Avatar billede Evy Novice
20. august 2022 - 10:17 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Adgang til min afdøde mands computer

Hej med jer.
Ja overskriften siger vist alt.
Er det muligt for mig at logge mig ind på min afdøde mands computer.
Han var meget pertentlig og havde alle vores feriebilleder liggende i den korrekte rækkefølge.
Dem kunne jeg naturligvis godt tænke mig at få fingrene i. :)
Venlig hilsen Evy.
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2022 - 11:11 #1
Jeg går ud fra, at du mener. at computeren er krypteret, og at du mangler koden.
Det kommer an på, hvilken krypteringsprogram han har brugt. Er det hele computeren, eller dele af den.
Hvis det er en Windows kryptering, ja så er det muligt at komme ind, men er det et program som f.es. VeraCrypt, er det umuligt.
Avatar billede falster Ekspert
20. august 2022 - 12:13 #2
Hvis vi forudsætter, at det ikke er en avanceret kryptering/sikkerhed - jf. valby ovenfor - vil jeg tro, at Hiren's BootCD (nu USB) kan anvendes.

Når den er fremstillet, er der et hav af værktøjer, men også filhåndtering. Og så bør du kunne finde filerne.

https://www.tomsguide.com/how-to/how-to-download-hirens-bootcd

Jeg skriver dette, selvom det er mange år siden, at jeg har prøvet Hirens. Lad os håbe, at der kommer nyere bidrag.
Avatar billede kurt54 Ekspert
20. august 2022 - 12:57 #3
Jeg er enig i #2 er harddisken krypteret er den tilgængelig når der bootes fra andet medie - alternativt kan harddisken flyttes til anden komputer som sekundær disk.

Er disken krypteret kan password måske gættes.
Avatar billede kurt54 Ekspert
20. august 2022 - 13:00 #4
ARH - der mangler et IKKE -#3 er harddisken IKKE kryp.....
Avatar billede Peter Forsker
20. august 2022 - 14:11 #5
Nu antager alle her at computeren er krypteret, det er jo ikke sikkert, da Evy ikke skriver noget om kryptering
Jeg tager den fra en anden vinkel, og tror det bare er pinkoden til windows
Prøv hans fødselsår, fødselsdato, de sidste eller første i hans telefonnummer
Måske jeres bryllupsdato / år, eller måske noget helt andet som du måske kan regne ud
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2022 - 14:13 #6
#4 Ja vi er flere, som har ærgret os over, at man ikke lige kan rette i det man har skrevet. Bare inden for 10 minutter.
Ønsket er fremsat for eksperten for længe siden, men det får vi altså ikke. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2022 - 15:10 #7
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2022 - 15:17 #8
Når koden er resat kommer der stadig en login skærm, men når man trykker på login bør den logge på uden kode.
Avatar billede puren Ekspert
20. august 2022 - 16:03 #9
Hey Evy

I stedet for alle disse vilde gæt i blinde hvad er det for en Windows ? (Xp, 7, 8, 10 eller 11)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2022 - 16:05 #10
#0 Evy
Hvad var løsningen??
#9 kan ikke stå for en løsning!
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2022 - 16:07 #11
#9 @Puren
Lazesoft er absolut ikke et "vildt gæt" som du udtaler uanset hvilken Windows du bruger 😉
Avatar billede Evy Novice
20. august 2022 - 16:15 #12
Det er helt sikkert Windows 8 men om det er 8,1 kan jeg ikke huske.
Jeg mener også at jeg opgradere den til Windows 10.
Avatar billede puren Ekspert
20. august 2022 - 16:22 #13
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2022 - 16:24 #14
#9 er i ingen fald læsningen. Det er jo bare et spørgsmål :-)
Men der er jo kommet flere løsnings forslag, prøv dem af.
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2022 - 16:54 #15
Ja det var lige det jeg mente i #6 læsning"  Men Jeg ser nu også dårligt :-(
Avatar billede kurtba Ekspert
21. august 2022 - 21:51 #16
Hvis du bor i nærheden af 4800 vil jeg gerne hjælpe dig, da jeg har indtryk af, at du nok ikke er så nørdet, som de fleste er her, således at nogle forslag måske lyder som volapyk, medmindre du får en fuldstændig vejledning til de forskellige forslag.
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2022 - 22:56 #17
#16 Går ud fra at "du" er Evy, eller hvem ? :-)
Avatar billede kurtba Ekspert
21. august 2022 - 23:50 #18
#17 - forstår simpelthen ikke dit spørgsmål.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. august 2022 - 08:38 #19
#18 Kan jeg godt forstå ;-)
Jeg har forsøgt med en vejledning til Lazesoft med link. Ved godt for en "bruger" af pc kan det måske være svært at forstå sådan en guide.
Men vi kunne nu alle jo godt tænke os at Evy skrev lidt tilbage så vi vidste det 😊
Avatar billede Evy Novice
22. august 2022 - 08:53 #20
Jeg troede at i fik de tilbagemeldinger jeg skrev.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. august 2022 - 08:56 #21
Hej Evy.
Kan se du har skrevet, men jeg ikke fået en forklaring på om Lazesoft i #7 kunne hjælpe dig, eller om du ikke kan finde ud af at bruge tippet 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
22. august 2022 - 08:58 #22
Hvad hedder din afdøde mands computer? Er det en bærbar en af slagsen?
Har du selv en pc?
Avatar billede Evy Novice
22. august 2022 - 11:52 #23
Jeg ved ikke hvad det er
Avatar billede 220661 Ekspert
22. august 2022 - 12:48 #24
#23 Ok.
Så du kurtba's tilbud i indlæg #16?
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2022 - 15:13 #25
#23
Nå du kan vel se, om det er en bærbar - en man kan gå rundt med, eller en stor stationær, som man ikke går rundt med - den er for stor og tung til det.
Desuden har den altid tilslutning til stikkontakten. :-)
Avatar billede Evy Novice
23. august 2022 - 09:29 #26
Valby ekspert
Ja ja
  Kender godt forskel på en stationær og en bærbar.
Jeg har også tidligere skrevet at det er en stationær Lenovo.
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2022 - 10:27 #27
Ok mit indlæg skyldes dit svar i #23 på #22 og jeg kan ikke se, at du har skrevet  at det er en stationær Levono. 😊
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2022 - 11:31 #28
#27 Så er den gal igen: Lenovo - nemlig 😎 Jeg har endda selv en ældre computer med det navn. Den kører fint med Windows 10, men kan ikke køre Windows 11.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. august 2022 - 13:29 #29
Når vi nu ved det er en stationær så ville det nemmeste være at tage disken ud og tilslutte den i en dock der kobles på din pc med usb.
Avatar billede fase Professor
23. august 2022 - 13:29 #30
Er der ikke den mulighed at tage harddisken ud og tilslutte den via et USB stik og ad den vej få adgang til indholdet. Der mangler information om det drejer sig om adgang til computer eller adgang til harddisken.
Avatar billede johnnylassen Seniormester
24. august 2022 - 16:07 #31
Hej Evy.
Nu ved jeg ikke hvor du bor. Jeg bor i Tommerup på Fyn, og kan sagtens få dine billeder ud. Du søger bare på krak efter johnny lassen Tommerup. :-)