Avatar billede t-johansen Juniormester
18. marts 2022 - 15:36 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

skifte kildeark med drop down liste

Jeg har 3 kilder fordelt på hver sit ark:
- kilde2020
- kilde2021
- kilde2022

I et 4. ark trækker jeg så data eks: "=kilde2022!d2"

Men jeg vil gerne kunne skifte årstal på en dropdownliste så den ændrer kilden på alle formlerne i det 4.ark.

nogen der har et godt bud på dette?

synes ikke rigtig jeg kan finde noget om at skifte kilde afhængig af dropdown.
Avatar billede Jan K Ekspert
18. marts 2022 - 16:02 #1
Har du prøvet at erstatte kilden i dine formler med INDIREKTE(den celle, hvor du har din dropmdown)?
Avatar billede Jan K Ekspert
18. marts 2022 - 16:23 #2
Formlem kunne se ud som følger:

=INDIREKTE("'"&D1&"'!D2")

hvor D1 erstattes med den celle, hvor du har din drop down.
Avatar billede Jan K Ekspert
18. marts 2022 - 16:41 #3
Hvis du også vil kunne ændre celler i de enkelte ark, kan du fx bruge

=INDIREKTE("'" & D1&"'!"&B4)

hvor du sp u B4 har en drop down, hvor du kan vælge celler.
Avatar billede Jan K Ekspert
18. marts 2022 - 16:42 #4
'sp u' skulle have været 'du' :-(
Avatar billede t-johansen Juniormester
18. marts 2022 - 19:11 #5
Hej Jan
super hurtigt svar.

=INDIREKTE("'"&D1&"'!D2")

Og virkelig brugbart, dog så virker det "kun" så længe der står "kilde2022" i dropdown. Mit mål skulle helst være at der kunne stå "2022" i drop down.
Jeg har forsøgt på alle mulige kombinationer med at få flettet "kilde" ind i den INDIREKTE() formel men kan ikke finde løsningen. Har du en ide til dette også?

=INDIREKTE("Kilde'"&B1&"'!D2")

Løsningen er ikke at omdøbe til kun 2022, da jeg vil have flere 2022 kilder til forskellige ark.
Avatar billede Jan K Ekspert
18. marts 2022 - 19:50 #6
Du kan bruge en hjælpecelle, som kan placeres i regnearket uden for synsvidde.

I denne skriver du "kilde"&D1

Erstat så D1 i den oprindelige formel med den celle, hvor ovenstående står.
Avatar billede Jan K Ekspert
18. marts 2022 - 19:51 #7
Sorry, dubskal selvfølgelig skrive ="kilde"&D1
Avatar billede t-johansen Juniormester
18. marts 2022 - 20:17 #8
Genialt - så virker den. Takker mange gange.
Avatar billede Jan K Ekspert
18. marts 2022 - 20:28 #9
Velbekomme