #10
En anden vej rundt, og ser om det er sådan du tænker det.
Jeg har manuelt ændret dato i F3, for at vise funktionen.

https://www.dropbox.com/scl/fi/lnt5p7h64mx73bbq0oasw/Kopi-af-Oversigt-anonymiseret.xlsx?dl=0&rlkey=qiq45bclj4vgpz8my6t6yvdor
Avatar billede bvk Juniormester
19. februar 2022 - 22:00 #11
Ja, det er den effekt jeg efterlyser......., men i hele arket, hvor de beregnede datoer er.
Avatar billede ebea Ekspert
19. februar 2022 - 22:22 #12
Det skulle den også gerne gøre. Har du prøvet at ændre en dato manuelt et sted i området, så den er under 60 dage til fødselsdagen?
Avatar billede bvk Juniormester
19. februar 2022 - 22:46 #13
Ja, det virker.
Kan du forklare/vise mig, hvordan du løste det?
Avatar billede ebea Ekspert
20. februar 2022 - 07:47 #14
#13 - Hvis du under "Betinget formatering", og "Administrer regler" kigger der, vil du kunne se formlen. Formlen kigger på den aktuelle dato, og så den dato som befinder sig i dit markerede område, og som er 60 dage under, imellem de 2 datoer. Og der kan du også tilrette dagene, ved at ændre på tallet (60).
Og hvis det løste dit spørgsmål, så luk det venligst ;-)
Avatar billede bvk Juniormester
20. februar 2022 - 16:07 #15
Hmm...., når jeg forsøger at gå ind på det nu, siger den at elementet er slettet.
Kan du ikke sende mig regnearket med dine rettelser på mail til bo@tingskoven.dk
Så tjekker jeg det lige igen.....:-(
Avatar billede ebea Ekspert
20. februar 2022 - 16:38 #16
#15 - ja, jeg fjerner filer fra Dropbox, hver dag. Og det er en lidt dårlig ide, at opgive private email adresser herinde ;-)
Jeg har sendt den til dig. Og så luk spørgsmålet, hvis du fik løst det.

Du har det samme spørgsmål, stående i Linket herunder, som stadig står åbent.

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1039116
Avatar billede bvk Juniormester
20. februar 2022 - 19:43 #17
ebea - 1000 tak for hjælpen OG tålmodigheden.....:-)