Avatar billede 2deep Juniormester
04. juli 2022 - 20:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

max 100mbit

hej
jeg har et Gigabyte B450 Gaming X bundkort med
Realtek Gigabit LAN men jeg kan ikke drive den over 100mbit??

min forbindelsen er 1000 mbit ish.

jeg har taget kablet fra med arb. PC som kører 400 mbit og sat i min stationær , og straks kører den kun 100 mbit?

så jeg udelukker kabel og switch.

kan I hjælpe?
Avatar billede 2deep Juniormester
04. juli 2022 - 20:46 #1
ps. cat 6 kabel.
Avatar billede nopsen Ekspert
04. juli 2022 - 22:27 #2
Så du kører gennem switch eller router, mange især ældre modeller er begrænset til 100 mbit på lan portene.
Har du prøvet at forbinde direkte fra evt fiberbox til pc udenom switch eller router?
Avatar billede 2deep Juniormester
04. juli 2022 - 23:10 #3
men gennem Switch'en går to Cat 6 cabler én til en laptop som kører 400mb, og et cat 6 cabel til min PC som kører 95 mb??
jeg har prøvet at bytte om på placeringen i switchen uden succes.

netværkskortet er et 10/100/1000mbit, men skal man måske gøre noget aktivt for at få åbnet for 1000mbit?
Avatar billede nopsen Ekspert
04. juli 2022 - 23:17 #4
Igen, har du prøvet at køre direkte udenom switch og måle hastigheden?
Avatar billede nopsen Ekspert
04. juli 2022 - 23:19 #5
Det er jo umuligt at udelukke switchen som problemet når du ikke starter med at prøve direkte.. firskellen på hastigheden du nævner kan være fordi din switch ska dele og fordele den samlede hastighed.
Avatar billede 2deep Juniormester
04. juli 2022 - 23:24 #6
jeg starter med en undskyldning :)

jeg forstod det ikke først , det virkede ikke logisk.

jeg har testet udenom switchen, og nu får jeg 850 mbit. :)

Kan jeg gøre noget for at få switchen op i gear?
Avatar billede nopsen Ekspert
04. juli 2022 - 23:32 #7
ikke når du kører flere enheder på samme switch, den ka ud fra det du skriver ha en begrænsning på måske samlet 500, men aner det ikke.
du må tjekke specs på den model du har.
Avatar billede nopsen Ekspert
04. juli 2022 - 23:39 #8
du behøver ikke undskylde :)
mit bud er at anskaffe en router som ka klare 1000 mbit på alle lan porte, det har jeg selv og det kører som det skal.
ang switch er det længe siden jeg har brugt en, men det er der nok nogen andre herinde der ved mere om.
skriv evt model specs herinde på din switch.