Avatar billede Kirsten Adler Novice
18. maj 2022 - 13:35 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Bedste PC til en fotograf?

Jeg er professionel fotograf, og bruger Lenovo som stationær pc ( Y710 Cube) - og bærbar (Yoga).Jeg har behov for at min pc skal kunne køre tunge redigeringsprogrammer fra Adobe samt Capture One. Skærmen til min bærbare er fra EIZO - det er blot "hestekræfterne" og grafikken, jeg har brug for.
De fleste fotografer bruger ofte en MAC. Jeg synes dog, at MAC er dyrt, og kan ikke se, hvorfor de skulle være så meget bedre end PC?
Men er Lenovo ligeså god som en Mac til en fotograf? Tænker også her på grafik etc.
Avatar billede poko1 Ekspert
18. maj 2022 - 15:01 #1
Jeg leger med Photoshop 16 dagligt
på min!
ASUS 19.4” - DESKTOP-VEAOEOT
Processor    Intel(R) Core(TM) i7-3630QM CPU @ 2.40GHz  2.40 GHz
Installeret RAM    16,0 GB (15,9 GB kan bruges)
Enheds-id    3550B708-C4BA-4FED-BB1F-D695942D27A3
Produkt-id    00330-80000-00000-AA332
Systemtype    64-bit operativsystem, x64-baseret processor
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2022 - 19:18 #2
Ja, det hele kommer til tre factor til effektiv billede og video redigerings-computer.

1. CPU.
2. RAM.
3. Grafik-kort.

Alt andet om det er HDD eller SSD er på eget behov, fordi de har allesammen forskellige egenskaber. Fordel er altid bruge SSD. Og at gemme, er også favorit, men drejer det sig om at gemme store mængde data, er det stadigt alm. HDD eller blanding af HDD og SSD er Hybrid HDD.

Har du nogenlunde seneste CPU eller seneste CPU, og har styr på hvor mange kerner du gerne vil have er en faktor, men så længe man er inden for seneste generationer er du sikker her.

Jo flere og mere kapacitet du kan smække til dit RAM er altid godt. Gerne helt op til 64 GB RAM. Hvis ikke det kan sættes til projektet halve 32 GB RAM eller 16 GB fint til at starte med, så længe du senere opgraderer er formålet.

En god grafik-kort er altid godt, så det kan betyde igen om det er mellem budget venligt eller gamer udgave eller produktions grafik kort kan spille hvor hurtigt man kan redigere og blive færdig med tingene.

Du kan såmænd bare købe den billigste gamer pc for dette eksempel, hvis du spørger mig.

Her er eksempler du kan studere:
https://www.techradar.com/news/best-pc-for-photo-editing

https://www.adorama.com/alc/whats-the-best-desktop-computer-for-photo-editing/

https://www.digitalcameraworld.com/uk/buying-guides/the-best-desktop-computer-for-photo-editing
Avatar billede milter Ekspert
18. maj 2022 - 20:27 #3
Ja, en Lenon med de samme specifikationer som en Mac er akkurat lige så god.

Du skriver ikke noget om, hvor store de filer, du arbejder med, er. Det kan have stor betydning.

Og så skriver du heller ikke noget om, hvor din nuværende Y710 Cube ikke kan klare arbejdet. Så vidt jeg kan se, har den en i7-6700 processor, 8GB Nvidia GeForce GTX 1070 plus 16 GB RAM.
Avatar billede milter Ekspert
18. maj 2022 - 20:54 #4
Og ja, selvfølgelig den oplysning, som altid bør være stadard: Hvad må det koste?
Avatar billede milter Ekspert
19. maj 2022 - 19:33 #5
Link farming? Der spores ikke megen interesse for reel snak om emnet :-)