Avatar billede Jordegern Seniormester
11. juni 2022 - 17:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tilfældige tal?

Man har noget, der hedder tilfældige tal. Hvis man slår med en terning eller snurrer en roulette, så er det tilfældige tal. Man kan ikke kigge på de udfald, der har været, og sige noget om de udfald, der vil komme.
  Så har jeg snakket med en, der siger at der er en struktur i lottotal. Hvis et tal, ikke er komme tit, så vil det i fremtiden komme ofte, for at rette op på statistikken. Så har jeg sagt at det er noget sludder og struktur i lottotal, det er lige som at kigge i kaffegrums. Så har han sagt at det har jeg ikke forstand på.
  Men hvem har ret? Mig eller ham.
Avatar billede milter Ekspert
11. juni 2022 - 17:46 #1
Ignorer påstanden om, at " der er en struktur i lottotal". Jo, der er en struktur, men ikke nogen, som kan fortælle noget om, at et bestemt tal har større sandsynlighed for at blive valgt, hvis det ikke har været brugt i lang tid. Som med en terning med seks tal er sandsynligheden akkurat den samme for hver gang, terningen kastes, medmindre der er snyd involveret.

Som artiklen herunder beskriver det: "There is only one known way to ensure winning the jackpot. That is to buy at least one lottery ticket for every possible number combination. For example, one has to buy 13,983,816 different tickets to ensure to win the jackpot in a 6/49 game."

https://en.wikipedia.org/wiki/Lottery_mathematics
11. juni 2022 - 17:47 #2
Jeg giver dig ret.
Har du en terning, er chancen for en sekser altid en sjette del uanset hvor mange gange du smider den.
Avatar billede Jordegern Seniormester
11. juni 2022 - 18:50 #3
Tak for alle svar.
Jeg betragter spørgsmålet som lukket.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juni 2022 - 19:24 #4
De fleste lotto spil med store gevindster bruger en boldmaskine til at finde de vindende numre.

Og selvfølgelig lader boldmaskinen sig ikke påvirke af tidligere udtrukne numre.
Avatar billede fase Professor
12. juni 2022 - 15:02 #5
Sandsynligheden for at et bestemt tal i en boldmaskine bliver udtrukket stiger med antallet af udtrukne bolde, fordi der er færre bolde tilbage.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2022 - 19:37 #6
#5

Ja men det er ikke det som diskussionen her drejer sig om. Boldmaskinen vil ikke øge sandynsligheden for at udtrække et tal fordi det tal er underrepræsenteret i de tidligere ugers resultater.
Avatar billede fase Professor
12. juni 2022 - 22:54 #7
#6 Nej, det er jeg klar over. Jeg er også klar over, at boldmaskinen ikke øger sandsynligheden for at udtrække et bestemt tal udtrukket i sidste uge.