Avatar billede Temco Professor
20. april 2022 - 22:38 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

To apparater i samme stik

Har kigget på en lejlighed hvor det vil være nødvendigt at tilslutte både tv og stationnær computer til samme stik.

Kan man det?
Avatar billede Temco Professor
20. april 2022 - 22:40 #1
Taler om internet.
Ved ikke om jeg har fået placeret spørgsmålet rigtigt.
Avatar billede wise Seniormester
20. april 2022 - 22:53 #2
Kommer meget an på hvad det er for et stik.

Hvis det er et netværksstik skal man sætte en switch på, den har 5-8 udgange der så kan anvendes. Det er det mest sandsynlige.
Men det kræver at netværket tillader det. Hvis det fx er direkt ud af en internetudbyders udstyr kan man ikke altid sætte flere enheder på uden en router.

Hvis man selv har styr på krydsfeltet (den anden ende) findes der splittede så der kan køre 2 forbindelser over samme kabel, men det giver mere støj (= problemer.)
Avatar billede Temco Professor
20. april 2022 - 23:07 #3
Jeg har så lidt forstand på dette at jeg ikke helt forstår det du skriver.

Hvad mener du med "hvad det er for et stik"?
Avatar billede Temco Professor
20. april 2022 - 23:09 #4
Bliver vist nødt til at finde og ringe til den udbyder jeg i så fald vil have og spørge...
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. april 2022 - 11:11 #5
#3
Der er mange forskellige stik.

Strømstik
Antennestik
Netværksstik
osv

Fik du ikke en router med fra din udbyder? Hvis ja, så kan du sætte flere netværksstik i den.
Avatar billede Temco Professor
21. april 2022 - 13:26 #6
Jeg skrev i 1 det er  internet. Altså det stik der sidder på det kabel der skal i væggen og derfra forsyne de to enheder med internet.

Det udstyr der er lejligheden jeg bor i nu, høre til lejligheden.
Ved heller ikke om jeg efter en flytning vil have samme internet udbyder. Hvor jeg bor nu har boligselskabet en speciel aftale med udbyderen (Waoo) der sikre en billigere pris. Det er ikke tilfældet det andet sted. Så ved ikke endnu hvem jeg ender med at have.
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. april 2022 - 13:37 #7
Hvis/når du tegner et abonnement hos udbyderen, følger der sikkert en router med.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
21. april 2022 - 14:10 #8
Som jeg læser det du skriver sidder udbyderens boks på vægen.
Stort set alle fiber bokse jeg har set har kun 1 LAN stik til internet. Derved bør du ofte have en router sat på.

Eksempelvis da jeg fik Fastspeed blev fiberboksen sat op på vægen. Derudover medfulgte der en router med Wifi. Der skulle man sætte netkabel fra Fiberboksen til routerens WAN port.

Andet eksempel er hos min svigerfar. Han har en fiberboks med indbygget router og Wifi. Der var det blot at sætte en switch på den ene port som fiberboksen havde hvis man skulle have enheder med kabel på internettet.

Jeg tænker du bør kontakte Waoo og høre hvad du har behov for.
Avatar billede Temco Professor
21. april 2022 - 14:19 #9
Jeg er nødt til at have en løsning der ikke fylder på væggen. Det skal stå en sofa ind mod den (desværre ikke mulig at placere andre steder). Ret meget afstand til væggen, og det vil visuelt falde helt til jorden. Har brug for en løsning der fylder et andet sted. Det er ok der ligger noget under sofaen, hvis det hjælper noget.
Avatar billede Temco Professor
21. april 2022 - 14:21 #10
Jeg tænker du bør kontakte Waoo og høre hvad du har behov for.

Ok.
Avatar billede Temco Professor
21. april 2022 - 14:43 #11
Waoo siger det kræver etablering at få internet hos dem det nye sted. Hvilket er lig 2.000, - Det er dog ikke det værste. Hastigheden er 200 og prisen over 300. Kan jeg ikke bruge.

Har svært ved at overskue dette.
Avatar billede wise Seniormester
21. april 2022 - 15:34 #13
Der findes ikke noget som hedder et internetstik - derfor er det svært at svare på :-)

Som jeg læser det ved du end ikke hvem du skal have internet igennem det nye sted - er det korrekt?

I givet fald er det første spørgsmål,. For så er stikket på vægen enten et "telefon" stik, et COAX (Kabeltv) eller et fiberstik. Og så skal der noget mere udstyr op inden det kan give forbindelse til nettet. Og det er i det udstyr du kan tilslutte 2 enheder.

Alternativt er stikket på vægen et netværkstik, og så står der noget udbyder udstyr i den anden ende. Det vil man ofte se hvis en ejer/lejer forening har lavet en fælles aftale. Så vil du måske kunne tilslutte en "switch" i stikket og sætte dine enhder i den. Men det lyder ikke somom det er korrekt når nu ikke foreningen har en fælles aftale.

Om det så er den ene eller kan udbyder du kan få, det kommer meget an på hvad der er i området // bygningen.
Avatar billede Temco Professor
22. april 2022 - 04:02 #14
Som jeg læser det ved du end ikke hvem du skal have internet igennem det nye sted - er det korrekt?

Det er korrekt.

Fandt denne tekst på boligernes hjemmeside: (...) "og der er forberedt tilslutningsmulighed til Stofa og fiberforbindelse."
Avatar billede Temco Professor
22. april 2022 - 04:07 #15
Der er ingen forening. Er ikke et boligselskab, men nyt privat byggeri.
Avatar billede Temco Professor
22. april 2022 - 04:08 #16
PBU Pension og Kuben Management.
Avatar billede Temco Professor
22. april 2022 - 15:13 #17
Ved ikke lige hvorfor jeg tilføjede det. Er jo ikke interessant.

---

13#

Som jeg læser det ved du end ikke hvem du skal have internet igennem det nye sted - er det korrekt?

Det er korrekt.

Fandt denne tekst på boligernes hjemmeside: (...) "og der er forberedt tilslutningsmulighed til Stofa og fiberforbindelse."