Avatar billede jørn meyer Mester
04. juni 2022 - 10:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

El, jordforbindelse på vandrør?

En leverandør af elbilladere skriver:
At sænke jordmodstanden i huset kan være dyrt hvis man skal have et dybere jordspyd, men den nævnte kunde fandt ud af at ved at forbinde en hovelsikringsledning til et gasrør eller vandrør så kom jordmodstanden ned og bilen lader nu uden problemer på adressen. Denne løsning er fuldt lovlig og noget en installatør skal sætte op.

Er det virkeligt lovligt?
På forhånd tak
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. juni 2022 - 11:07 #1
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
04. juni 2022 - 11:40 #2
Jeg mener, at det er ulovligt som eneste jordforbindelse, men om det er lovligt som supplement til eksisterende jordspyd, ved jeg ikke.
I mit hus var jordforbindelsen via vandrørene, men da rørene i jorden blev udskiftet med plastikslanger, blev den virkningsløs og erstattet med et jordspyd.
Det sker sikkert mange steder, at metalrørene i jorden efterhånden udskiftes med plastikslanger.
Avatar billede fase Professor
04. juni 2022 - 11:58 #3
Det er absolut ikke en lovlig løsning. At bruge ledningsnet som jordforbindelse blev forbudt for mange år siden netop pga., at ledningsnettet af metalrør blev udskiftet til plastrør.
Avatar billede milter Ekspert
04. juni 2022 - 12:11 #4
Avatar billede fase Professor
04. juni 2022 - 12:36 #5
Der er kommet en erstatning for Stærkstrømbekendtgørelsen, som er en Dansk Standard. Der skelnes mellem udligningsforbindelser og jordforbindelser. Udligningsforbindelser har til opgave at udligne de spændingsforskelle, der kan opstå mellem forskellige ledende dele af vand- og elinstallationer. Udligningsforbindelser forbindes til jordelektroden. Jordelektroden må for at kunne udløse et HPFI/RCD relæ have en overgangsmodstand til jord på  højst 1666 Ohm. Udligningsforbindelsen er som sådan ikke en jordforbindelse, men forbindes til jordelektroden for at sikre en ikke farlig spænding mellem jord og et metalkabinet f.eks. Eksemplet i elviden skal ses som et eksempel på forbindelse af udligningsforbindelser med jordelektrode og ikke som et eksempel på fordeling af jordelektroder til forskellige rørsystemer.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. juni 2022 - 12:36 #6
Det mås du så ganske afgjort IKKE begive dig af med!
Der kan opstår galvanisk tæring af dine rør - og forsikringen vil ikke røre det med en ildtang, hvis der er lavet sådan noget klamphuggeri.
Avatar billede Erik K Ekspert
05. juni 2022 - 02:18 #7
#6
Hvordan skulle der opstå galvanisk tæring i rørene ved at forbinde dem til en jordforbindelse?
En jordforbindelse er jo netop ikke strømførende, så jeg har meget svært ved at se en risiko for tæring ved en sådan forbindelse.
Avatar billede jørn meyer Mester
05. juni 2022 - 09:21 #8
Tak til jer alle for jeres indlæg.

Hensigten med at forbinde vand- /gas- eller fjernvarmerør med jordelektrode skulle være for at opnå en lavere Ohmsk modstand end den nødvendige på 1666 Ohm for at et HPFI relæ kan virke.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. juni 2022 - 11:20 #9
#7 En god, solid forbindelse via en kobberledere (ædelt metal) til jernrør (mindre ædelt metal) giver galvanisk spænding og dermed også galvanisk tæring.
Vi benytter netop kobberspyd for at undgå det fænomen.
Derfor: Er jordforbindelsen ikke god nok, så slå et, eller flere, spyd ned indtil modstand til jord bliver lav nok.
Her var installationen i første omgang slet ikke jordet i tavlen, da det ikke var et krav i '72, hvor huset er bygget. Laderen skal se under 100 ohm til jord, så der blev etableret ny jord i tavlen ved to spyd umiddelbart på den anden side af muren, tavlen er monteret på.
Avatar billede Erik K Ekspert
05. juni 2022 - 14:37 #10
#9
Galvanisk tæring pga forbindelse mellem kobber og jern opstår kun, hvis der kan løbe strøm mellem dem gennem en væske. Da kobberledningen ikke neddyppes i vandet ved forbindelse til rørinstallationerne, men forbindes udvendigt med en klemme, vil der ikke løbe strøm fra det ene metal til det andet gennem vandet.
Hvis der ville opstå tæring ved en fast forbindelse, ville f.eks. vaskemaskiner, som er jordet, jo ruste væk.
Blanding af metaller i en vvs-installation er som hovedregel ikke tilladt, da der kan løbe strøm mellem metallerne gennem vandet.
Jordspyd skal ikke nødvendigvis være af kobber, men kan også være af galvaniseret stål.
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. juni 2022 - 23:20 #11
#9

Kobber er i følge linket ikke et ædelmetal, men et tungmetal:

https://denstoredanske.lex.dk/kobber