Avatar billede jenslund Juniormester
26. september 2022 - 08:15 Der er 6 kommentarer

UPS til hjemme-modem

Hej
Overvejer at anskaffe en mini UPS (Uninterruptible Power Supply) til vores wifi-modem i hjemmet. Er der nogen der har erfaringer med dette?

Som jeg forstår findes forskellige typer - jeg tror umiddelbart, jeg er på udkig efter en 'online' - dvs. en udgave, der lader batteriet, samtidig med, at samme batteri giver strøm til modem. Det skulle ved strømsvigt give ubrudt strømforsyning til modem.

Men hører gerne erfaringer om de andre typer (jeg er lægmand, så start, så nye læsere kan være med).

VH Jens
Avatar billede kulawig Professor
26. september 2022 - 09:47 #1
hvor lange strømafbrydelser regner du med ?
Avatar billede madklub Guru
26. september 2022 - 09:52 #2
Er der nødgenerator på telemasterne ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. september 2022 - 09:55 #3
Først og fremmest skal du overveje hvad du vil holde kørende ved strømsvigt. Det er jo fint at have WiFi netværket kørende, men hvis de enheder der skal på, ikke også er UPS´ede (evt. en bærbar via sit batteri), kan det jo være ligegyldigt.
...Eller hvis internettet i den anden ende via fiberen eller kabelTV´et går ned ved samme strømsvigt, så er det begrænset hvad man får ud af det.

APC er en gigantisk klassiker, og laver nogle små UPS´e beregnet til hjemmebrug: https://www.google.com/search?q=apc+ups&rlz=1C1GCEA_enDK930DK930&sxsrf=ALiCzsYKjbKYW6ypjBfdyhuqbA-0TI9F7g:1664178444652&source=lnms&tbm=shop&sa=X&ved=2ahUKEwjhyqTo-7H6AhWUQvEDHc3ADrAQ_AUoAnoECAEQBA&biw=1520&bih=704&dpr=1

Jeg har en 1200´er til at hygge om min NAS - den har fungeret glimrende, og selv om den efterhånden er små 10 år gammel, fungerer den fortsat fint. Batteriet kan skiftes, når det engang er helt dødt (det burde det være nu, men fungerer altså fortsat).

På min stationære PC har jeg monteret en af https://www.amazon.de/-/en/Amazon-Basics-Uninterrupted-sockets-protection/dp/B07P8Q8T66/ref=sr_1_9?crid=2Z8QUZJYH1VFM&keywords=amazon%2Bbasics%2Busv%2Bups&qid=1664178627&qu=eyJxc2MiOiIzLjE1IiwicXNhIjoiMS44NCIsInFzcCI6IjEuMDAifQ%3D%3D&sprefix=amazon%2Bups%2Caps%2C136&sr=8-9&th=1 - nogen som Amazon fik lavet for et par år siden - den fungerer fint, om end jeg kun har brugt den ved små strømnedbrud.

Større UPS´e kan typisk forbindes til din NAS eller PC med USB-kabel, så UPS´en kan sende et nedluknings-signal, når strømmen er ved at være slut. Det har de små UPS´e selvsagt ikke, og det ville heller ikke være noget formål for en router.

Men overordnet skal du finde ud af hvad du vil beskytte dig imod - 30 sekunders udfald, - eller skal den kunne køre flere timer? - og så vælge størrelsen der ud fra.

Mindst lige så vigtigt er i øvrigt UPS´ens evne til at beskytte for overspænding - det er ikke alle de små UPS´e der kan det. Det vil beskytte udstyret i tilfælde af defekt på den lokale transformatorstation, lynnedslag og lignende...
Avatar billede kulawig Professor
26. september 2022 - 10:42 #4
https://www.proshop.dk/UPS/Gembird-EnerGenie-EG-UPS-001/2555469

burde dække de flestes behov ... ca 10 minutter drift.
Avatar billede jenslund Juniormester
26. september 2022 - 12:34 #5
Tak for nogle fine input - vil gå videre med dem
Avatar billede jenslund Juniormester
26. september 2022 - 12:39 #6
Det er vores modem, der skal beskyttes - men udfald kan godt vare nogle timer, da der ind imellem laves strøm på ejendommen. Bærbar PC med eget batteri skal kunne køre.