Avatar billede finb Ekspert
09. juni 2022 - 15:11 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Elektronik - tænd dobbelt ?

Når jeg hiver lampestikket ud af stikkontakten
-surprise- slukker lampen.
Men når jeg atter sætter stikket i stikkontakten, skal jeg
OGSÅ
trykke på knappen på lampen, for at tænde lampen.
Hvad hedder den funktion ?
Kan du hjælpe med et elektronisk diagram ?
Tak
Avatar billede kulawig Professor
09. juni 2022 - 15:30 #1
google er din ven : aka man skal bare beskrive hvad man ønsker

always off after power loss diagram

https://electronics.stackexchange.com/questions/383364/auto-turn-off-switch-during-power-outage
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. juni 2022 - 15:27 #2
Det kan du ikke umiddelbart med det nuværende kredsløb, da din lampe er bygget sådan, at "hviletilstanden", som jo er det, den lander i når strømmen vender tilbage, er [slukket].

Der er flere gode forslag til det i denne tråd, både baseret på flip-flop og Arduino:

https://forum.allaboutcircuits.com/threads/turn-on-relay-by-default-turn-off-when-push-button-press.166911/
Avatar billede finb Ekspert
14. juni 2022 - 14:32 #3
Tak