Avatar billede densortehingst Seniormester
06. april 2022 - 12:09 Der er 3 kommentarer

hente udtræk fra udtræk fra udtræk

Jeg prøver at lave et excelark, men kan ikke finde den rigtige ide.
jeg har en masse Lego sæt eller rettere del af sæt, hvor jeg ikke kan finde ud af, hvilket sæt det oprindeligt kom fra.
Min ide er nu, at lave et ark, hvor jeg lægger samtlige lego sæt og deres klodser ind. Altså:

Sæt.nr    klods.nr    farve    antal i sæt
4535        3001        hvid          7
4146        3001        rød            2
5525          3003        blå            1

og så videre

jeg kan nu bruge filtrer funktionen i excel (over kolonnerne. Vælger jeg nu klodsen 3001 så vises 2 linier, hvor klodsen optræder. jeg kan også vælge klodsen 3001 og rød, så vises kun 1 sæt. det er let nok.

Hvis jeg nu vil se de sæt, hvor BÅDE klodsen 3001 i rød & 3003 i blå optræder, så løber jeg tom for ideer.

Hvordan skal det lige gøres hurtigt og let :)
Avatar billede store-morten Ekspert
06. april 2022 - 12:40 #1
Start med filter på farve: Rød og Blå
Filtrer der efter på klods numre.
Avatar billede densortehingst Seniormester
06. april 2022 - 21:27 #2
Store-morten. det kan jeg ikke se løser mit problem.
Hvis jeg vælger som du skriver, så vil jeg da også få blå klodser med nr 3001 og så er vi lige vidt.
jeg vil jo trække listen over de sæt som har klods 3001 i gul OG fra dette udtræk trække dem, som har klods 2303 i hvid og så evt dem der har klods... og så videre...
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. april 2022 - 07:21 #3
Hvis du har dine overskrifter i A1:D1 og dine data i A2:D5 så lav en overskrift i kolonne E og kald den for eksempel "Kombineret". I E2 indsætter du formlen =B2&C2 som kopieres ned til E5. Filtrer nu på kolonne E.