Avatar billede echelon2001 Juniormester
25. april 2022 - 22:08 Der er 16 kommentarer

Disk defekt, loade på en anden måde for backup/hetning af billeder på disken ?

Hej,

Total newbie Mac bruger - jeg har en Macbook pro hvor den ikke vil loade styresystemet pga. disk fejl.
Har prøvet at starte op med CMD+R og kommer ind i en menu for at reparere disken, men det kan den ikke ( se billede her : https://www.dropbox.com/s/nu8vpiasg5rwhd8/20220425_220127.jpg?dl=0 ) er der på nogen måde en løsning på at komme ind i disken og hente de billeder der ligger på disken (måske på et "raskt" sted) kan man boote med USB for at komme ind på disken eller er det bare den hårde vej og formatere forfra og glemme alt om billederne ?
Avatar billede INK Ekspert
26. april 2022 - 07:10 #1
Måske kan du inspireres af dette

https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mchlp1443/mac

Hvis det er en sata disk 2,5”, kan du pille den ud og så med en adaptor tilslutte til en anden Mac. Hvis den ikke umiddelbart kan læses, så kræver det et rekupereringsprogram. Jeg forstår det sådan, at du ikke har backup af data til ekstern harddisk/TimeMachine.
Avatar billede INK Ekspert
26. april 2022 - 07:11 #2
Avatar billede kulawig Professor
26. april 2022 - 10:08 #3
find en der kan lave en usb start disk til dig .... start "computer" op på den og kopier data ud

https://www.n-able.com/blog/how-to-boot-mac-from-usb

mvh
Avatar billede echelon2001 Juniormester
26. april 2022 - 14:45 #4
Jeg har taget disken og over i en anden MAC, så jeg har fået billederne ud, er der en måde at rep. disken på ? jeg har prøvet at sætte en anden disk i MacBook pro maskinen men kan ikke installere nyt styresystem - er der en måde jeg kan komme videre på ?
Avatar billede INK Ekspert
26. april 2022 - 17:42 #5
Prøv lige at forklare hvordan du tog billederne ud. Var din harddisk tilsluttet som ekstern disk? Startede den anden Mac op på din disk? Eller ?
Hvis den var tilsluttet som ekstern disk, kan du med diskværktøj formatere den og bruge den igen.
Avatar billede echelon2001 Juniormester
26. april 2022 - 18:35 #6
Jeg tog disken ud af bærbar og satte den til en anden Mac via et USB kabel hvor jeg kunne tilgå data der var på den - jeg har tømt det der skulle bruges på den, og har slette/formateret den. Efterfølgende har jeg sat den tilbage i bærbar og trykket CMD  R og vil geninstallere styresystemet men den siger den laver en fejl, så har jeg prøvet CMD + OPT + R for at hente det via nettet, det vil den heller ikke, jeg er på bar bund -  så vidt jeg kan lure er det Lion den har haft installeret, men kan simpelthen ikke få den op at køre - jeg har prøvet at smide en anden HDD i MacPro men det gør ingen forskel.
Avatar billede INK Ekspert
26. april 2022 - 19:00 #7
Har du slettet og formateret til Mac OS udvidet (Journaled)?

Skal være med GUID partition.
Avatar billede echelon2001 Juniormester
27. april 2022 - 12:44 #8
Ja det har jeg på den originale HDD og den ser ud til at være ok, så tænker at den har den rigtige Partition - jeg har prøvet med ALT-CMD-R for at installeret nyt styresystem (LION) via internet, men den siger at der er en fejl, ved CMD-R kommer den også og siger at der er en fejl- hvad kan jeg gøre ?
Avatar billede INK Ekspert
27. april 2022 - 12:53 #9
Du skal lave et usb stik med MacOS . Fortæl lige hvilken model og årgang Mac, så vi kan checke hvad den kan køre. Hvis den ikke har været opdateret undervejs, så kan der mangle nogle firmware opdateringer. Det gør det lidt sværere, men det kan nok lykkes alligevel. Hvis du bor i Nordsjælland kan jeg give en hånd.
Avatar billede echelon2001 Juniormester
27. april 2022 - 13:12 #10
Det er en model A1278 - umiddelbart vil jeg tro at den er fra 2010 :-)
Avatar billede INK Ekspert
27. april 2022 - 14:05 #11
Gætter på den kan køre High Sierra. Download på en anden Mac og lav et usb stik, som du kan boote på.
Avatar billede echelon2001 Juniormester
27. april 2022 - 15:26 #12
Hvor kan jeg hente High Sierra ? og hvordan kan jeg lave en USB nøgle som kan boote på den ?
Avatar billede echelon2001 Juniormester
27. april 2022 - 15:28 #13
Når jeg søger på den ryger jeg i app store i browseren, hvor der bare står free men ikke noget download :-/
Avatar billede INK Ekspert
27. april 2022 - 16:05 #14
Du kan finde flere muligheder. Eksempelvis dette link

https://www.techspot.com/downloads/6907-macos-sierra.html

Du skal muligvis anvende balenaEtcher appen for at danne en bootbar usb.

https://www.balena.io/etcher/

Når usb er klar tilslutter du din Mac. Holder alt-knappen nede mens du starter din Mac, og kan nu boote fra usb og installere macOS.
Avatar billede echelon2001 Juniormester
27. april 2022 - 17:11 #15
har hentet HIGH S men kan ikke flashe DMG filen til usb, eller heller PKG filen til ?
Avatar billede INK Ekspert
27. april 2022 - 17:58 #16
Lyder mærkeligt. Prøv at Google andre løsninger.