Avatar billede HHA Professor
27. april 2022 - 15:03 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Skal ikke printe al teksten på et dokument

Hejsa,

Jeg har en oplysning i et word dokument, som jeg ikke vil have med på udskriften.
Vil gerne have teksten vist hele tiden på skærmen, men oplysningen skal ikke med på udskriften.
Kan det lade sig gøre uden at skulle skjule og vise teksten?

Office 365.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. april 2022 - 15:33 #1
En mulighed, hvis du ved lidt om makroer/VBA:
Opret en tegn-typografi, som du bruger til den tekst, der skal kunne vises og skjules. Typografien skal ikke ændre på noget - den skal blot bruges til at gøre det muligt let at ændre teksten til hvid farve (= usynlig i udskrift). Anvend derefter typografien på den pågældende tekst.

Lav en makro, som virker sådan:
1. Skift farve på din tegn-typografi til hvid.
2. Print.
3. Skift farven tilbage til den oprindelige igen.

Brug så denne makro, når du skal printe dokumentet.

Du kan lave makroen ved at optage trin 1-3. Makroen vil nok blive mere elegant, hvis den programmeres direkte - men optagelse kan virke i denne situation.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. april 2022 - 15:43 #2
Fra gamle dage er der faktisk også et fænomen der kaldes "Skjult tekst" i Word.

Jeg har fundet en længere artikel om det: https://da.extendoffice.com/documents/word/906-word-show-hide-hidden-text.html

Men mere kan jeg desværre ikke hjælpe, da jeg aldrig selv har prøvet at rode med det...
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. april 2022 - 15:59 #3
ole_madsen: Jeg gik ud fra, at skjult tekst præcis er det, HHA refererede til i sætningen: "Kan det lade sig gøre uden at skulle skjule og vise teksten".

Layoutet af teksten ændres, hvis tekst er formateret som skjult tekst, og hvis skjult tekst ikke er vist (visning af skjult tekst skal slåes fra for at teksten ikke kommer med i print). Jeg har foreslået at formatere tekst som hvid, så layoutet ikke ændres.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. april 2022 - 17:17 #4
Ah, det kan jeg godt se :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
27. april 2022 - 17:21 #5
Spørg evt regeringen (v/ BBB). De er mestre i dokumenter med overstregninger, så de har makroerne. (sort humor)
Avatar billede kulawig Professor
28. april 2022 - 08:09 #6
1.definer de tekst områder du vil have udskrevet

2. Vælg Filer > Udskriv.

3. så skal du vælge pilen under Indstillinger ud for Udskriv alle sider (standard) for at få vist alle dine valgmuligheder.

4. vælg brugerdefineret udskrifts område, og vælg de områder du vil have med på din udskrift