Avatar billede darrich Novice
28. juli 2022 - 12:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

windows 10 - high cpu mens idle

Windows 10
i5-4460 4 cores cpu
16 Gbyte RAM
SATA SSD HD til OS
m.2 SSD til spil
SATA HD til data

Når computeren er i idle tilstand, så ligger CPU load på >75%
Følgende processer bonger ud i taskmgr:
system 22%
Tjenestevært: Diagnosticeringspolitik-tjeneste 19,4%
Tjenestevært: Diagnosticeringsvært 16,4%
systeminterrupts 6%

Nyeste drivere er installeret
Nyeste Windows update er lagt på
sfc /scannow er kørt uden issues
dism.exe /online /cleanup-image /scanhealth ser også fint ud

Nogle ideer?
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. juli 2022 - 12:59 #1
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2022 - 13:52 #2
Prøv at deaktivere alle programmer der starter med Windows under jobliste-start.
Gå i søg og skriv msconfig og gå i systemkonfiguration under tjenester. Tjek af at microsoft tjenester skal skjules. Fjern tjek tegn ved de tjenester du kan undvære. Sørg for at antivirus kører hvis du har 3 part antivirus. Den må du ikke lukke for.
Luk heller ikke for program opdateringer til programmer du bruger som er listet herinde.
Prøv at se om det for cpu forbruget ned.
Gør det må du på jagt med hvad der tager cpu kraft bagefter, ved at genaktivere få ting ad gangen så du har overblik for hvad der sluger.
Avatar billede f-arn Guru
28. juli 2022 - 15:09 #3
Avatar billede darrich Novice
28. juli 2022 - 20:48 #4
Mange tak for jeres input.

Efter mange forsøg og undersøgelser dags dato ser endeligt ud til jeg har fundet fejlen.

Windows 10 - performance stod til "best performance", men for at prøve det, slog jeg den over på "let windows choose", og efter et boot tilbage til "best performance", så forsvandt problemet.
Virker til der var opstået et problem med noget i registry om disse settings.

Nu står den og idler med 2-10%, hvilket er hvad jeg ville forvente med de forskellige services som update, antivirus m.m.
Det var artiklen fra ErikHg som triggede mig til at prøve det, så han får den som løst.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. juli 2022 - 21:03 #5
Jeg siger tak:-)