Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2022 - 11:45 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Køb af første Smartphone.

Jeg har en gammeldags Doro mobil, men vil gerne købe en Smartphone, som kan bruges til Videokonsultation.
Vil iPhone SE (3. gen.) fra yousee være et godt sted at begynde?
Jeg ringer ikke så ofte og aldrig til udlandet.
Jeg har virkelig brug for råd, er helt på bar bund.
https://yousee.dk/mobil/mobiltelefoner/apple/iphone-se-3-gen/1388/50gb/kontant/
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2022 - 11:57 #1
Jeg har dårligt syn, så det må meget gerne være en mobil med stor skærm  😊
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. marts 2022 - 13:00 #2
iPhone SE er et fint valg, men den har IKKE særlig stor skærm, sammenlignet med øvrige smartphones.

Jeg har købt Doro 8080 til to ældre i familien - Doro har indbygget specielle funktioner til folk med nedsat hørelse, synsproblemer o.s.v.

Når det så er sagt, synes jeg stadig Doro kunne have gjort den mere simpel - de har bygget deres eget menusystem ind (EVA), men jeg synes ikke det er rigtig intuitivt, og kan kun håndtere de indbyggede funktioner. MobilePay, MitID o.s.v. skal brugeren stadig finde ud af at håndtere selv. Men det gælder selvfølgelig også alle andre smaprtphones.

En stor fordel ved Apple er, at de sjældent ændrer på funktionerne, så det er rimelig let at finde "avancerede" funktioner, hvis man har brugt dem før. Også om 5 år (...ingen garanti :-)

Google har det med at flytte lidt rigeligt rundt på funktionerne i Android - og endnu værre bliver det, hvis man får købt en Samsung, eller et af de andre mærker der selv lægger deres brugerinterface oven på.

Men til videokonsultation kan alle telefoner bruges, så det er ikke dét der skal fokuseres på.

Jeg ville nok se på Doro 8080 alligevel - eller iPhone SE, hvis du kan leve med skærmstørrelsen.
har du råd til at ofre lidt mere, kan du også gå op i en "rigtig" iPhone - de har større skærm. Og Apple har som sagt fordelen ved at de ikke laver om hele tiden...
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2022 - 13:44 #3
Tak for svar. Jo jeg kan godt få råd til en "rigtig" iPhone med større skærm.
Har du et forslag? vil jeg meget gerne høre det.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. marts 2022 - 14:08 #4
jeg har lige købt en 'næsten ny' iphone 11 - dejlig størrelse, og rimelig pris (i forhold til nyere apple-telefoner)
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2022 - 14:17 #5
iPhone 11 er ikke på lager hos yousee. Har tænkt lidt på iPhone 13
Avatar billede fase Professor
28. marts 2022 - 14:24 #6
Hvis du ikke ser overvældende godt, kunne du se på den der vist i linket nedenunder. Den har de mest basale funktioner og store ikoner.
https://www.proshop.dk/Mobil/Emporia-SMART5/3014017
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2022 - 15:03 #7
#6
Tak for linket, men jeg har vist fået det til at lyde værre end det er.
Jeg kan sagtens se på min Doro, så det går nok også med en smartphpne, men det er bare bedst med en stor skærm :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
28. marts 2022 - 15:33 #8
Min var fra https://www.bluecity.dk/telefoner/brugte-iphones
Du bør prøve at holde en 13 i hånden før køb. Hverken mine lommer eller hænder vil strække sig så langt.
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2022 - 15:42 #9
#8
Tak for linket, Ja hvis 13 er så stor, ville jeg gerne prøve at holde den i hånden.
Avatar billede INK Ekspert
28. marts 2022 - 17:26 #10
Den største model er max udgaven, der har 6,7" skærm. Hvis du er kunde i YouSee kan du få rabat på flere modeller enten ved kontant køb eller over abonnementet.
Hvis du har mulighed for det, så gå i nærmeste YouSee forretning og føl på varen.
6,7" er meget stor, så måske er 6,1" tilstrækkeligt. Sidst jeg kikkede på hjemmesiden havde de både iPhone 12 og 13 på tilbud.
iPhone 13 Pro er lidt af en udskrivning, men man skal ikke gå ned på udstyr, og slet ikke i vores alder ;-)
Avatar billede kurt54 Ekspert
29. marts 2022 - 00:57 #11
Jeg synes at yousee lige nu hat gode tilbud på Motorola

gsmarena.com er en god side til at sammenligne data - men prøv dem i hånden.

https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=11034&idPhone2=11410&idPhone3=11077&sSearch1=egde+lite
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2022 - 13:50 #12
Som claes57 skriver, jeg skal nok prøve, at holde mobilen i hånden.
Men det kommer til at vente lidt, for jeg har, for kort tid siden, brækket et par at de nederste ryghvirvler. Men forløbig tak for alle indlæg. :-)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
30. marts 2022 - 18:09 #13
Kig efter Max eller Plus modellerne af Iphone hvis du vil have stor skærm.
Fx. 12 Pro Max, 13 Pro Max. De er dog ret dyre. 12 og 13 er billigere men på grund af det meget aflange skærmformat er de ikke specielt store selvom det er 6,1".
Hvis budgettet ikke rækker kan du også få brugte istandsatte med stor skærm til 2-3000 kr. fx. XS Max eller iphone 8 Plus. Det er ganske fine telefoner med godt kamera.
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2022 - 17:00 #14
Jeg er nok mest varm på en iPhone 13, men jeg er i tvivl. Foreløbig spekulerer jeg videre.  Det kan vare længe, så jeg må nok hellere lukke her.

Mange tak for alle jeres gode indlæg. 😊
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2022 - 19:18 #15
Nå så skete det alligevel. Jeg valgte en Doro 8080, som foreslået af #1.
Jeg fandt et sted hvor jeg kunne få den for bare 1.880.
Jeg kunne se på min X´s iPhone, at mit syn ikke er godt nok til at få så meget glæde af en iPhone 13, selv om den har større skærm. 😁
https://www.computersalg.dk/i/5896063/doro-8080-4g-smartphone-32-gb-microsd-slot-5-7-1440-x-720-pixels-rear-camera-16-mp-hvid
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2022 - 21:20 #16
Det er en kanon god telefon til prisen. Jeg har fået både MitID og en app til video konsultation med min læge. 😁😁😁