Avatar billede Preben S. Juniormester
11. juli 2022 - 17:00 Der er 5 kommentarer

MitID virker på PC, men ikke på mobil

Jeg har langt om længe fået MitID op at køre. Begejstringen var dog til at overse, da det kun virker på PC. Når jeg prøver at åbne f.eks. netbank på mobilen, starter MitID op som normalt, men når jeg skal videre for at logge på, kommer der kun en kodestreng på skærmen.

Er der nogen her der kan hjælpe med en forklaring og meget gerne en løsning. Jeg har en Android mobil.
Avatar billede INK Ekspert
11. juli 2022 - 17:51 #1
Forstår du på din pc kan anvende MitID. Formoder du så godkender med MitID appen på din telefon, og at alt virker.
Vi ved så nu, at appen er aktiveret og dit brugernavn og 6-cifrede kode til appen virker. (Kan også være ansigtsgenkendelse eller fingertouch).

Du skal lige forklare hvad der sker på mobilen. Er det en app for mobilbank du anvender? Eller er det i en browser på telefonen?
Hvad mener du med kodestreng?
Jeg formoder du har opdateret dine apps, og styresystemet er rimeligt nyt?
Avatar billede Preben S. Juniormester
11. juli 2022 - 18:23 #2
Proceduren på PC'en med at godkende med mobilen virker som det skal. Problemet er, at hvis jeg ønsker at gå til netbank på mobilen, så skal jeg jo stadig godkende med MitID. Og det er så her fejlen sker. Jeg prøvede lige igen for lidt siden. Der så det ud til at ville lykkes, men endte så ud med, at der kom "Der er desværre opstået en fejl - klik OK".

Der er tale om en mobilapp fra banken som jeg bruger. Alt er opdateret til seneste version på både PC og mobil.
Avatar billede INK Ekspert
11. juli 2022 - 18:32 #3
De mobilbank apps jeg kender kræver kun MitID første gang. Derefter er det fingertouch, ansigtsgenkendelse eller kode. Har du været i din Netbank på pc’en og givet mobiladgang?
Avatar billede Preben S. Juniormester
11. juli 2022 - 18:33 #4
Seneste:

Jeg blev lidt nysgerrig og ville så prøve om jeg kunne logge på netbanken på en web-version ved hjælp af MitID. Jeg kunne logge på uden problemer med MitID.

Jeg har netop læst en meddelelse fra banken om, at der kan være problemer med mobiler med Android 8. Jeg kører med Android 11. Jeg forestiller mig derfor, at appen og banken ikke taler samme sprog.

Jeg vil derfor fremover bruge web-versionen for at undgå problemer.

Du skal have tak for din tid.
Avatar billede Preben S. Juniormester
11. juli 2022 - 18:57 #5
Jeg har tilladt mobiladgang gennem flere år, så det er ikke problemet. Som nævnt i tidligere mail, så prøvede jeg at skifte til web-versionen. Det virker. Så nu vil jeg bruge samme version på både PC og mobil.

Men tak for hjælpen. Problemet er blevet løst.