Avatar billede vbr Seniormester
14. april 2022 - 16:44 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Min Epson XP-322 vil ikke skrive sort

Jeg har fået et træls problem med min Epson XP-322 blækprinter.
    Det startede med, at den ikke ville udskrive farven gul, skønt den gule patron var næsten fyldt.
    Jeg skulle alligevel snart skifte den blå patron og skiftede derfor også den gule. Det er i øvrigt første gang, jeg har skiftet en blækpatron, før den var tom.
    Printeren har i øvrigt aldrig fået andet end kopiblæk, og det har den virket fint med det i de efterhånden mange år, jeg har haft den.
    Nu skrev printeren farven gul ud helt perfekt på papiret, men til gengæld kunne den så ikke udskrive den sorte farve.
    OK, tænkte jeg - så udskifter jeg også den sorte patron. Det virkede jo med den sorte.
    Men det gjorde det ikke. Den sorte farve vil den ikke udskrive med den nye blækpatron - selv om patronen dukker op på skærmen som en ny helt fuld patron, som alle dens forgængere gjorde.
    Jeg kan tilføje, at når jeg udskriver printerens dysetest, så står de tre farvers mønstre klart og tydeligt, mens den sorte farves tilsvarende sorte mønstre praktisk taget ikke afsættes på papiret.
    Den gule farve var fuldstændigt fraværende, indtil jeg jeg udskiftede den gule blækpatron.
    Men der afsættes ligesom en anelse sort på papiret, både før og efter udskiftningen af den sorte blækpatron.
    Det skal siges, at jeg brugte printerens rensefunktion et antal gange i håb om at det gule mønster frem, og på de efterfølgende dysetest stod både røde, det blå og også de sorte mønstre fejlfri.
    Kan min brug af rensefunktionen være årsag til, at der praktisk taget nu er 'lukket for det sorte blæk'?
    Eller hvilke andre årsager kan der være?
Jeg har i øvrigt i dag opdateret printerens software med den nyeste version i håb om, at det ville løse problemet. Men det gjorde det ikke.
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. april 2022 - 18:21 #1
Det kan tyde på at den sorte dyse et tilstoppet.
Jeg har fundet en video på YouTube der viser rensning af printhovedet.

https://www.youtube.com/watch?v=pcyOynVoQ-0

Der er ingen garanti for at det virker, men det kunne da være værd at forsøge.
Avatar billede vbr Seniormester
15. april 2022 - 08:53 #2
Tak for linket videoen. #1
Men min printer har tilsyneladende sovet på det i nat, for her til morgen lykkedes det med et par rensninger at få den til at skrive sort igen og dysetesten viser nu et perfekt mønster for alle fire blækpatroner.
Jeg havde et lille håb om, at det ville gå sådan, idet jeg havde læst et sted, at det ville være en god idé at lade printeren stå nogle timer - eksempelvis natten over - og så forsøge igen, når blækket (på printerhovedet?) var tørret ind.
Det lød umiddelbart lidt mærkeligt at det skulle være en god idé at lade mere blækket fra den mislykkede rensning tørre ind på printerhovedet, men det giver måske alligevel god mening, idet indtørringen formentlig skaber små sprækker i tilstopningen, hvorefter rensningen løsner disse nye fragmenter og river de gamle med sig.
Jeg tilføjede i øvrigt for egen regning yderligere den procedure at lægge et ret stort sort felt og nogle mindre gule, røde og blå felter ind i et Publisher-dokument og konsekvent udskrive dokumentet efter hver rensning. Simpelthen for at få en masse blæk skyllet gennem printerhovedet.
Jeg har nemlig den teori, at det måske var mine ret mange rensninger for at få gang i den gule farve, der endte med at tilstoppe den sorte blækpatron.
I hvert fald vil jeg fremover udskrive det pågældende Publisher-dokument efter hver rensning af printerhovedet, når én rensning ikke er nok.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. april 2022 - 09:24 #3
Godt at det lykkedes👍