Avatar billede addictahhh Novice
23. september 2022 - 11:41 Der er 2 løsninger

Matematisk spørgsmål, varierende indsats

Hej
Er der én som kan forklare mig følgende:

Når jeg investerer med en indsats som varierer i form at altid at tage 50% af kontoen, hvorfor er modellen så tabende efter 1 sejr og 1 nederlag?

Eksempel:

Saldo : 100.000 DKK
Investering : 50% = 50.000 DKK
Handel 1 giver 10% gevinst = 5.000 DKK

Saldo : 105.000 DKK
Investering : 50% = 52.500 DKK
Handel 2 giver 10% tab = 5.250 DKK

Slutsaldo : 100.000 - 5.000 - 5.250 = 97.500 DKK
Avatar billede claes57 Ekspert
23. september 2022 - 12:38 #1
Du skriver jo selv, at du spiller/investerer for mere (i DKK) i anden opgang, og derfor påvirker det kontoen mere - men ikke så meget, som du skriver. Resultatet er 99.750
Avatar billede anedi Ekspert
23. september 2022 - 12:45 #2
Husk på, at en 100% forøgelse svarer til en fordobling, mens en 100% reduktion ikke svarer til en halvering.

Så når du først oplever en 10% stigning og siden et tab på 10%, så vil tabet være større, da du både taber i forhold til den oprindelige værdi, og taber noget af den gevinst du fik i første omgang.

I dit eksempel er det kun en del af saldoen der investeres og derved er der altså en del af saldoen der forrentes/forringes med 0% mellem perioderne.

Du kan prøve at lave samme eksempel, hvor det kun er 1% af saldoen der investeres, så vil du ende med flere penge efter en sejr og et nederlag.

Vh
Anedi