Avatar billede pgh71 Mester
23. juli 2022 - 10:16 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Win10 driver for ATI Mobility 4200 Series

Hej.
Vil gerne høre om der skulle være er nogen herinde som har haft held til at finde en fungerende driver til:
Styre program: Win10 Pro.
Skærmkort: ATI Mobility Radeon HD 4200-Series
Skærmkortet sidder i bærbar emaskines E442 som er født med Win7, og er næsten for god til bare og kassere.
I enhedshåndtering er der ikke nogen  driver installeret, og windows melder at bedste driver er installeret - også via Windows Update.
(Synes jeg har travet internettet igennem uden at finde noget der fungerer)

mvh. pgh71
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. juli 2022 - 11:30 #1
Jeg har været inde på en side. Der står at AMD stoppede med at udgive nye drivere efter Winows 8/8.1.
Men måske kan det alligevel gøres, men tvivler desværre på det, når der er tale om drivere. Det er noget andet med ældre programmer - der kan man vha. Windows kopatibilitetstilstand eller nogle små "cowboytricks" få disse programmer til at fungere med nyere Windows versioner.
Bemærk også om der er tale om en 32- eller en 64 bit Windows version.
Avatar billede bsn Forsker
23. juli 2022 - 11:50 #2
Måske du kan prøve følgende...
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/gpu-131
En assistent til gpu'er...
Avatar billede pgh71 Mester
23. juli 2022 - 11:51 #3
Glemte lige og skrive at det her er en 64 bit version af Windows10.
Men tror desværre du har ret i,at det bliver svært om ikke umulig og finde en driver hertil.
Ærgerligt at skulle kassere en i øvrigt fin bærbar, som er opgraderet med ekstra ram og ssd. 😟
/pgh71
Avatar billede pgh71 Mester
23. juli 2022 - 12:44 #4
Hej igen.
Har lige prøvet https://www.amd.com/en/support/kb/faq/gpu-131 fra bsn, men får desværre følgende:
"Error 182 - AMD Software detected AMD Graphics hardware in your system configuration that is NOT supported"
Må nok se i øjnene at min trofaste bærbare er kassabel.
Avatar billede INK Ekspert
23. juli 2022 - 13:09 #5
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2022 - 14:06 #6
Hvorfor kassabel??
Den kan jo altid køre Linux som er et fint system.
Avatar billede pgh71 Mester
23. juli 2022 - 14:38 #7
Ja - du har ret, men at have flere styresystemer i huset synes jeg ikke rigtig om.
Min bærbare emachines kan stadig bruges som nødløsning, selv on der ingen drivere er installeret til skærmkortet - grafikken på skærmen er bare langsom og dårlig.
Har prøvet de link "ink" skriver, men alle giver samme fejl: " Fejl 182 - AMD software installer har registreret AMD-grafikhardware i systemkonfigurationen, som ikke understøttes"
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2022 - 15:01 #8
#7 Er det Windows 8 64 bit driveren den kører med på grafikken?
Det er jo sikkert den der kører bedst.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2022 - 15:03 #9
Linux laver en version der hedder LinuxFx der efterligner Windows. Den kan installeres som både Windows 10 og 11.
Men om den kører grafikken bedre end Microsoft driverne det ved jeg ikke.
Avatar billede pgh71 Mester
23. juli 2022 - 16:52 #10
Ved ikke hvilken driver den benytter. I enhedshåndtering står der kun. at der ingen driver er installeret.
Vil prøve og sætte en tom harddisk i og installere LinuxFx på den for at se om grafikken bliver bedre.
Vender tilbage om et par dage - foreløbig tak for hjælp
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2022 - 18:32 #11
Windows 8 64 bit grafik driveren er fra 2013. Der er også en lidt nyere beta driver, men om den er stabil kan man ikke garantere.
Hvis der ikke er en driver installeret ville jeg da forsøge Windows 8 driveren. Du kan altid fra enhedshåndteringen annullere sidste opdatering hvis det ikke bliver bedre.
https://www.amd.com/en/support/graphics/amd-radeon-hd/ati-mobility-radeon-hd-4000-series/ati-mobility-radeon-hd-4200
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2022 - 18:33 #12
Når jeg ser på driveren fra siden til Linux er det samme version, så måske det ikke vil ændre noget
Avatar billede pgh71 Mester
25. juli 2022 - 07:42 #13
Har nu installeret Linux med succes. Skærmdriver virker som den skal, så jeg beholder  Linux, selv om jeg ikke er meget for at have et styresystem mere og holde styr på.
Tak til alle for forsøget med win10 drivere, men råd om LinuxFx fra "220661" blev i sidste ende løsningen - desværre.
Mvh. pgh71
Avatar billede 220661 Ekspert
25. juli 2022 - 13:00 #14
#13 Godt du fik det til at virke.
Fx er vel heller ikke så langt fra Windows brugerfladen tænker jeg?
Jeg har selv taget denne i vurdering sammen med Linux Zorin når Windows 10 udløber med opdateringer til efteråret 2025, hvis computeren holder så længe 😊