Avatar billede fajens Mester
06. oktober 2022 - 14:27 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Tilgå nas server på netværk access point

Hej
Vi er en forening hvor vi har en kablet indgang til internettet, derpå er sat en switch hvor der på port 1 en accesspoint, og på sport 2 en NAS server.
Kan ikke komme på NAS serveren via wifi.
Spørgsmål: Hvordan kan jeg lave en opsætning så jeg kan tilgå Nas serveren via Wifi?

Spørg hvis problemet er forklaret ordentlig.
\fajens
Avatar billede kulawig Professor
06. oktober 2022 - 15:21 #1
"en switch" er det routeren fra din internetudbyder ? eller er det en rigtig switch ?
Avatar billede fajens Mester
06. oktober 2022 - 15:49 #2
Ja det er en rigtig switch.
Switchen er forbundet med ethernet til hallens router som vi ikke har adgang til.
Avatar billede fajens Mester
06. oktober 2022 - 16:20 #3
For lidt bedre forklaring er her et link til en lille tegning af opsætningen.

https://1drv.ms/u/s!AjTt40PCoDlDqfQPwIDaulvygt45ig?e=VBXysQ

brug kode: Arkiv4711#
Avatar billede puren Ekspert
06. oktober 2022 - 19:05 #4
hvordan forsøger du at tilgå din nas (med et program eller)??
hvad bruger af mobil/bærbar til at tilgå din nas ?
Avatar billede fajens Mester
06. oktober 2022 - 22:44 #5
Jeg vil have muligheden for at oprette NAS som netværksdrev på nogle pc'er som kan hente filer via wifi tilsluttet via accesspointet.
Avatar billede puren Ekspert
06. oktober 2022 - 22:54 #6
når du smider en en pc på i din switch kan du så få adgang??
Avatar billede fajens Mester
06. oktober 2022 - 23:03 #7
Ja, med kabel fungerer det nøjagtig som ønsket.
Avatar billede puren Ekspert
06. oktober 2022 - 23:08 #8
okay.. hvad er det for et AP??

hvad skriver du for at komme på nas boxen når du kablet??
Avatar billede fajens Mester
06. oktober 2022 - 23:38 #9
Unify ap ac lr

Backslash backslash SynologyDS115j backslash
Som y: drev
Kunne ikke lige finde backslash på telefonen.
Avatar billede puren Ekspert
06. oktober 2022 - 23:51 #10
fejlen ligger dit AP, hvordan har du sat det up?? bare standart eller??

og skal balnkt erkende at jeg ikke er den store unify expert
Avatar billede kulawig Professor
07. oktober 2022 - 12:51 #11
hvem sørger for dhcp i din opsætning
du skal være opmærksom på at både
synology nas
unifi accespoint
og hallens Router
kan lave dhcp

så find lige ud af hvad ip adressen er på de respektive enheder

gå på wifi og brug fing på din mobil (android) så skulle alle enheder i samme ip range blive listet op ..

til gå nas med :

https://server-IP:5001
Avatar billede fajens Mester
07. oktober 2022 - 19:31 #12
Hej kulawig
Tak for svar, jeg kan først kikke på tirsdag, men mener at
Nas kører på 192.162.xxx.xxx
AP kører på 170.xxx.xxx.xxx (de tilsluttede enheder)
Hallen router også noget med 192.168.xxx.xxx

Hvad jeg husker lige nu, vender tilbage med korrekte IP tirsdag.
\fajens
Avatar billede puren Ekspert
07. oktober 2022 - 20:18 #13
der er problemet hvis dit ap og leger router og DHCP-server, slå denne funktion fra og så vil det køre.

evt snak med dem har har routern i hallem om få givet din nas box fast ip så man kan mappe sig til den via ip og ikke hostnavn intet forkert at gøre det via hostnavn men det er bare letter via ip

ved at gøre det via hostnavn svare det lidt til at i en stor forsamling råber "jeg skal tale med kim" og halvdelen ved ikke hvem kim er så det er ikke så let..

ved at gøre det via ip svare det lidt til at i en stor forsamling råber "jeg skal tale med manden der har en pink latex dragt på" og ingen er i tvivl om hvem man ønsker at tale med
Avatar billede kulawig Professor
10. oktober 2022 - 08:02 #14
du skal starte med at alle "dine" enheder peger på hallens router som DHCP server .... man kan godt have flere dhcp server i samme netværk .. men så skal man have 120% styr på sagerne ;-)

som puren skriver , spøg om du ikke kan få 2 statiske adresser til hhv AP og nas, det vil gøre det hele lettere.

mvh
Avatar billede fajens Mester
26. oktober 2022 - 14:25 #15
Hej alle, tusind tak for alle jeres positive input. Har løst problemet ved nogle ændringer i opsætningen.
Lukker hermed tråden.