Avatar billede steen_hansen Forsker
26. maj 2022 - 22:44 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

FORKORT SQL WHERE user <> 2 AND user AND user <> 16 etc.

Jeg har udskrevet en lang SQL, som ser nogenlunde sådan her ud (Jeg har med vilje lagt linieskift ind, så I kan bedre kan se og skelne mellem hvad jeg ønsker)

Set RS1200 = Conn.Execute("SELECT * FROM users WHERE
status <> 30 AND status <> 2  AND status <> 5 AND status <> 6 AND status <> 3 AND status <> 4 AND status <> 12 AND status <> 13 AND status <> 16 AND status <> 7 AND status <> 10 AND status <> 9 AND status <> 8 AND status <> 14 AND status <> 17
AND A = 1 AND status = 1 OR B = 1 ORDER BY category, initials ASC")

Jeg kan ikke huske syntaksen, men jeg mener man kan benytte IN(30,2,5,6,3 ....osv)

Og hvordan skal SQL'en se ud med A og B?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. maj 2022 - 23:57 #1
Som din SQL ser ud be'r du om rækker med status=1, og dermed kan status ikke være 30,2,5,6, ... osv. Mener du det? Giver den det rigtige resultat?

Syntaksen du leder efter er nok

... WHERE NOT status in (30,2,5....) and A=1 and status=1 OR B=1 ORDER ...
Avatar billede arne_v Ekspert
27. maj 2022 - 01:42 #2
Ja.

Jeg ville bruge NOT IN og putte nogle parenteser til at sstyre AND/OR.

... WHERE status NOT IN (30,2,5....) AND ((a=1 AND status=1) OR b=1) ORDER ...

Parenteserne er kun et gæt.
Avatar billede steen_hansen Forsker
04. juni 2022 - 14:52 #3
Takker mange gange :)
Avatar billede steen_hansen Forsker
04. juni 2022 - 15:15 #4
Det er mig, der takker Jer begge to :)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2022 - 15:24 #5
Strengt taget var det Erik som svarede på spørgsmålet. Jeg foreslog x NOT IN () fremfor NOT x IN () fordi jeg finder det nemmere at læse - og anbefalede nogle parenteser til at styre AND og OR logikken.
Avatar billede steen_hansen Forsker
04. juni 2022 - 15:27 #6
Og jeg synes også det gjorde det mere overskueligt med parenteserne. Så det må ogsåp betragtes som et validt svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2022 - 02:39 #7
Det er ikke kune visuelt - det er set utallige gange at parentesløse udtryk har været forkerte. Fordi meget få kan huske hele operator precedence tabellen i SQL - de fleste kan huske at */ beregnes før +-, men mange kan ikke huske hvordan det er med AND og OR.

mysql> SELECT FALSE AND TRUE OR TRUE;
+------------------------+
| FALSE AND TRUE OR TRUE |
+------------------------+
|                      1 |
+------------------------+
1 row in set (0.00 sec)

mysql> SELECT (FALSE AND TRUE) OR TRUE;
+--------------------------+
| (FALSE AND TRUE) OR TRUE |
+--------------------------+
|                        1 |
+--------------------------+
1 row in set (0.00 sec)

mysql> SELECT FALSE AND (TRUE OR TRUE);
+--------------------------+
| FALSE AND (TRUE OR TRUE) |
+--------------------------+
|                        0 |
+--------------------------+
1 row in set (0.00 sec)

mysql> SELECT TRUE OR TRUE AND FALSE;
+------------------------+
| TRUE OR TRUE AND FALSE |
+------------------------+
|                      1 |
+------------------------+
1 row in set (0.00 sec)

mysql> SELECT (TRUE OR TRUE) AND FALSE;
+--------------------------+
| (TRUE OR TRUE) AND FALSE |
+--------------------------+
|                        0 |
+--------------------------+
1 row in set (0.00 sec)

mysql> SELECT TRUE OR (TRUE AND FALSE);
+--------------------------+
| TRUE OR (TRUE AND FALSE) |
+--------------------------+
|                        1 |
+--------------------------+
1 row in set (0.00 sec)