Avatar billede brasso Forsker
08. maj 2022 - 11:37 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Køling af bundkort??

Hej
Jeg har en temmelig gammel Dell Studio XPS, stationær, som jeg har tjekket diverse temperaturer på, ,est iøjnefaldende er temperaturen på bundkortet som efter kort tid ryger op på omkring 73 gr. CPU og GPU ligger omkring 50 - 55 gr. selv ved hård belastning af systemet, så det kan da gå an.
Men hvordan hunne køler man bundkortet? Det kan jeg simpelt hen ikke finde en løsning på. Jeg er klar over at der på en eller anden måde skal skabes et større luft flow specielt hen over/under bundkortet, men hvordan gør man det i praksis?? Er der nogen der har prøvet at løse dette problem, der kan komme med et par tips?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2022 - 11:46 #1
Skifter kølepasta på CPU og renser blæsere for støv burde løse problemet. Jeg tænker at temperaturen oprindeligt har ligget mellem 30 og 40 grader før.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. maj 2022 - 12:03 #2
Man kunne let få en mistanke om at computeren er "lidt" støvet inden i.
73 grader virker som om varmen ikke bliver ledt ordentlig væk.
Vi andre har jo heller ikke vinterjakke på når temperaturen f.eks. er 20-25 grader, men vi kan tage den af.🥵
Avatar billede brasso Forsker
08. maj 2022 - 20:22 #3
#2 Jeg har faktisk haft maskinen åbnet for en lille måneds tid siden, og renset den fuldstændig indvendig. Jeg tænker lidt på om jeg på en eller anden måde kan forbedre flowet gennem kabinettet, altså sørge for at der kommer mere luft omkring bundkort og evt. køleflader på komponenter på bundkortet, men hvordan styrer man lige luften rundt. Jeg tænker lidt på evt. at sætte en blæser ekstra i luftindtaget foran, hvor luften tages ind for at skabe et større flow. Jeg tror lige jeg åbner maskine igen og foretaget et par målinger, min søn har en infrarød temperaturmåler, så må jeg prøve at spore, hvor det er varmen samler sig. Jeg melder lige tilbage når jeg har lavet et  par forsøg. Jeg håbede lidt at der var nogen der havde nogen erfaring på området. Det er vel også et spørgsmål om, hvor temperaturføleren sidder på bundkortet? Jeg må lige se om jeg kan finde en komplet manual på nettet. Maskinen er en Dell Studio XPS 435 MT.
Avatar billede brasso Forsker
08. maj 2022 - 20:24 #4
#1 CPU'n har ingen problemer med varme, omkring 50 gr. er vel ret almindelig ved kraftig belastning?
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. maj 2022 - 20:42 #5
Det lyder utroligt at bundkotet bliver så varmt. Det komponenter der for alvor kan blive varme er CPU´en og GPU´en. Det må da være noget den er begyndt på i den seneste tid eller...?
Har du prøvet at downloade gratisprogrammet Speccy. Dette program giver en masse informationer om pc´ens aktuelle tilstand.

https://www.ccleaner.com/speccy/download

Der må være en eller anden fejl der forårsagen den høje temperatur.

Jeg har lige selv kigget på Speccy på min stationære og der er temperatruren 29 grader på bundkortet, altså 44 grader under dit.
Avatar billede milter Ekspert
08. maj 2022 - 20:43 #6
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2022 - 20:54 #7
Der er jo også north and south bridge på et bundkort. Det kan være denne der er varm. Havde for mange år siden en pc hvor der sad en lille 40 mm blæser på dette chipsæt. Det kørte også lidt varmt og larmede en del. Jeg købte en fast køleblok med en masse ribber på og det var nok til at dæmpe temperatur. Samtidigt forsvandt lyden med blæseren. Tænker måske din pc har noget tilsvarende med køle elementer. Disse kan jo også få udtørret kølepasta.
Avatar billede brasso Forsker
08. maj 2022 - 21:02 #8
#5 Jeg fandt en gammel tråd i et UK fora, hvor problemet med et varmt bundkort blev løst ved at installere en kraftigere kabinet blæser. Der blev skrevet dette
"it apears acording to another site it's the southbridge getting hot", så er det lige at finde ud af hvad "southbridge" henviser til?
Problemet blev åbenbart løst ved at montere en Powercool Glaciar Pro Series 12cm Som resulterede i en stabil temp omkring 56 gr. Desværre er der ikke en nærmere beskrivelse af blæseren, så jeg tror jeg ender op med at finde en ny kabinetblæser og monterer denne i bagpladen, og så samtidig sætter en ekstra i front luftindtaget, så den generelle luftgennemstrømning bliver større. Jeg giver lige en melding, når jeg er kommet videre. Tak for alle input indtil videre.
Avatar billede brasso Forsker
08. maj 2022 - 21:05 #9
#7 Tror lige vores 'skriv' krydsede hinanden? :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2022 - 21:09 #10
Det gjorde den😉
Avatar billede fase Professor
09. maj 2022 - 12:20 #11
#11 hvad mener du med dine indlæg, de forekommer generelt noget uovervejede (læs flabede).
Dit svar til brasso er da helt ude i skoven af den simple grund, at du intet aner om flydende nitrogen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. maj 2022 - 13:40 #12
#12 - Ja det er sgu ikke studenterhuen der trykker. Det er nok for meget lattergas han har sniffet🤪
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
09. maj 2022 - 14:17 #13
Inden du investerer i en kabinetblæser, så prøv først at blæse luft ind i det åbne towerkabinet med en bordvifte eller lign., mens pc kører et program der kan vise temperaturerne fra diverse sensorer. Hvis temperaturen ikke daler, så er det jo penge ud af vinduet at købe en ekstra blæser. Hvis temperaturen ikke ændrer sig, kan sensoren også være defekt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. maj 2022 - 14:28 #14
#15 - Jamen så er det jo godt vi har dig Einstein🤓...... det at fortælle os hvordan det hænger sammen.
Avatar billede fase Professor
09. maj 2022 - 14:28 #15
#15 Nu du er ekspert i flydende nitrogen (kvælstof), kan du så ikke fortælle lidt mere om flydende nitrogen ved stuetemperatur, så vi uvidende kan blive oplyste.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. maj 2022 - 16:09 #16
Synes den her tråd har taget en mærkelig drejning😐
Avatar billede fase Professor
09. maj 2022 - 16:20 #17
#16 Det har du da ret i. Det ser også ud som om, der er forsvundet nogle indlæg.
Avatar billede brasso Forsker
09. maj 2022 - 16:32 #18
#13 God ide. Hvis sensoren ikke virkede korrekt, ville den vel ikke kun vise omkring 30 gr. Lige efter opstart?
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. maj 2022 - 16:46 #19
#16 - Jeg tror at det er webmaster der har fjernet nogle kommentarer af en bruger ved navn "Mattias Bjørn Nallermand", der ikke rigtig kunne gebærde sig verbalt, så derfor er det at det forståelig kommer til at virke forvirrende.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. maj 2022 - 16:47 #20
#18 Når pc er varm, så sluk den og pil strøm fra og tryk lige en gang på startknappen så bundkortet aflades.
Åbn siden, og med en hånd holder du på kabinettet.
Med den anden hånd bevæger du dig ind ved køleribberne der er på bundkortet. Du vil hurtigt kunne mærke hvis hardwaren er omkring 50 grader eller 75. Man kan jo ved et uheld kan have skubbet til en af disse køleblokke så de ikke har den rette kontakt længere. Prøv lige at tjekke op på det.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. maj 2022 - 16:51 #21
#19 Ja det forklarer de mærkelige indlæg der er nu. Kunne ikke se nogen sammenhæng med det der ellers er skrevet i tråden.

Kunne admin ikke bare fjerne indholdet og i dette indlæg skrive "indhold fjernet på grund af dårligt sprogbrug" (hvis dette var problemet)?
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. maj 2022 - 17:12 #22
Jo, det ville da være en god ide. 99,9 % af ekspertens brugere kan godt opføre sig ordentligt, men der er jo altid nogle der skal gøre sig uheldigt bemærket.
Avatar billede milter Ekspert
09. maj 2022 - 18:55 #23
En lille forsigtig kommentar. Brasso skriver: " ...CPU og GPU ligger omkring 50 - 55 gr. selv ved hård belastning af systemet", så der burde ikke være problemer med kølingen af dem. Især ikke noget, der kan bringe bundkortstemperaturen op på omkring 73 grader.

Det er derfor, jeg mener, problemet må ligge et andet sted, hvis temperaturaflæsningen på 73 er korrekt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. maj 2022 - 19:03 #24
Jeg giver dig ret. 73 grader på bundkortet peger i retning af at noget andet er galt.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. maj 2022 - 19:29 #25
Nu har vi ikke set et billede af bundkortet.
Hvis det minder om dette https://m.media-amazon.com/images/I/512s91zSKGL._AC_SX450_.jpg
kan problemet ligge i kølepasta under den køleblok med alle ribberne.
Har men kommet til at skubbe til det vil kontakten ikke være det samme som før, og ved belastning kører denne hardware for varmt.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide hvilket bundkort der er tale om i din pc brasso?
Avatar billede milter Ekspert
09. maj 2022 - 20:19 #26
Det er før set, at programmer til måling af PC-temperaturer giver forkerte værdier. Hvilket program bruger du til det?
Avatar billede brasso Forsker
10. maj 2022 - 00:26 #27
Jeg bruger Specy og advanced systemcare, og de viser samme temperatur. Det skulle være dette bundkort:
https://www.amazon.com/Genuine-Dell-Motherboard-Studio-System/dp/B003KJ1SB8
Jeg har downloadet en servicemanual, men kan ikke finde noget om hvor temperaturfølerne er placeret.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2022 - 06:43 #28
Bliver den ribbede blok så varm så du ikke kan holde på den?
Avatar billede brasso Forsker
10. maj 2022 - 20:28 #29
Min søn har en infrarød temperaturmåler, den låner jeg og så vil jeg prøve at måle på de enkelte komponenter med køleribber på, så må det vel vise sig, hvor det er varmest.
Avatar billede brasso Forsker
18. maj 2022 - 20:15 #30
Nu har  jeg målt stort set alt hvad jeg kan komme til, men kan ikke finde noget sted hvor temperaturen bare nærmer sig 73 gr. Jeg har brugt timer på at finde en beskrivelse af bundkortet, hvor temperatursensorerne er placeret, men har ikke fundet noget. Selv om jeg har haft den ene side af computeren for at måler falder temperaturen på bundkortet overhovedet ikke, så det kunne være fint at finde ud af, hvor hulen den sensor sidder. :-(
Jeg har også prøvet at afblænde det ene frontindtag og sætte en blæser foran det andet, også uden at bundkort temperaturen ændrer sig. Jeg kan ikke komme til at måle på bagsiden af printet, da der er en lukket metalplade under.
Link til dokument med målinger osv.
https://www.dropbox.com/s/r992qnta2lgn0vd/Dell%20motherboard.pdf?dl=0
Avatar billede brasso Forsker
18. maj 2022 - 21:03 #31
Nu har jeg holdt lidt øje med temperaturen, og spillet et par spil CPU 61 gr. CPU 45 gr, bundkort/System 75 gr., jeg synes godt nok 75 gr. er lige rigeligt. ????
Avatar billede milter Ekspert
18. maj 2022 - 21:08 #32
Har du prøvet at checke temperaturen i BIOS?
Avatar billede brasso Forsker
18. maj 2022 - 21:25 #33
#32. Jeg har da kigget i BIOS ved forskellige lejligheder men ikke lige bemærket at der skulle være angivet nogen temperatur, men det skal da lige tjekkes.
Avatar billede brasso Forsker
18. maj 2022 - 21:30 #34
#32 Der er ikke noget med temperatur i BIOS. Husk på det er en 15 år gammel PC, så BIOS var nok ikke helt så avanceret dengang som nu. :-)
Avatar billede milter Ekspert
18. maj 2022 - 21:47 #35
Prøv at checke med HWiNFO:

https://www.hwinfo.com/
Avatar billede brasso Forsker
19. maj 2022 - 09:26 #36
#35 Hardwareinfo ca. 10 minutter efter opstart af maskinen. Så vidt jeg kan se er det Temp. 1, der må høre til bundkortet, og hvis jeg forstår Info boksen korrekt er det åbenbart flere sensorer placeret rundt omkring på bundkortet, som giver en samlet eller en gennemsnitstemperatur for kortet?? Er det rigtig forstået??

https://www.dropbox.com/s/z8gbszd0y51kju6/Hardware%20info%20Dell.pdf?dl=0

Det fortæller så desværre ikke hvor disse sensorer fysisk er placeret på kortet??
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
19. maj 2022 - 11:31 #37
#36: Synes ikke GPU'en fremgår. Kunne det tænkes at det er GPU'en der bliver varm?
I så fald er det måske ikke alarmerende, da grafikkort normalt bliver varme ved belastning.

Ved du hvilket grafikkort der sidder i?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
19. maj 2022 - 11:40 #38
Glem #37. GPU'en er jo i en anden sektion i HardwareInfo, så det er motherboardet der bliver så varmt.
Avatar billede brasso Forsker
19. maj 2022 - 11:53 #39
#37 Hele denne tråd handler om bundkort temperaturen. CPU og GPU temperaturerne ligger på Max. 66 gr. ved kraftig belastning af maskinen, så ingen problemer der. 😉🕵️‍♂️
Avatar billede brasso Forsker
24. maj 2022 - 20:33 #40
Så har jeg eksperimenteret lidt. Jeg biksede en blæser sammen, med et stykke 12 mm plastikslange. Så prøvede jeg at sætte noget blæst på de forskellige køleelementer på bundkortet. Resultatet var at når jeg sætter lidt ekstra luft på køleren vist på billedet i den røde ramme, falder temperaturen både på GPU og Bundkort sensoren. Jeg går ud fra at det er onboard GPU'n der så må sidde under denne køler. Den er ellers slået fra i BIOS, men bliver åbenbart varm alligevel.
Spørgsmålet er så om der findes en form for blæser der umiddelbart kan monteres på denne køler uden at hele maskinen skal splittes af? Jeg har overvejet at konsultere den lokale Computer pusher velvidende, at det nok koster en bondegård, hvis han skal gøre noget.
Billede: https://www.dropbox.com/s/dwntnts2r09qk22/Dell%20xps%20varm%20k%C3%B8ler.pdf?dl=0
Avatar billede 220661 Ekspert
24. maj 2022 - 21:20 #41
#40 Hvor ser du gpu tilslutning på bundkortet som du har vist billede af??
Der står jo klart at grafikken skal køre over PCI-E
Som jeg allerede skrev i #7 så er jeg rimelig sikker på det er en chipsæt køler du har rammet ind, og som jeg havde en ide om kunne være problemet.
Problemet er at enten er blokken defekt eller også er kølepasta det under den.
Avatar billede brasso Forsker
24. maj 2022 - 22:09 #42
#40 Ud fra at når jeg køler disse ribber, falder GPU temp. må det vel være den der sidder under denne køler? Jeg har læst i en tråd på Dell foraet at bundkort sensoren normalt er placeret tæt på chipsettet. Der er installeret et grafikkort i en pci sokkel, og onboard grafik er slået fra i BIOS. Jeg må jo prøve at finde ud af at skifte kølepastaen under køleren, jeg synes bare ikke umiddelbart der er et håndtag eller noget til at løsne den, det må jeg lige kigge nærmere på, spørgsmålet er jo så om jeg ikke skal gå efter en køler med blæser, når jeg alligevel skal have den af?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. maj 2022 - 22:22 #43
#42 Chipset er grundstenen på bundkortet da den styrer alt andet hardware på bundkortet. Og bliver den ustabil pga varme påvirkes resten af hardwaren på bundkortet. Så jeg ser ikke noget mærkeligt i at det stabiliseres når du køler det ned.
Avatar billede brasso Forsker
14. juni 2022 - 17:55 #44
Hej
Lige en opdatering.
Jeg fik den tanke at det muligvis kunne være det Radeon grafikkort jeg har monteret for nogle år siden der var årsagen til problemet. Det Nvidia TI 41... kort maskinen er født med havde en blæser på kortet, men denne brugte luften i kabinettet til køling, og kabinet blæseren skal så sørge for luft gennemstrømning.
Radeon kortet tager luft fra kabinettet og ind af en åbning (Net) i siden af maskinen, og blæser det så ud af bagenden (det optager 2 slots). Jeg lavede så en indkapsling af noget tynd pap, så kortet kun tager luften fra sideåbningen, og resultatet blev at begge temperaturer blev omkring 10 - 12 grader lavere ved høj belastning af maskinen, og temperaturen på Radeon kortet ligger lige omkring 60 Gr. C. Jeg printede så indkapslingen på min 3D printer og monterede denne, så indtil videre må det være løsningen. Jeg tænker nok jeg gør et forsøg med en også at montere en kraftigere kabinet blæser, en gang ved lejlighed.
Avatar billede milter Ekspert
14. juni 2022 - 19:53 #45
@brasso.

Du skriver  : "Jeg fik den tanke at det muligvis kunne være det Radeon grafikkort ,,,,  Jeg lavede så en indkapsling af noget tynd pap, så kortet kun tager luften fra sideåbningen,,,, "

Hvis du havde nævnt det fra starten, så havde vi måske haft bedre mulighed for at gafle os ind på en løsning ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2022 - 20:11 #46
#45 Enig :-)
Avatar billede brasso Forsker
14. juni 2022 - 20:24 #47
Beklager men på det billede jeg linker til i #40, kan man ret tydelig se Radeon kortet i bunden. Og kortet et nok skiftet for minimum 6-7 år siden. Så det var først efter en del eksperimenteren, og noget røg igennem maskinen, med en akrylplade for så jeg kunne følge røgens vej gennem maskinen, at jeg blev rimelig sikker på at problemet var, at Radeon kortet tog luft delvis fra kabinettet og delvis fra 'risten' i siden af kabinettet, og blæste det bag ud af kabinettet. 👷