Avatar billede KATA Juniormester
15. juni 2022 - 08:56 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Skift af værdier, hvordan får jeg output?

Hej,

Jeg har et ark med en udfordring, som jeg har lidt svær ved at løse!
Måske det slet ikke kan løses?

Jeg har 3 faner og 3 værdier, som skal samarbejde.
Jeg prøver at forklare så godt jeg kan:
I den ene fane har jeg en varerlokation (KUN lokation), i fane 2 har jeg et udtræk der fortæller hvilken varer der ligger på lokationen. På 3. og sidste fane har jeg suppleringslokationer – Altså 1 varernumre, men flere lokationer (dermed mange ”rækker”).
Jeg vil gerne kunne ud fra lokationen (Fane 1),  have fundet varerne (Fane 2) og derefter finde ud af om den varer har en suppleringslokation(Fane 3), for derefter at returnere et resultat til fane 1.
Det jeg ikke kan greje er at min ”værdi” skifter undervejs fra lokation til varernummer. Hvordan gør jeg?!

Output: Jeg ønsker noget så ”simpelt” som en markering i fane 1 der fortæller mig, at der er noget på suppleringslageret – Som sagt er min udfordring at der skiftes ”værdi” undervejs.

Fane 1 = Primær lokationsnummer
Fane 2 = Lokations nummer + varernummer
Fane 3 = Varenummer + Suppleringslager

Altså, der er sammenhæng i værdierne mellem fane 1 +2 og 2+3, men ikke mellem 1+3.

Jeg håber det giver mening!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. juni 2022 - 18:20 #1
Der ville sikkert være større chance for et brugbart svar, hvis du uploader en fil med dine data til for eksempel Dropbox og heri viser eksempler på ønskede resultater.
Avatar billede KATA Juniormester
17. juni 2022 - 12:37 #2
1#

Rigtig god pointe!

Vedlagt findes WeTransfer link (Udløber 24/6):
https://we.tl/t-bednxq2ir6
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. juni 2022 - 17:06 #3
Glemte du ikke at vise eksempler på ønskede resultater.
Avatar billede KATA Juniormester
20. juni 2022 - 09:50 #4
3#

Jo, men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg søger, når jeg ikke helt kan gennemskue hvad der er muligt.
Jeg ønsker blot en form for markring / farvelægning i Fane 1, hvis der er supplering fra fane 3.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. juni 2022 - 10:09 #5
Avatar billede KATA Juniormester
20. juni 2022 - 10:35 #6
5#
I princippet er du faktisk retningen - Du synliggøre jo netop at en varer på en hovedlokation også er på en suppleringslokation.
Jeg ønsker egentlig bare at mine hovedlokationer så bliver markeret / farvet, såfremt der findes supplering - Det kan jeg måske gøre med betinget formatering.
Det ligner du løser problematikken med at man først kigger på lokation og så næste gang kigger på varernummer.

Mit spørgsmål er nok mere - Hvad hvis mine værdier i Fane 2 og 3 ændre sig?
Det vil de nemlig komme til... Hmm.

Men du rammer rigtigt!
Du finder netop ud af hvilken varer der findes på lokationen og efterfølgende finder ud af om denne varer har et suppleringslager.
Det er ikke vigtigt med suppleringenslokationen fordi der er flere, men egentlig bare at den er der!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. juni 2022 - 12:38 #7
Du skriver:
Mit spørgsmål er nok mere - Hvad hvis mine værdier i Fane 2 og 3 ændre sig?
Det vil de nemlig komme til... Hmm

Det burde ikke være et problem. Det er værre hvis værdierne i Fane 1, A2:U31 ændrer sig og du ikke har adgang til funktionen TOCOL. Det vil dog også kunne løses ved hjælp af Power Query (Hent Data).
Avatar billede KATA Juniormester
23. juni 2022 - 08:23 #8
#7

Tak igen! Jeg er lidt i tvivl om jeg har adgang til TOCOL?
Jeg får lige dette prøvet af i løbet af weekenden.
Tak for hjælpen.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. juni 2022 - 09:28 #9
Tjek også om du har adgang til funktionen FILTER/FILTRER.
Avatar billede bak Seniormester
27. juni 2022 - 21:39 #10
Lav en extra kolonne på fane 2
Indsæt i C2
=XLOOKUP(A2;'Fane 3 - Nummer + supl. lokatio'!$A$2:$A$655;'Fane 3 - Nummer + supl. lokatio'!$B$2:$B$655;"Nix")
Fyld hele vejen ned

Marker på fane 1 alle celler med lokationer (A2:U31)
Vælg Conditional Formatting, Use formula to determine which cells to format
indsæt en formel som denne
=COUNTIFS('Fane 2 - Hovedlokation + nummer'!$C$2:$C$10000;"<>Nix";'Fane 2 - Hovedlokation + nummer'!$B$2:$B$10000;A2)

Giv det en formatering du ønsker