Avatar billede chrisrj Forsker
15. april 2022 - 20:04 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

TV eller PC skærm?

Hejsa

Jeg er i tvivl om, hvorvidt det vil være bedst for mig at købe et tv eller en pc skærm til at se film.

Disse film er på fysiske medier, så tv-forbindelser, indernet mm er helt irrelevant for mig.

Pt. har jeg et tyve år gammelt tv, sat til en slæbbar som dvd-afspiller ( jeg påtænker dog at flå mig, og opgradere til en bluray-afspiller! ;) )...og jeg kender intet til markedet. ;)

Jeg har dog, med stigende paranoia læst om diverse sladre funktioner i tv'er - men de sladre jo kun hvis de er online. :D

Jeg påtænker at beholde skærmen i mindst 5 år, gerne væsentligt længere.

Størrelsesmæssigt er jeg i lejet 60-70 tommer, og jeg vil helst ikke over 10k i pris.

Jeg har lavet et par søgninger på pricerunner:
PC skærme: https://www.pricerunner.dk/cl/25/Skaerme?attr_60394085=60394174&onlyInStock=true#price_max=11000&s_2000089=60_70

TV: https://www.pricerunner.dk/cl/2/TV?onlyInStock=true#price_min=700&price_max=10000&s_60428760=60_70

Hvad kan I råde mig til? :)
Avatar billede milter Ekspert
15. april 2022 - 21:35 #1
Der er flere ting, du skal tænke på i den forbindelse Her er nogle:

1. Skal filmene ses af flere samtidig eller kun dig?

2. Hvis filmene er af samme alder som dit TV, så er de formentligt i SD-kvalitet. Se her om forskellem mellem SD og HD: og andre formater: https://www.thebuddycompany.com/post/difference-sd-hd-4k

3: Læs her om anbefalet afstand til TV for forskellige skærmstørrelser: https://www.which.co.uk/static/tools/tv-size-tool/index.html
Avatar billede chrisrj Forsker
15. april 2022 - 23:19 #2
1) Kun mig

2) De har alle aldre, så både nye, halv- og hel-gamle. :)

3) Joh tak, men nu var det ikke størrelsen jeg havde spørgsmål til. :)
Avatar billede fase Professor
16. april 2022 - 11:40 #3
Jeg ser film på et 43" TV, som jeg også bruger som computerskærm. Det jeg har lagt vægt på er, at opløsningen er i HD kvalitet (1920X1080), og at der HDMI stik på fjernsynet.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. april 2022 - 11:54 #4
Lyd er ofte noget klamp på de flade tv, så en soundbar med ekstra subwoofer er godt tilkøb. Det kan være en fordel, hvis tv og soundbar er fra samme firma. Se på prislejet omkring 1500 kr.
https://www.pricerunner.dk/sp/soundbar-2.1.html
Avatar billede chrisrj Forsker
16. april 2022 - 12:00 #5
@fase: Min nuværende er 40 og er simpelthen for bette. Jeg vil gerne have højere opløsning - i det omfang det giver mening. :)

@claes57: Heh, det kan forhåbentligt ikke blive værre end mit nuværende. :D Men fint med forslag, tak. :)
Avatar billede fase Professor
16. april 2022 - 12:32 #6
#5 Nu skrev jeg 43" fordi det er den størrelse, jeg har. Du kan da fint købe en skærm på 60" eller større. En projektor giver et rigtig stort billede, større end 60" :-)
Avatar billede chrisrj Forsker
16. april 2022 - 13:14 #7
Fair nok, det var såmænd ikke for at disse dit setup. ;)

Heh, joh, men væggen har ikke plads til mere end 70. ;p

Jeg synes dog ikke har jeg set nogen argumenter for/imod brug af pc skærm?
Avatar billede fase Professor
16. april 2022 - 13:28 #8
I bund og grund er det de samme skærme, du ser på. TV skærmen har bare en tuner indbygget. Så jeg har svært ved at se forskellen på farver og så videre. Du kan selvfølgelig købe en 4K skærm. Til visning af film kræver du sikkert ikke den store farve ægthed, som findes på kalibrerede og betydeligt dyrere skærme til professionelt brug.
Avatar billede chrisrj Forsker
16. april 2022 - 13:39 #9
Tak for svar.

Hvor er det så holdbarheden nu om stunder? Kan man forvente de holder i 5, 10, 15 år?
Avatar billede claes57 Ekspert
16. april 2022 - 14:59 #10
mit Philips tv (43") kører på 8'ende år, og bruges flittigt med apple-tv boks. Der er ingen fejl på skærm, men fjernbetjeningen er udskiftet en gang undervejs.
Philips selv gider ikke få apps lavet, og apple kan det, jeg bruger. Har så også sat en lille 2½" ssd til, så jeg kan optage udsendelser.
Avatar billede chrisrj Forsker
16. april 2022 - 15:11 #11
Aha.

Tja, mit bliver mest brugt i perioder, og som sagt kun til film. Så det må da forventes at holde længere end standard, tænker jeg. :)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
07. maj 2022 - 20:45 #12
TV er normalt bedre til film. Køb ikke det billigste. Men kig efter tilbud fx. hos Elgiganten og Power. Fx.  LG Oled, eller LG´s topserie i alm tv som hedder Nanocell gå efter de høje serier. Samsung QLED (som ikke har noget med OLED at gøre) igen gå efter de høje serier som har bedre processor og local dimming, bedre højttalere mv. Køb ikke de billige serier, de har tåget billede og ringe betragtningsvinkel. Bemærk at når de gode tilbud er der kan du normalt nærmest ikke få lov til at købe dem, sælgeren vil forsøge at overtale dig til noget andet som de tjener mere på. Undgå at køber forsikringer "kalibeering" mv. Det er et scam.
Avatar billede chrisrj Forsker
08. maj 2022 - 01:26 #13
Hmm...hvor tydelig er forskellen egentligt, når det kommer til stykket? Jeg er ikke ekstrem feinsmecker på filmskærme... ;)

Jeg kan se, at prisforskellen på pc-skærme og tv med de nævnte techs er lille.

https://www.pricerunner.dk/cl/25/Skaerme?attr_60394085=60394174&onlyInStock=true#price_max=11000&s_2000089=60_70

https://www.pricerunner.dk/cl/2/TV?attr_2=60205627,60503997&onlyInStock=true#price_min=700&price_max=10000&s_60428760=60_70
Avatar billede chrisrj Forsker
09. juni 2022 - 09:46 #14
Jeg har nu fået et tilbud bestående af følgende:
Skærm: Samsung QM65R-A - 65" Diagonal klasse QMR-A Series LED-bagbelyst LCD paneldisplay - digital skiltning - 4K UHD (2160p) 3840 x 2160 - Edge LED BLU LH65QMRABGCXEN

Soundbar: Samsung Soundbar SAMSUNG HW-B650/EN HW-B650/EN

Afspiller: Sony UBP-X700 - 3D Blu-ray-skivespiller - Eksklusiv - Ethernet, Wi-Fi - sort UBPX700B.EC1

Virker det som et ok setup?
Avatar billede chrisrj Forsker
09. juni 2022 - 09:48 #15
Jeg denne lettere ildevarslende besked med tilbuddet:
"Jeg kan desværre ikke vejlede i forhold til anbefaling af skærm.

Da jeg ikke kender til billede kvaliteten på de forskellige, op mod hinanden."

Såeh... :s
Avatar billede chrisrj Forsker
11. juni 2022 - 18:29 #16
Nå, da jeg ikke fik tilbagemeldinger her, måtte jeg ty til mine fb venner. ;P

Og blev jeg sgu overtalt til at købe et C1 tv(2021 version) i stedet for en skærm. Så ka' man lær' det. :p

Men jeg takker Jer for at lede mig i rette retning. :)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
14. juni 2022 - 12:27 #17
Du fik da tilbagemeldinger her fx. i  #12 hvor LG OLED ( som du endte med at vælge ) nævnes som førstevalg.
Det Samsung QR65R du nævner ville have været et meget mystisk valg og er da heller ikke anbefalet nogle steder. Det er et display beregnet til digital skiltning i virksomheder og receptioner mv.
.
Avatar billede chrisrj Forsker
14. juni 2022 - 14:33 #18
Jeg mente naturligvis tilbagemelding på min seneste kommentar. ;)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
15. juni 2022 - 22:52 #19
OK, så kunne du fx. markere #12 som en løsning, idet LG OLED ( som du endte med at vælge ) nævnes som førstevalg.
Avatar billede chrisrj Forsker
16. juni 2022 - 00:26 #20
Jamen, det var da en god ide.

Hermed gjort. :)