Avatar billede info@phnielsen.dk Praktikant
24. april 2022 - 15:27 Der er 3 kommentarer

PC som ekstern hard drive?

Efterhånden som jeg har udskiftet min PC har jeg samlet et mindre lager af gamle pc'er. Kan jeg bruge dem som ekstern harddrive eller er der andre forslag til brugen? Tak!
Avatar billede INK Ekspert
24. april 2022 - 16:55 #1
Du kan pille harddiskene ud og sætte dem i et “hylster” og bruge som ekstern harddisk, men hvis de har kørt i mange år, så er de måske tæt på dødsdatoen, så jeg ville ikke bruge dem til vigtige data. Prisen for en ny stor ekstern harddisk er næppe mere end et par “hylstre”, så det er ikke rigtig en vindersag, selvom jeg godt kan lide genbrug.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2022 - 16:04 #2
Prøve et andet system end Windows med disse ældre computere.
Kan være en Linux eller en Cloud Ready der er en Chromebook lignende version.
Bruger selv gamle computere til sådanne ting for sjov.
Og Computeren kører typisk rigtig godt på disse systemer da de ikke er hardware krævende. Jeg har selv "leget" med mange forskellige Linux versioner igennem de sidste 15 år.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. april 2022 - 10:59 #3
jeg har en 'Duodock' som https://www.proshop.dk/NAS-Server/Akasa-DuoDock-X-WiFi-AK-DK03W3/2483665 (den er udgået, men tilsvarende findes.
via usb til pc, og så kan man droppe en 3½" eller 2½" disk i, og den optræder så i stifinder. Jeg har pt 4 500Gb diske som bruges til backup.
Duodock er også velegnet til at redde data fra en defekt pc. One size fits all (næsten)