Avatar billede Chickencry Novice
08. august 2022 - 10:30 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Salg af PC, brug for hjælp til at finde ud af værdien af dele - købt i 2015

Hej! Jeg prøver at se om jeg kan sælge min PC da jeg flytter til udlandet men har svært ved at finde ud af hvad delene er værd. Er der nogen som kan hjælpe mig med at finde ud af det? Computeren er købt i Jan 2015 og neden under har jeg inkluderet prisen på de forskellige dele da jeg købte den dengang.
Håber nogen kan hjælpe mange mange mange mange tak!!

Cooler Master XDream i117 - 95mm 19dBA    1    DKK 225,00    DKK 225,00
Deltaco SATA-05L - 50cm Seriel ATA    1    DKK 99,00    DKK 99,00
Cooler Master N200 - micro ATX Midnat sort    1    DKK 405,00    DKK 405,00
Cooler Master G600 - 600W 120 mm    1    DKK 544,00    DKK 544,00
ASUS H81M-D PLUS - Micro-ATX LGA1150    1    DKK 541,00    DKK 541,00
Kingston HyperX FURY Black Series - 2x8GB DDR3 1866MHz PC3-14900 CL10    1    DKK 1.202,00    DKK 1.202,00
Intel Core i7 4790 / 3.6 GHz Processor - LGA1150    1    DKK 2.412,00    DKK 2.412,00
NVIDIA Quadro K2200 grafikkort - 4GB    1    DKK 3.548,00    DKK 3.548,00
Total pris    DKK 8.976,00
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. august 2022 - 11:11 #1
Hvilken Windows version er der tale om?
Da der står maskinen er fra januar 2015, tyder det på, at der er tale om Windows 8/8.1, da Windows først kom i juli 2015.
Jeg tror desværre ikke, at du skal forvente at du kan få de stor penge for maskinen, men der er sikkert nogle her på eksperten der kan komme en salgspris nærmere.
Avatar billede Chickencry Novice
08. august 2022 - 16:50 #2
Hey tak for svar! Jeg er i gang med at installere Windows 11 på den :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. august 2022 - 19:33 #3
Hvis du vil installere Win 11 på den, tror jeg at du får problemer, da det i realiteten kun er muligt at installere Win 11 på makiner der er omkring 3-4 år gamle. Dog kan man anvende visse "cowboytricks". Har selv gjort det, men gik tilbage til Win 10, da Win 11 ikke er specielt brugervenlig men samtidig virker rodet.
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2022 - 19:42 #4
Det undrer mig, at du på en sådan gammel maskine kan installere Windows 11, og ikke fik besked om, at den ikke var klar på grund af manglende TPM.
Avatar billede fase Professor
08. august 2022 - 19:46 #5
Cpu typen Intel Core i7 4790 tyder på at der ikke kan installeres Win 11, så det bliver Win 10, som også er ganske udmærket.
Hvis du skulle få installeret Win 11, vil jeg gerne have opskriften.
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2022 - 19:56 #6
Enig med #3 Hvis man kommer fra W10, får man, med W11, nær det samme, bare mere rodet.

#5 Hvis du laver "numrer" med W11, risikerer du, at Microsoft en dag rydder op, og du får problemer :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. august 2022 - 20:44 #7
Jeg prøvede på min bærbare der er omkring 3 år og født med Win 10, at installere Win 11. Men det var ingen succes. Den kunne sagtens køre med Win 11, uden forudgående cowboy tricks, men jeg tror ikke at Win 11 bliver en succes blandt brugerne. Jeg geninstallerede Win 10, og så kører den igen. Det var kun et forsøg og ingen vigtige filer o.a. gik tabt. Siden er der med mellemrum kommet en besked om at maskinen er klar til Win 11, men det ignorer jeg.
Jeg har en fornemmelse af, at Win 11 havner i samme kedelige gruppe, som Win ME, Win Vista og Win 8/8.1.
Jeg ved at min selvbyggede stationære med Win 10 KKE kan køre med Win 11.
Avatar billede kurtba Ekspert
08. august 2022 - 23:22 #8
Der findes masser  af løsninger til at installere win 11 selv om krav til cpu og tpm ikke er opfyldt.
Søg f.eks. på "install win 11 without tpm". Det giver en masse muligheder.
Jeg har selv installeret på en 8 år gl. pc uden problemer, og den kører problemfrit.
Jeg valgte en løsning, jeg redigerede filen Appraiserres.dll i notepad jfr. denne opskrift: https://www.youtube.com/watch?v=qswIMbzyLQw
Herefter kørte installationen uden problemer.
Der findes også løsninger, som siger, at man bare skal slette Appraiserres.dll inden installation, men den har jeg ikke prøvet.
Der findes også løsninger, hvor man laver en ændring i regedit inden man opgraderer osv osv.
Der findes også en vejledning til løsningen med appraiserres.dll, hvor der er et link til, hvor man kan hente en modificeret fil, så man slipper for selv at gøre det.
(1485) How to Install Windows 11 Without TPM 2.0 and Secure Boot Step By Step [appraiserres.dll] - YouTube
Den har  jeg ikke prøvet, men tror umiddelbart at den virker, idet den umiddelbart ligner den redigerede fil, som jeg selv lavede. Hvis man downloader får man nok en advarsel om, at den blokeres da den kan være farlig, men sig bare ja til at hente den alligevel.
Endelig har Kevis Stratvert lavet en vejledning (som jeg heller ikke har prøvet), men jeg har prøvet mange af hans andre løsninger på alt muligt, og det har altid fungeret.
(1485) How to Install Windows 11 on Unsupported CPU & TPM 1.2 - YouTube
Til Chickencry - 1000-1500 kr. hvis du er heldig. Priserne fra den gang kan ikke bruges til noget. Man må bare konstatere, at den har mange år på bagen.
Avatar billede kurtba Ekspert
08. august 2022 - 23:34 #9
Havde vist ikke succes med alle mine links.
https://www.youtube.com/watch?v=P-K7EGLAmxE er link til vejledning, hvor man også kan downloade Appraiserres.dll.
Link til Kevin Stratvert
https://www.youtube.com/watch?v=ovgWN6YD2ws
Avatar billede Lille Hjælper Seniormester
12. august 2022 - 10:28 #10
Mit bud på en pris vil være ca. 1.500 - 2.000. Baseret på, hvad man kan købe med tilsvarende specifikationer hos Refurb.dk og Brugtecomputere.dk
Priserne er højere hos de to firmaer, sammenlignet med, hvad du kan forvente ved privat salg - men til gengæld giver de garanti på computerne.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. august 2022 - 11:19 #11
Tilføjelse til #7 Jeg skriver at min hjemmebyggede stationære pc ikke kan køre med Windows 11. Det ved jeg fordi, der ved førsøg på installation af Windows 11, popper en besked op, der meddeler at maskinen ikke er kompatibel med Windows 11. Jeg har ikke forsøgt at pille ved reg.databasen, da jeg risikerer at dette vil gå helt galt efterfølgende, og Windows 10 synes jeg i øvrigt furgerer rigtig godt.
Der var kun tale om et forsøg med den bærbare, så jeg kunne få et indtryk af Windows 11. Dette indtryk var desværre ikke positivt.
Avatar billede Chickencry Novice
30. august 2022 - 12:34 #12
Mange tak for alle svarene, nu vil jeg prøve at begive mig ud på pc markedet! <3