Avatar billede MortenBoye Juniormester
30. oktober 2022 - 15:33 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Flere if-funktioner i samme celle?

Hej alle,

Jeg har en celle i excel (d3) hvor jeg gerne vil have alle fire nedenstående if-funktioner til at virke på samme tid. De virker individuelt, men jeg kan simpelthen ikke få dem til at virke sammen, hverken med (flere) nestede if'er eller som =ifs

Er der et excel geni herinde der kan sammenskrive disse fire i én formel til mig?

=if(and((b3="");c3="");"")
=if(and((b3="");c3<>"");c3)
=if(and((b3<>"");c3="");-b3)
=if(if(and(b3<>"";c3<>"");c3-b3)=0;"";c3-b3)

Det jeg prøver at opnå med hver enkelt formel er:
1: Hvis b3 er blank og c3 er blank, skal d3 være blank
2: Hvis b3 er blank og c3 ikke er blank, skal d3 være lig c3
3: Hvis b3 ikke er blank, og c3 er blank, skal d3 være lige minus b3
4: Hvis b3 ikke er blank, og c3 ikke er blank, skal d3 være lig c3-b3, men hvis dette giver nul, skal d3 være blank

På forhånd tak for hjælpen!

Vh Morten
Avatar billede store-morten Ekspert
30. oktober 2022 - 16:36 #1
Prøv:
=IF(AND(B3="",C3=""),"",IF(AND(B3="",C3<>""),C3,IF(AND(B3<>"",C3=""),B3,C3-B3)))
Avatar billede store-morten Ekspert
30. oktober 2022 - 16:54 #2
Eller:
=IF(AND(B3="",C3=""),"",IF(B3="",C3,IF(C3="",B3,C3-B3)))
Avatar billede MortenBoye Juniormester
30. oktober 2022 - 18:56 #3
Hej Morten,

Tak for dine bud - jeg kan få dem begge til at virke. Dog med undtagelse af sidste halvdel af 4. krav:

Hvis hverken b3 eller c3 er blanke, viser den forskellen på b3-c3 som den skal... Men i det tilfælde at begge værdier er ens, viser den symbolet 0, jeg vil gerne have den til at vise ingenting, null, "" hvordan man nu skal formulere det. Cellen skal være tom.

Kan du hjælpe med det også?

Vh Morten
Avatar billede MortenBoye Juniormester
30. oktober 2022 - 19:31 #4
Never mind - jeg har klaret det sidste med betinget formatering. :) Tak for hjælpen!
Avatar billede store-morten Ekspert
30. oktober 2022 - 19:32 #5
Hej Morten

Det havde jeg over set, prøv:

=IF(AND(B3="",C3=""),"",IF(B3="",C3,IF(C3="",B3,IF(B3=C3,"",C3-B3))))
Avatar billede jens48 Ekspert
30. oktober 2022 - 19:36 #6
Du kan da bare sørge for at 0 ikke bliver vist (File - Options - Advanced - Og fjerne fluebenet ved Show zero in Cells that have zero value) I øvrigt kan formlen reduceres til
=IF(B3*C3;C3-B3;B3+C3)
Avatar billede thomas_bk Ekspert
31. oktober 2022 - 13:32 #7
Blot en side bemærkning om at =IFS() nogen gange kan være at foretrække at bruge fremfor en kompliceret række af flere IF'er.