Avatar billede nemlig Professor
25. juli 2022 - 10:38 Der er 5 kommentarer

TYPO3 - spørgsmål

Hejsa.
Jeg har en "SOS" situation, og håber på lidt input.
Jeg har fået en henvendelse fra en desperat feriehus-udlejer, som har en TYPO3-hjemmeside, hvor 4 feriehuse præsenteres og kan bookes.
Hjemmesiden bliver hostet hos et webbureau, hvor ejeren er blevet alvorlig syg og udlejer kan ikke længere komme i kontakt med webbureauet. SSL-certifikatet til hjemmesiden er udløbet, og præsenteres derfor ikke umiddelbart i browserne.
Udlejeren er +70 år, og jeg vil gerne hjælpe ham med udfordringen.
Udlejer ejer det danske domænenavn, og han har login til TYPO3-hjemmesiden, men har ikke adgang til FTP og MySQL.

Spørgsmål: Er det muligt at tage en fuldstændig backup af TYPO3-hjemmesiden (vi har login til TYPO3-administration) og genoprette TYPO3-hjemmesiden på en ny server?
Avatar billede nemlig Professor
25. juli 2022 - 12:18 #1
Tilføjelse: Det er nok op af bakke - jeg har lige opdaget, at der er begrænsede rettigheder på det login, der er til TYPO3 kontrolpanelet.
Der er adgang til File-listen og Sideindhold.
Tror desværre, at der skal startes helt scratch.
Avatar billede acore Ekspert
25. juli 2022 - 12:57 #2
Så vidt jeg ved, så har typo3 ikke backup indbygget - det skal gøres manuelt eller med en eller anden extension.

Så hvis du ikke engang har fuld adgang til kontrolpanelet i typo3, og kan installere en backup extension, så bliver det svært.

Ideer/problemer:
Måske findes der allerede backups, du kan få adgang til?
Uden adgang til dk-hostmaster (forudsætter dk domæne), kan du ikke ændre navneserver, og så er du lige vidt
Avatar billede nemlig Professor
25. juli 2022 - 14:09 #3
#2 Tak for input.
Vi har desværre kun begrænset adgang til kontrolpanelet, og det ser ikke ud til, at der er adgang til at installere plugins/extensions.
Der er desværre ikke adgang til backups.
Vi har adgang til DK-hostmaster, men for mig at se, løser det ikke det akutte problem, men alene, at vi kan genopbygge nyt system hos en anden udbyder.

I mellemtiden har jeg fundet frem til en tidligere ansat, som måske kan hjælpe. Det finder jeg ud af i aften.... Så jeg krydser fingre.
Avatar billede acore Ekspert
25. juli 2022 - 14:16 #4
Enig - dk-hostmaster adgang løser ikke problemet - min pointe var, at manglende adgang kunne gøre det værre.

Held og lykke - vejen er sql+ftp adgang eller en brugbar backup af begge.
Avatar billede Lille Hjælper Seniormester
01. august 2022 - 08:39 #5