Avatar billede Jais Novice
16. august 2022 - 18:21 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Returneret værdi virker ikke

Jeg har et ark med to Combobokse, men boks 2 skal kun være synlig når værdi: "1" vælges fra boks 1 og returneres til A1. Dette virker imidlertid ikke hvis værdien "1" kommer fra boksen, men fungerer fint hvis jeg taster "1" ind i A1, så forsvinder boks 2.
Jeg bruger denne kode til at vise/skjule boks 2:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

    If Cells(1, 1).Value <> "1" Then
        ComboBox2.Visible = True
    Else
        ComboBox2.Visible = False
    End If

End Sub

Hvad mangler for at "aktivere" 1-tallet så boks 2 forsvinder.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
16. august 2022 - 21:32 #1
mon ikke box 1 sender et 1 tal i stedet for et "1"
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
16. august 2022 - 21:36 #2
Prøv evt.
If Cells(1, 1).Value <> "1"  or  Cells(1, 1).Value <> 1 Then
Avatar billede Jais Novice
16. august 2022 - 22:02 #3
Desværre ikke. Jeg har prøvet at udskifte "1" med "et" i både kode og comboboksen for at undgå tal, men det er desværre det samme.
Kan det have noget at gøre med at den mangler et skub fra "Enter" eller "Worksheet.Calculate?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
17. august 2022 - 01:27 #4
Hvad med at lave det med en userbox istedet.
Avatar billede Jais Novice
17. august 2022 - 08:08 #5
Det er ikke rigtig den vej jeg vil gå. Jeg har en række omkostningssteder i Combobox1, og når jeg vælger et bestemt omkostningssted, så skal der være mulighed for at tilvælge undergrupper i box2. Jeg kan naturligvis bare lade den være synlig hele tiden, men det er mere fikst hvis den kun kommer frem når man skal bruge den.
Avatar billede Jan K Ekspert
17. august 2022 - 10:58 #6
Jeg tror ikke at hændelsen Worksheet_Change udløses når tallet indsættes fra boksen. Du ksan afprøve det ved at tilfæje fx en meddelsesboks i koden, fx

MSGBOX "Virker"

først i koden.
Avatar billede Jais Novice
17. august 2022 - 11:20 #7
Nej, den virker også kun hvis man taster tallet, ikke når det kommer fra boksen.
Avatar billede store-morten Ekspert
17. august 2022 - 11:41 #8
Prøv med koden på ComboBox1:
Private Sub ComboBox1_LostFocus()
If ComboBox1.Value <> 1 Then
        ComboBox2.Visible = True
    Else
        ComboBox2.Visible = False
End If
End Sub
Avatar billede store-morten Ekspert
17. august 2022 - 11:42 #9
Eller:

ComboBox1_Change()
Avatar billede Jais Novice
17. august 2022 - 12:08 #10
DET VIRKER.
Men det skulle være "Change", ellers skal man klikke uden for boksen for at aktivere.
Tak, store_morten.
Avatar billede store-morten Ekspert
17. august 2022 - 12:12 #11
Velbekomme 😎